اخبارویژه

نگاهی به ۲۵ فیلم حقوقی هالیوودی درباره حرفه وکالت و جایگاه وکیل دادگستری

۲۵ فیلم حقوقی قدیمی و جدید

وکلاپرس ـ فیلم و سریال از جمله آثار هنری است که می‌تواند در ایجاد فرهنگ وکالت و نشان‌دادن جایگاه وکیل دادگستری در حمایت از حقوق شهروندان مؤثر واقع شود.

 لوکیشن و قاب های فراوانی در تاریخ سینما هستند که دستخوش سوژه‌های متفاوت نویسندگان قرار می‌گیرند. در بین موقعیت هایی که به صورت مداوم برای ساخت فیلم و سریال‌های داستانی و استفاده می‌شوند، فضای دادگاه و تلاش‌های وکلای دادگستری برای احقاق حق یا پیروزی در پرونده‌های حقوقی است که از سوی بینندگان نیز با استقبال زیادی روبرو می‌شود.

در ادامه با ۲۵ فیلم حقوقی سینمای هالیوود که با مضمون اهمیت و حساسیت حرفه وکالت در دادگاه و خارج از آن ساخته شده است، آشنا خواهید شد.

  1. پسرعمویم، وینی My cousin Vinny (۱۹۹۲)

فیلم پسرعمویم وینی با کارگردانی جاناتان لین Jonathan Lynn و نویسندگی دیل لونر Dale Launer ساخته شده است. داستان فیلم درباره دو جوان نیویورکی به نام­های بیل گمبینی Bill Gambini (با بازی رالف ماچیو Ralph Macchio) و استن روزن­اشتاین  Stan Rothenstein(میشل ویتفیلد Mitchell Whitfield) است که حین سفر در حومه آلاباما، به جرم قتل دستگیر و بازداشت می­شوند. سرنوشت این دو جوان به وینسنت گمبینی Vincent Gambini (وینی)، پسرعموی بیل بستگی دارد که یک وکیل تازه کار است.

وینی گمبینی (با بازی جو پسی Joe Pesci)، برای دفاع از پسرعمو و دوست او تمام تلاش خود را می­کند، اما در این جریان مرتکب اشتباهاتی هم می­شود. نامزد گمبینی به نام مونا لیزا Mona Lisa (با نقش آفرینی مریسا تومی Marisa Tomei)، سعی دارد در فرایند دفاع به وینی کمک کند.

نکته: مریسا تومی برای ایفای نقش در این فیلم، جایزه اسکار بهترین نقش مکمل زن را دریافت کرد.

  1. ۱۲ مرد خشمگین ۱۲ Angry Men (۱۹۵۷)

این فیلم درام حقوقی کلاسیک به کارگردانی سیدنی لومتSidney Lumet  ساخته شده است. داستان درباره ۱۲ نفر است که همه آنها عضو هیأت منصفه دادگاه هستند و باید برای سرنوشت مرد جوان بینوایی که به اتهام قتل بازداشت شده، تصمیم بگیرند. اگر متهم گناهکار شناخته شود، اعدام خواهد شد.

در ابتدای فیلم، همه اعضای هیئت منصفه رأی خود را در خصوص گناهکار بودن جوان اعلام می­کنند، اما عضو هشتم با این نظر مخالف است.

عضو هشتم هیأت منصفه (با بازی هنری فوندا Henry Fonda) از دیگر اعضای این هیأت می­خواهد که قبل از صدور حکم اعدام برای متهم، درباره پرونده کمی بیشتر مشورت و رایزنی انجام دهند.

 در طی مشورت­ها، تعدادی از اعضا به رای اولیه خود شک می­کنند و در نهایت اشخاص عضو در هیأت منصفه پس از بررسی ابعاد مختلف پرونده­­ای که در ابتدا ابعاد آن را واضح و صریح می­دانستند، تجدیدنظر می­کنند و مرد جوان را بی­گناه می­دانند.

نکته: فیلمبرداری ۱۲ مرد خشمگین طی کمتر از سه هفته صورت پذیرفته است.

  1. تشریح یک قتل Anatomy of a Murder (۱۹۵۹)

فیلم تشریح یک قتل که با اقتباس از رمانی به همین نام ساخته شده است، یکی از برترین فیلم­های حقوقی تاریخ به شمار می­رود. یک وکیل اهل میشیگان به نام پل بیگلر  Paul Biegler(با نقش آفرینی جیمز استوارت James Stewart) وظیفه دفاع از ستوان منیون Lt. Manion (با بازی بن گزارا Ben Gazzarra) را بر عهده می­گیرد.

منیون یک کافه­دار محلی را برای انتقام از هتک حرمتی که مرتکب شده، به قتل رسانده است.

مربی بیگلر، به نام پارنل مک­کارتی Parnell McCarthy (با بازی آرتور اوکانل Arthur O’Connell) او را متقاعد می­کند که وکالت پرونده را بر عهده بگیرد. حالا بیگلر برای دفاع از موکل خود باید با دادستان سرسخت شهر به نام کلود دنسر Claude Dancer (با بازی جرج سی. اسکات George C. Scott) رودررو شود.

نکته: رمان تشریح یک قتل توسط جان دی. ولکر John D. Voelker (با نام مستعار رابرت تراور Robert Traver) تالیف شده که خود از وکلای دادگاه عالی میشیگان بوده است.

  1. وکیل لینکلن The Lincoln Lawyer (۲۰۱۱)

فیلم وکیل لینکلن به کارگردانی برد فرمن Brad Furman، درباره یک وکیل مدافع به نام میک هلر Mick Haller (با بازی متیو مک­کانهی Matthew McConaughey) است. دفتر وکالت میک، خودروی لینکلن اوست.

موکل­های او عموماً نوجوانان بزهکار هستند. روزی به طور تصادفی میک فرصتی پیدا می­کند تا وکالت یک پسر ثروتمند متهم به قتل به نام لوییس راس رولت Louis Ross Roulet (با بازی رایان فیلیپ Ryan Phillippe) را بر عهده بگیرد.

ابتدا میک فکر می­کند می­تواند پرونده را به سرعت و به راحتی ببندد. اما به زودی متوجه می­شود قضیه پیچیده­تر از آن است که به نظر می­رسد و به یکی از پرونده­های قبلی خودش مربوط می­شود.

نکته: مک کانهی پس از بازی در این فیلم، در سال ۲۰۱۴ به عنوان سخنگوی شرکت لینکلن برگزیده شد.

 

  1. شاهدی برای تعقیب Witness for the Prosecution (۱۹۵۷)

داستان فیلم درباره لئونارد وول Leonard Vole (با بازی تایرون پاور Tyrone Power) است که به قتل یک بیوه­زن ثروتمند متهم شده است.

 سر ویلفرد روبارتز Sir Wilfrid Robarts (با نقش آفرینی چارلز لاتن)، وکیل زبردستی است که وظیفه دفاع از وی را بر عهده می­گیرد. او برای موفقیت در پرونده از همسر متهم یعنی کریستین Christine (با بازی مارلین دیتریش Marlene Dietrich) می­خواهد اظهارات متهم را در دادگاه تایید کند.

در کمال شگفتی، کریستین علیه وول شهادت می­دهد. مشکلات دیگری هم به این ماجرا اضافه می­شوند؛ سر ویلفرد باید برای دفاع از موکل خود بسیار کوشش کند تا پرونده به خوبی و خوشی بسته شود.

نکته: فیلم شاهدی برای تعقیب، آخرین فیلمی بود که پاور در آن ایفای نقش کرد. او در نوامبر ۱۹۵۸ در اثر حمله قلبی از دنیا رفت.

  1. قانوناً بلوند Legally Blonde (۲۰۰۱)

فیلم قانوناً بلوند بر اساس رمانی به همین نام، نوشته آماندا براون Amanda Brown ساخته شده است. در این کمدی حقوقی، وارنر هانتینگتون Warner Huntington (با بازی متیو دیویس Matthew Davis) نامزدی خود را با یک دختر کالیفرنیایی به نام الی وودز Elle Woods (با بازی ریس ویتراسپون Reese Witherspoon) بهم می­زند؛ آن هم زمانی که الی انتظار داشت وارنر از او خواستگاری کند. بعد از این ماجرا الی وارد دانشکده حقوق هاروارد می­شود.

هدف اصلی او، بازگرداندن وارنر است اما در اولین سال تحصیلی، عاشق استادش می­شود. به تدریج الی می­فهمد استعداد خوبی برای وکالت دارد و می­تواند به یک وکیل عالی تبدیل شود.

نکته: طبق قرارداد، ریس ویتراسپون اجازه داشت همه لباس­هایی که سر صحنه فیلم به تن می­کرد را برای خود نگه­ دارد.

  1. فیلادلفیا Philadelphia (۱۹۹۳)

فیلادلفیا (به کارگردانی جاناتان دیمی Jonathan Demme) داستان وکیلی به نام اندرو بکت Andrew Beckett است. او سعی می­کند همجنسگرایی و ابتلای خود به HIV را مخفی نگه دارد؛ چون ممکن است موقعیتش در موسسه حقوقی پرآوازه فیلادلفیا به خطر بیفتد. در نهایت یکی از همکارانش راز وی را برملا می­کند.

بکت موقعیت خود را از دست می­دهد، اما تصمیم می­گیرد به خاطر تبعیضی که در حق وی اعمال شده شکایت کند. تنها وکیلی که حاضر است به او کمک کند، جو میلر Joe Miller (با بازی دنزل واشنگتن Denzel Washington) است. بکت و میلر همراه یکدیگر،  مقابل بلیندا کانین Belinda Conine (با بازی مری اشتین­برگن Mary Steenburgen) که یکی از وکلای سرآمد موسسه فیلادلفیا است به ارائه و پیگیری دعوای حقوقی می‌پردازند.

نکته: در ابتدای کار، دیمی قصد داشت یکی از بازیگران کمدی را برای نقش جو میلر برگزیند؛ اما در نهایت دنزل واشنگتن که تمایل خود را برای بازی در فیلم ابراز کرده بود انتخاب شد.

 

  1. ارین بروکوویچ Erin Brockovich (۲۰۰۰)

فیلم ارین بروکوویچ به کارگردانی استیون سادربرگ Steven Soderbergh، داستان زنی است که متوجه می­شود اداره عظیم برق و گاز، اقدامات پنهانی انجام می­دهد که موجب آلودگی منابع آب شده و در نتیجه مردم محلی به بیماری­های جدی مبتلا شده اند. بروکوویچ (با بازی جولیا رابرتز Julia Roberts) تصمیم می­گیرد به طور جدی با این سازمان مبارزه کند.

وکیل مدافع بروکوویچ به نام اد ماسری Ed Masry (با بازی آلبرت فینی Albert Finney) خانم ارین بروکوویچ را در موسسه قانونی خود استخدام می­کند. در این هنگام، ارین متوجه پرونده­های پزشکی می­شود که به ماجرا مربوط هستند و تصمیم می­گیرد خودش وارد عمل شود تا جلوی فاجعه را بگیرد.

نکته: به لطف نقش ارین بروکوویچ، جولیا رابرتز به اولین بازیگر زن هالیوودی تبدیل شد که دستمزد ۲۰ میلیون دلاری گرفت.

  1. حکم The Verdict (۱۹۸۲)

فیلم حکم به کارگردانی سیدنی لومت Sidney Lumet درباره وکیلی به نام فرانک گلوین Frank Galvin (با بازی پل نیومن Paul Newman) است. او پس از اتهام به دخالت در رای هیئت منصفه، از موسسه قانونی بوستون اخراج ش.

 گلوین به درخواست دوستش میکی Mickey (با بازی جک واردن) قبول می­کند کار وکالت یک پرونده پردردسر خطای پزشکی را بر عهده بگیرد.

از سوی بیمارستان به گلوین پیشنهاد داده می­شود که با دریافت خسارت، پرونده را مختومه اعلام کند اما این وکیل دادگستری تصمیم می­گیرد پرونده را به دادگاه بکشاند؛ امری که موجب تعجب قاضی رسیدگی کننده به پرونده و خویشاوندان قربانی می‌شود.

نکته: دونفر از بازیگران فیلم حکم (جک واردن Jack Warden و ادوارد بینز Edward Binns) در فیلم ۱۲ مرد خشمگین ۱۲ Angry Men به کارگردانی لومت نقش آفرینی کردند.

  1. بی گناه Presumed Innocent (۱۹۹۰)

فیلم بی­گناه به کارگردانی آلن جی. پاکولا Alan J. Pakula درباره دادیار انتظامی وکلا به نام راستی سابیش Rusty Sabich (با بازی هریسون فورد Harrison Ford) است. دادستان انتظامی وکلا ریموند هارگان Raymond Horgan (با بازی برایان دنیBrian Dennehy ) از سابیش می­خواهد پرونده تجاوز و قتل همکارشان وکیل کارولین پالیموس Carolyn Polhemus (با بازی گرتا اسکاکی Greta Scacchi) را بررسی کند.

اما دادستان از روابط پیشین سابیش و پالیموس بی­خبر است. البته در نهایت شواهدی علیه سابیش کشف می­شوند و دشمنان اصرار دارند که او باید بازداشت شود. حالا وکیل مدافع سابیش، یعنی سندی استرن (با بازی رائول جولیا Raul Julia) باید از موکلش در مقابل اتهام وارده دفاع کند.

نکته: در ابتدا رابرت ردفورد Robert Redford  و کوین کاستنر  Kevin Costner برای ایفای نقش راستی سابیش دعوت شده بودند؛ اما در نهایت این نقش به هریسون فورد رسید.

  1. قضاوت در نورنبرگ Judgment at Nuremberg (۱۹۶۱)

داستان این درام حقوقی با کارگردانی استنلی کریمر Stanley Kramer در اواخر دهه ۴۰ میلادی رخ می­دهد. چند نفر نیروی نازی در خاک آلمان در یک دادگاه امریکایی متهم شناخته شده اند. دادگاه نظامی آنها را متهم به ارتکاب جنایات غیرانسانی شناخته است.

موکل اصلی به نام ارنست یانینگ Ernst Janning (با بازی بارت لنسستر Burt Lancaster) به همراه وکیل خود (با بازی ماکسیمیلیان شل Maximillian Schell)، همسر بیوه یک ژنرال نازی و کاپیتان ارتش امریکا (با بازی ویلیام شاتنر William Shatner) و شاهدی به نام آیرین والنر Irene Wallner (با بازی جودی گارلند Judy Garland) ادعاهای خود را مقابل قاضی کل هیوود Haywood (با بازی اسپنسر تریسی Spencer Tracy) بیان می­کنند.

نکته: ماکسیمیلیان شل برای نقش خود در این فیلم جایزه اسکار دریافت کرد. نام شنل در فهرست بازیگران، در رتبه پنجم آورده شده بود.

  1. مردی برای تمام فصول A Man for All Seasons (۱۹۶۶)

فیلم مردی برای تمام فصول (به کارگردانی فرد زیمرمان Fred Zinnemann) مربوط به انگلستان قرن شانزدهم است و داستان سر توماس مور Sir Thomas More (با بازی پل اسکافیلد Paul Scofield) را روایت می­کند.

شاه هنری هشتم King Henry VIII  (با بازی رابرت شاو Robert Shaw) از مور می­خواهد به پاپ فشار بیاورد تا اجازه بدهد شاه از همسر فعلی­اش جدا شود و دوباره ازدواج کند؛ اما مور More که یک کاتولیک مومن است نمی­پذیرد. علی رغم تمام فشارهایی که بر او می­آید، مور بر اعتقاداتش پافشاری می­کند تا شاه از طلاق منصرف شود. شاه و درباریان، مور را به خیانت متهم می­کنند.

نکته: به گفته فرد زیمرمان، مردی برای تمام فصول راحت­ترین فیلمی بوده که تا کنون ساخته است. او همکاری و استعداد فراوان دست اندرکارانش را کلید موفقیت فیلم می­داند.

  1. چند مرد خوب A Few Good Men (۱۹۹۲)

فیلم چند مرد خوب با کارگردانی راب راینر Rob Reiner و نویسندگی آرون سارکین Aaron Sorkin ساخته شده است. داستان فیلم درباره یک وکیل نظامی به نام ستوان دنیل کافی Lt. Daniel Kaffee  (با بازی تام کروز) می­باشد. او سعی دارد از دو تکاور نیروی دریایی که به قتل یک تکاور دیگر در بندر گوانتانامو متهم شده اند، دفاع کند.

بیشتر بخوانید:

یک وکیل دیگر (با بازی دمی مور Demi Moore) به کافی یادآوری می­کند که نباید برای آن دو افسر درخواست بخشش کند؛ و ادعا می­کند دو تکاور تحت دستور یک افسر به نام کلنل ناتان جسپ Col. Nathan Jessep (با بازی جک نیکلسون Jack Nicholson) مرتکب جرم شده اند.

نکته: اتحادیه فیلم امریکا، دیالوگ معروف این فیلم («طاقت حقیقت را نداری!» You can’t handle the truth) را یکی از برترین دیالوگ­های تاریخ (بیست و نهمین دیالوگ برتر) دانست.

 

  1. باران ساز The Rainmaker (۱۹۹۷)

باران ساز به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا (Francis Ford Coppola ) داستان وکیل تازه کاری به نام رودی بیلور Rudy Baylor (با بازی مت دمون Matt Damon) را روایت می­کند که با درماندگی دنبال کار می­گردد. وکیل دیگری (با بازی میکی رورک Mickey Rourke) او را استخدام می­کند که خودش از نظر اخلاقی چندان تعریفی ندارد.

بیلور در حین کار برای این وکیل، با یک دستیار دادگستری به نام دک شیفلت Deck Shifflet (با بازی دنی دی­ویتو Danny DeVito) آشنا می­شود و زنی به نام دات بلک Dot Black (با بازی مری کی پلیس Mary Kay Place) را ملاقات می­کند که موسسه بیمه­اش حاضر نیست هزینه­های درمان فرزند درحال مرگش را پوشش بدهد. بیلور تصمیم می­گیرد با شیفلت همکاری کند و حق بلک را از موسسه بیمه و وکیل سرسختش (با بازی جان وایت Jon Voight) بگیرد.

نکته: دنی دی ویتو برای بازی در این فیلم از دندان مصنوعی استفاده کرد.

  1. کریمر علیه کریمر Kramer vs Kramer (۱۹۷۹)

کریمر علیه کریمر فیلمی به نویسندگی و کارگردانی رابرت بنتون Robert Benton است. داستان درباره مدیر اجرایی تبلیغات به نام تد کریمر Ted Kramer(با بازی داستین هافمن Dustin Hoffman) است که متوجه می­شود همسرش (با نقش آفرینی مریل استریپ Meryl Streep) می­خواهد او و پسر کوچکشان را ترک کند.

تد شغلش را در اداره تبلیغات از دست می­دهد؛ اما سعی می­کند ارتباط بهتری با پسرش بگیرد. در این حین با یک مادر مجرد به نام مارگارت Margaret (با بازی جین الکساندر Jane Alexander) آشنا می­شود. هنگامی که همسرش برای گرفتن حضانت اقدام می­کند، آشنایی تد و مارگارت مشکل­ساز می­شود. درگیری­های قانونی دادگاه برای تمام افرادی که پرونده به آنها مربوط است، عواقب جدی دربر دارد.

نکته: مریل استریپ دیالوگی که برای صحنه دادگاه نوشته شده بود را نپسندید؛ به همین دلیل دیالوگش را خودش نوشت.

  1. تعقیب بی حاصل The Paper Chase (۱۹۷۳)

فیلم تعقیب کاغذی یا بی حاصل با نویسندگی و کارگردانی جیمز بریجز James Bridges، داستان دانشجوی سال اولی دانشکده حقوق هاروارد به نام جیمز هارت James Hart (با بازی تیموتی باتمز Timothy Bottoms) را روایت می­کند که با مشکلات تحصیلی مواجه است. او با یکی از اساتید سختگیر به نام چارلز دبلیو کینگزفیلد Charles W. Kingsfield (با بازی جان هاوسمن John Houseman) به مشکل می­خورد و درگیر چالش­های پیچیده­تری می­شود.

کینگزفیلد در کلاس­های خود با دانشجویان رفتار مناسبی ندارد، به همین دلیل بسیاری از دانشجوها درس او را حذف می­کنند یا کلاً انصراف می­دهند. اما جیمز با کله شقی در کلاس می­ماند و حتی با دختر استادش، سوزان (با بازی لیندزی واگنر) هم قرار می­گذارد.

نکته: این فیلم سه بار نامزد جایزه اسکار شد و برای بهترین بازیگر مکمل جایزه دریافت کرد.

  1. شرکت The Firm (۱۹۹۳)

فیلم شرکت به کارگردانی سیدنی پولاک Sydney Pollack بر اساسی یک رمان حقوقی اثر جان گریشام John Grisham ساخته شده است. داستان درباره وکیل جوانی به نام میچ مک­دری Mitch McDeere (با بازی تام کروز Tom Cruise) است که در یک شرکت کوچک و مشهور به مقام بالایی منصوب می­شود.

مک­دری ابتدا بابت مقامش به خود افتخار می­کند اما پس از آشنایی با یک منشی (با بازی هالی هانتر Holly Hunter) متوجه ماجراهای پشت پرده می­شود. این شرکت خوش نام، مخفیانه مشغول پولشویی است.

طی جمع آوری سند و مدرک، اف بی آی با مک­دری نیز تماس می­گیرد. اینجاست که متوجه می­شود به دردسر افتاده؛ چون حالا باید بین انجام دادن وظیفه قانونی­اش یا نجات دادن جان خودش، یکی را انتخاب کند.

نکته: هالی هانتر برای بازی در فیلم شرکت، نامزد جایزه اسکار شد. نقش او یکی از کوتاه­ترین نقش­های نامزد جایزه بود چون هانتر فقط پنج دقیقه و ۵۹ ثانیه در فیلم ظاهر شد.

  1. اضطرار Compulsion (۱۹۵۹)

داستان این درام جنایی به کارگردانی ریچارد فلایشر Richard Fleischer درباره دو دانشجوی جامعه ستیز به نام­های آرتی استراوس Artie Straus (با بازی بردفورد دیلمن Bradford Dillman) و جود اشتاینر Judd Steiner (با بازی دین استاک­ول Dean Stockwell) است. آرتی و جود سعی می­کنند عمل مجرمانه تمیز و بی­نقصی انجام بدهند اما ناخواسته مرتکب قتل می­شوند. به علاوه مدرک مهمی در صحنه جرم برجا می­گذارند و در نهایت دستگیر می­شوند.

وکیل آنها (با بازی ارسون ولز Orson Welles) باید به سختی تلاش کند تا دو جوان را از حکم مرگ نجات دهد. این فیلم بر اساس پرونده واقعی و مشهور لئوپولد و لاب Leopold and Loeb ساخته شده که در سال ۱۹۲۴ جنجال به پا کرد.

نکته: نام ولز در صدر لیست بازیگران آورده شده اما یک ساعت و پنج دقیقه پس از شروع فیلم، وارد صحنه می­شود.

  1. عدالت برای همه And Justice for All (۱۹۷۹)

داستان این فیلم به کارگردانی نورمن جویسون Norman Jewison، درباره یک وکیل مدافع اهل بالتیمور Baltimore به نام آرتور کرکلند Arthur Kirkland (با بازی آل پاچینو Al Pacino) است.

 او سعی دارد از موکلش، جف مک­کالا Jeff McCullaugh (با بازی توماس جی. ویتس Thomas G. Waites) دفاع کند. در این میان، بین آرتور و قاضی هنری تی. فلمینگ Henry T. Fleming (با بازی جان فورسایز John Forsythe) بحث در می­گیرد و آرتور به قاضی مشتی می زند. مک­کالا به خاطر یک قانون شکنی کوچک جریمه شده بود اما به خاطر تشابه اسمی که با یک جنایتکار داشت، بازداشت شد.

در نهایت کرکلند از زندان آزاد می­شود. مدتی بعد قاضی فلمینگ به اتهام تعرض و تجاوز به یک زن جوان بازداشت می­شود و کار دفاع از وی را به کرکلند می­سپارند. به نظر فلمینگ، اگر کسی که علناً از او خوشش نمی­آید، وکیلش شود، احتمال برنده شدنش در دادگاه بیشتر خواهد بود.

نکته: عدالت برای همه، اولین فیلم جفری تامبور Jeffrey Tambor بود که با آن به شهرت رسید.

  1. زمانی برای کشتن A Time to Kill (۱۹۹۶)

داستان این فیلم با کارگردانی جوئل شوماخر Joel Schumacher، درباره مردی به نام کارل لی هیلی Carl Lee Hailey (با بازی ساموئل ال جکسون Samuel L. Jackson) است. او به مردی که بی رحمانه به دختر ده ساله­اش تعرض کرده شلیک می­کند، و حالا هردو مرد به دلیل جرم­هایی که مرتکب شده اند روانه دادگاه هستند. هیلی برای نجات پیدا کردن از این ماجرا امیدوار است وکیل مدافعش، جیک بریگانس Jake Brigance (با بازی متیو مک کانهی Matthew McConaughey) بتواند کاری انجام دهد.

به نظر بریگانس، از آنجا که هیلی در یکی از شهرهای کوچک جنوبی مخصوص سیاهپوستان زندگی می­کند احتمال تبرئه شدن وی کم خواهد بود؛ اما وقتی می­فهمد هیلی چقدر در رسیدن به اهدافش مصمم است پرونده او را می­پذیرد.

نکته: ابتدا وودی هارلسون Woody Harrelson برای بازی نقش جیک بریگانس تمایل نشان داد اما جان گریشام John Grisham ترجیح داد نقش را به مک کانهی بسپارد.

  1. فعالیت مدنی A Civil Action (۱۹۹۸)

این فیلم با کارگردانی استیون زایلیان Steven Zaillian، بر اساس پرونده ای واقعی ساخته شده و داستان یک وکیل مدافعی به نام جان اشلیکتمان Jan Schlichtmann (با بازی جان تراولتا John Travolta) را روایت می­کند.

جان اشلیکتمان درگیر پرونده­ای می­شود که ابتدا به نظر ساده می­رسد اما در واقع بسیار پر دردسر است و حتی می­تواند باعث مرگ او شود.

پرونده مربوط به یک کمپانی عظیم است که فعالیت­های آن باعث آلودگی منابع آب شرب شهر شده و در نتیجه، چندین نفر از ساکنان مبتلا به سرطان خون شده اند. اشلیشتمان برای اجرای عدالت و اثبات جرم این کمپانی باید با وکیل مدافع یک نیروگاه (با بازی رابرت داوال Robert Duval) مقابله کند.

  1. توطئه گرThe Conspirator (۲۰۱۰)

فیلم توطئه­گر به کارگردانی رابرت ردفورد Robert Redford، داستان ماجراهایی است که بعد ترور رئیس جمهور لینکلن Lincoln اتفاق می افتند. پس از ترور لینکلن، هفت مرد و یک زن به جرم دست داشتن در توطئه سوءقصد به رئیس جمهور، نایب رئیس جمهور و وزیر خارجه دستگیر می­شوند.

وکیل فریدریک ایکن Frederick Aiken (با بازی جیمز مک­آوی James McAvoy) با اکراه، وظیفه دفاع از متهم زن، مری سورات Mary Surratt (با بازی رابین رایت Robin Wright) را می­پذیرد. سورات صاحب خانه­ای بود که جان ویلکز بوث John Wilkes Booth و سایر متهمان در آن مشغول برنامه ریزی برای جنایت­هایشان بوده اند.

 ایکن متقاعد می­شود که ممکن است سورات بی­گناه باشد، و تمام تلاشش را می­کند که از او دفاع کند و ثابت نماید که از او به عنوان طعمه برای دستگیری پسرش (یکی دیگر از متهمان سوءقصد) استفاده شده است.

نکته: توطئه­ گر اولین فیلم انجمن فیلم امریکا(the American Film Association) بود.

  1. آمیستاد Amistad (۱۹۹۷)

داستان آمیستاد Amistad  (به کارگردانی استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg) در سال ۱۸۳۹ رخ می­دهد. فیلم ماجرای برده هایی را روایت می­کند که از کوبا به ایالات متحده انتقال داده می­شوند. برده­ها به رهبری سینکه (با بازی جیمون هونسو Djimon Hounsou) شورش می­کنند و در نتیجه، در کانکتیکات Connecticut زندانی می­شوند.

تئودور جودسن Theodore Joadson (با بازی مورگان فریمن Morgan Freeman) یک برده آزاد شده است که از شورش این برده­های کوبایی خبردار می­شود و از یک وکیل حقوق مالکیت، راجر بالدوین Roger Baldwin (با بازی متیو مک­کانهی Matthew McCaughnehey) می­خواهد برای آزادسازی برده­ها به او کمک کند. در نهایت با حمایت جان کوینسی آدامز John Quincy Adams (با بازی آنتونی هاپکینز Anthony Hopkins) از پرونده، آزادسازی برده­ها با موفقیت انجام می­گیرد.

نکته: آمیستاد اولین فیلم چیوتل اجیوفور Chiwetel Ejiofor بود که با بازی در آن وارد عرصه سینما شد.

  1. وکیل مدافع شیطان The Devil’s Advocate (۱۹۹۷)

در این فیلم، کوین لومکس Kevin Lomax (با بازی کیانو ریوز Keanu Reeves ) یک وکیل مدافع فلوریدایی است که توسط جان میلتون John Milton (با بازی آل پاچینوAl Pacino ) در یک موسسه حقوقی نیویورک استخدام می­شود.

کوین به تدریج ترفیع مقام می­گیرد؛ اما همسرش مری آنMary Ann  (با بازی شارلیز ثورنCharlize Theron ) که به بیماری روانی مبتلاست، دچار توهم­های ترسناک و عجیبی می­شود که درک او از حقیقت را تغییر می­دهند. کوین همزمان که گرفتار درمان همسرش است، متوجه می­شود رئیسش دست به اعمال خبیثانه­ای می­زند و برخلاف ظاهرش، باطن خوفناکی دارد.

نکته: شارلیز ثورن روزانه یک ساعت با یک روان درمانگر تمرین می­کرد تا به خوبی علائم شیزوفرنی را فرا بگیرد.

  1. RBG (۲۰۱۸)

فیلم RBG به داستان واقعی زندگی دومین زن قاضی در دیوان عالی کشور امریکا به نام روث بیدر گینزبرگ Ruth Bader Ginsburg می­پردازد. در این فیلم می­بینیم که گینزبرگ چطور میراثی قانونی برجا گذاشت و به شخصیت محبوبی نیز تبدیل شد.

گینزبرگ Ginsburg پس از پاسخگویی صادقانه به سوالاتی درباره قوانین سقط و تبعیض در مجلس سنا، با ۹۶ رای موافق و فقط ۳ رای مخالف، رای اعتماد مجلس را دریافت کرد. با توجه به فضای سیاسی در دهه ۹۰ میلادی، این امر حتی تعجب رئیس جمهور کلینتون Clinton را نیز برانگیخت.

بیشتر بخوانید:

نکته: نام مستعار RBGبدنام  یا RBG که به گینزبرگ داده شده، از اسم یک رپر امریکایی به نام Notorious BIG گرفته شده است. البته گینزبرگ با این نام مستعار مشکلی نداشت چون به گفته خودش، وجه مشترک او و رپر BIG این است که هردو متولد بروکلین هستند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا