اخبار کانون هاویژه

مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز افتتاح شد / جزئیاتی از وام‌دهی و کمک‌های بلاعوض

وکلاپرس- مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز روز یکشنبه (۱۴۰۱/۱۰/۱۱) با هدف ارائه کمک‌های مالی در قالب وام‌های قرض‌الحسنه و کمک‌های بلاعوض به وکلا و کارکنان کانون افتتاح شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز آیین افتتاح مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز که قرار بود ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱ برگزار شود یکشنبه گذشته با حضور رییس و اعضای هیئت مدیره و پیشکسوتان و تعدادی از وکلای کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

مرحله نخست اصلاح آیین‌نامه اجرایی ١۴٠٠ تقریبا پایان یافته است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در این برنامه ضمن تقدیر و تشکر از بانیان افتتاح این مرکز گفت: امیدواریم این مرکز به جایگاهی تبدیل شود که راغبان به مشارکت در این امور مفید و پسندیده آنقدر زیاد باشند که این مرکز جهت حل مشکلات همکاران شریفی که به دلایلی با تضییقاتی مواجه می شوند اهتمام ورزد.

حسن صفادوست ادامه داد: دو ماه از استقرار  هیئت مدیره دوره سی و دوم سپری شده است. در این مدت تمام سعی و وقت‌مان را در جهت صیانت از استقلال و ارتقای سطح کمی و کیفی کانون وکلای دادگستری مرکز گذاشتیم. بیش از ده یا دوازده ملاقات مهم را به همراه هیئت مدیره با مقامات از قوای سه گانه داشتیم که در تمام این جلسات خط قرمز ما صیانت از استقلال کانون وکلا بوده و هست. اینجا ما یک صنف هستیم و نه یک جریان غالب و پیروز بر سایر تشکل ها و جریانات کانون و رسالت ما خدمتگزاری به تمام اعضای کانون وکلا و انجام وظایف قانونی است که به عهده داریم.

قطعا همه جریانات صنفی که در کانون وکلا حضور دارند  حق نقد و انتقاد دارند و از تمام انتقادات و پیشنهاداتی که به صیانت از استقلال این نهاد کهن مدنی کمک کند، استقبال می‌کنیم.

صفادوست یادآور شد: در خصوص آیین‌نامه اجرایی ١۴٠٠ لایحه استقلال کانون وکلا مرحله نخست اصلاح تقریبا پایان یافته و منتظریم ابلاغ شود و درباره اصلاح سایر مواد با اتحادیه و سایر کانون‌ها در حال مذاکره هستیم. جلسه‌ای را با معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی داشتیم. نسبت به بررسی نحوه اصلاح قانون تسهیل وارد مذاکراتی شدیم و در این راستا قوه قضاییه ما را همراهی می‌کند. امیدواریم در تعامل سازنده و البته عزت مندانه  با قوای سه‌ گانه مشکلات کانون را در تعامل با قوا به حداقل ممکن رسانده و ارتباطات‌ مستمر و مفیدی با این نهادها برقرار کنیم‌.

با خیل وکلای جوانی روبرو هستیم که قدرت تأمین دفتر کار ندارند

دبیر هیأت امنای مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در ادامه این مراسم عنوان کرد: بحث تعاون و همبستگی با توسعه جوامع بیشتر شده است. طبیعتا با سازمان یافتن جوامع و تشکیل شرکت‌ها و نهادها، بحث همبستگی صنفی مطرح شده و در اصناف مختلف نیز چگونگی این همبستگی مطرح بوده است. در کانون وکلا هم از زمان تشکیل و سپس استقلال آن، خوشبختانه این موضوع و تعصب صنفی همواره مطرح بوده و هرچقدر کانون بزرگتر شد، نیاز به همبستگی بیشتر احساس شده است.

بیشتر بخوانید:

داریوش اشرافی گفت: در سال‌های گذشته به طور پراکنده مواردی بوده که از طریق هیئت مدیره یا انحا دیگر زمانی که مشکلاتی برای همکاران بروز می‌کرد سعی بر مساعدت می‌شد. بنابراین در مواردی همکاران ما دچار مشکلات و حوادث غیرمترقبه‌ای می‌شدند که نیازمند این بودند از آن وضعیت خارج شوند اما با توجه به مناعت طبعی که وکلا دارند شاید در خیلی از موارد از ابراز مشکلات و درخواست کمک خودداری می‌کردند.

او افزود: ما امروز با خیل وکلای جوانی مواجه هستیم که در بدو زندگی حرفه‌ای خود منابع اقتصادی کافی برای داشتن دفتر مناسب و فعالیت حرفه‌ای ندارند. همه اینها دست‌به‌دست هم داد تا در دوره سی و یک هیأت مدیره بحث تشکیل چنین مرکزی برای حمایت از همکاران مطرح شود.

اشرافی ادامه داد: زمانی که این ایده مطرح شد هیئت مدیره استقبال کرد. کارگروهی تشکیل شد و این کارگروه ماموریت نگارش اساسنامه را بر عهده گرفت. با نهادهای مشابه مقایسه، شرایط کانون بررسی و در نهایت اساسنامه تهیه شد.

حوادث قهری، کمک‌های بلاعوض، پرداخت بدون وام بدون بهره

اشرافی در مورد اهداف این مرکز گفت: مهم‌ترین ماموریت این مرکز، همیاری و مساعدت به وکلای عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و کارکنان و اعانت به آنان در هنگام بروز مشکلات است. همچنین این مرکز در راستای جذب هدایا و اعانت به آسیب‌دیدگان حوادث قهری تشکیل شده است.

دبیر هیئت امنای مرکز تعاون با تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات وکلا بیان کرد: برای این مرکز سه رکن تعریف شد؛ هیئت امنا، بازرس و بخش امور اداری. ما در نظر داشتیم فقط در تقاضاها درون هیئت امنا طرح شود اطلاعات و درخواست‌ها محرمانه باقی بماند.

اشرافی افزود: هدایا به سه صورت طراحی شده؛ در زمینه حوادث قهری، کمک‌های بلاعوض، پرداخت بدون وام بدون بهره.

او در مورد منابع مالی این مرکز عنوان کرد: همه ما با توجه به مصوبه هیئت مدیره در این امر مشارکت می‌کنیم. یک درصد حق عضویت در زمان تمدید پروانه، که همین امسال پرداخت کردیم، یک منبع مالی مستمر برای مرکز است. غیر از آن در بخشی از سرفصل‌های درآمدی کانون، هیئت مدیره مصوب کرده که دو درصد این درآمد را کانون به حساب این مرکز واریز کند.

اعضای هیأت امنای صندوق و بازرس مشخص شده‌اند

اشرافی ابراز امیدواری کرد: این بخش کوچکی است از آنچه که شروع کردیم. هدف‌گذاری شده به روزی برسیم که کانون از همین کمک‌ها، بتوانیم دفاتر مجانی در اختیار وکلای جوان قرار دهیم.

او با بیان اینکه اعضای هیئت امنا طبق اساسنامه به مدت دو سال انتخاب شده‌اند، گفت: اعضای هیئت امنا شامل آقایان دکتر کامیار، دکتر عسگری و خانم‌ها شفاهی و بازدیدی هستند. آقای سعید باقری هم به عنوان بازرس مرکز انتخاب شده‌اند.

سعی می‌شود مساعدت‌ها محرمانه باقی بماند

دبیر هیئت امنای مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز در مورد دلیل انتخاب بازرس گفت: از آنجایی که سعی می‌شود مساعدت‌ها محرمانه باقی بماند، خود مرکز تصمیم گرفت دارای بازرس مستقل از هیئت مدیره باشد تا موارد درون هیئت امنا باقی بماند.

بیشتر بخوانید:

اشرافی در پایان عنوان کرد: از همکارانی که ممکن است از وکلای دیگری که نیازمند هستند، اطلاع داشته باشند، می‌خواهیم به آنان حتما اعلام کنند. در سایت کانون فرم‌هایی طراحی شده که کسانی که متقاضی وام هستند می‌توانند درخواست دهند و در اسرع وقت آنها را بررسی می‌کنیم.

وکلا برخلاف تصور جامعه وضعیت معیشتی معمولی دارند

محمدرضا کامیار، عضو هیأت امنای مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز در بخش پایانی مراسم گفت: یکی از جهات نیکی، امر خیر است که قرآن نیز توصیه می‌کند در امور خیر سبقت بگیرید. برای این کار نیاز است که از وضعیت دیگران اطلاع داشته باشید. در واقع باید ابتدا بیان کنید که قصد کار خیر دارید و اینجا دیگر بحث ریا مطرح نیست.

کامیار افزود: ما در کانون وکلا سال‌هاست که به ایده تشکیل چنین مرکزی فکر می‌کردیم. قبل از اینکه این ایده تبدیل به یک تشکیلات شود، وکلایی بودند که داوطلبانه کمک می‌کردند. واقعیت این است که وکلا، برخلاف تصور جامعه، وضعیت معیشتی معمولی دارند و حتی برخی وکلا شاید نتوانند هزینه‌های خود را از محل حق‌الوکاله تامین کنند. طبق اساسنامه کمکی که می‌توانیم از طریق این مرکز به وکلا کنیم، بیست برابر حق عضویت است. شاید مبلغ قابل‌توجهی نباشد اما می‌تواند حداقل پتانسیل را برای خروج از شرایط نامساعد داشته باشد.

او نیز در خصوص تامین منابع مالی مرکز گفت: هرچقدر منابع مالی همکاران بیشتر شود، امکان کمک ما به همکارانمان هم بیشتر می‌شود. هدیه‌ای که از طرف وکلا به این مرکز می‌شود، امید اصلی ما برای تامین مالی مرکز است.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا