ویژهیادداشت

نگاهی انتقادی به حدود اختیارات و کنترل مدیران کانون‌های وکلا بر روابط عمومی کانون‌ها

آسیب شناسی نهاد روابط عمومی در کانون های وکلا و راهکار برون رفت

وکلاپرس- وکیل آزاده احمدی، دبیر روابط عمومی کانون وکلای دادگستری یزد به آسیب شناسی نهاد روابط عمومی در کانون های وکلای دادگستری و راهکار برون رفت از این آسیب ها پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، به اعتقاد این وکیل دادگستری روابط عمومی کانون های وکلای دادگستری صرفا به یک نهاد زیر دست هیات مدیره های کانون برای معرفی و رپورتاژ اقدامات مدیران تبدیل شده اند و برای برون رفت از این شرایط نیاز به تدوین پروتکلی جامع در باب کیفیت عملکرد روابط عمومی کانون ها داریم.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت وکیل آزاده احمدی به شرح زیر است:

آسیب شناسی نهاد روابط عمومی در کانون ها و راهکار برون رفت

روابط عمومی در هر نهادی، به منزله ی قلب تپنده و شریان ارتباطی میان اعضای آن نهاد با یکدیگر و ارتباط کلیت مجموعه با بیرون نهاد و تنظیم گر ارتباطات خارج سازمانی و نمایانگر پتانسیل ها، توانمندی ها و کارکردهای آن نهاد است.

کانون های وکلای دادگستری ایران، بر حسب ماهیت مدنی و اجتماعی خویش و کارکردی که باید در وقایع اجتماعی و رخدادهای مربوط به حقوق شهروندی در راستای رسالت قانونی و عرفی تعیین شده داشته باشند، نیازمند ساختار روابط عمومی فعال، پویا، مستقل و دوراندیشی هستند که با شناسایی فرصت ها و تهدید ها و اقدام به موقع در رخدادها، بتواند جایگاه کانون های وکلای دادگستری را در بین عموم مردم ارتقا داده و از سویی دیگر کارکرد مثبت این نهاد را در احقاق و پاسداشت حقوق شهروندی به عامه مردم نشان دهد که ثمره این اقدام در فرض تحقق دقیق آن، افزایش اعتماد عمومی به جامعه وکالت و تحکیم ارتباط میان مردم و وکلا خواهد بود.

متاسفانه با ارزیابی موضوع در برخی از کانون های وکلای دادگستری کشور، به نظر می رسد که برخی از کانون ها وکلای دادگستری از این رسالت اجتماعی خویش در حوزه ی روابط عمومی به شدت فاصله گرفته اند و به دلیل تحزب مخرب موجود در میان گروه ها و دسته های خواستار تصاحب کرسی های هیات مدیره، نهاد روابط عمومی کانون های وکلای دادگستری با تنزل جایگاه و کارکرد، صرفا به یک نهاد زیر دست هیات مدیره های کانون برای معرفی و رپورتاژ اقدامات انجام شده و ناشده مدیران تبدیل شده اند و تمرکز بر این مساله، فرصت هرگونه خلاقیت اجتماعی و خبری و رسانه ای را از روابط عمومی کانون ها سلب کرده است.

اعمال کنترل حداکثری مدیران کانون ها بر روابط عمومی کانون ها، تا حدی پیش رفته است که هرگونه اقدامات مثبتی هم که از سوی اعضای اقلیت هیات مدیره ها یا رقبای انتخاباتی یا تشکل های غیرهمسو انجام می شود، به شدت در معرض سانسور قرار می گیرد تا مبادا فرصتی برای رقبا جهت ورود به کرسی های انتخاباتی محسوب شود.

این امر باعث شده است که مخاطبین صفحات روابط عمومی کانون های وکلای دادگستری در فضای مجازی، عمدتا وکلای اعضای کانون یا داوطلبین آزمون وکالت باشد و کلیه محتواهای تولید شده در روابط عمومی کانون ها، در یک چرخه چند ده هزار نفری که اعضای آن را عمدتا وکلای شاغل تشکیل می دهند، توزیع شود و ارتباط گیری روابط عمومی کانون ها با عموم مردم و متعاقبا اشتراک گذاری محتواهای اجتماعی و حقوقی و صنفی با آنان و تاثیر و تاثر متقابل با عامه مردم قطع شود.

دخالت نابجا در امور روابط عمومی کانون ها از سوی برخی مدیران، صرفا در محدوده نظارت کلی نبوده و حتی در جزئی ترین امور همانند چاپ تقویم سالیانه کانون ها و نحوه استقرار عکس مدیران در آن و کتابچه های اسامی وکلا نیز بروز و ظهور خود را نشان داده است.

البته به طور کلی نمی توان گفت که این تنگ نظری ها در همه کانون های کشور حاکم است، ولیکن معضل کنترل و تحت اختیار مدیران بودن روابط عمومی، حقیقتی است که در برخی از کانون ها وجود دارد و کتمان این مساله بدیهی، به منزله حذف صورت مساله است.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد نگارنده برای برون رفت از این بحران مخرب، این است که:

الف: پروتکلی جامع در اسکودا در باب کیفیت عملکرد روابط عمومی کانون های وکلای دادگستری تدوین شود و همه کانون ها خود را مکلف به اجرای آن بدانند.

ب: در پروتکل مذکور، کلیه مولفه های عرفی و حرفه ای لازم برای استقلال روابط عمومی کانون ها از سیطره مدیران و نحوه درج اخبار و اصول حرفه ای ارتباط گیری با عموم مردم و راهکارهای استفاده از ظرفیت علمی و عملی تمامی اعضای کانون و تشکل ها به صورت دقیق و مبسوط پیش بینی شود تا مدیران محترم روابط عمومی کانون ها، با اعمال پروتکل مذکور، از هرگونه کنترل مدیران متبوع خارج شوند.

ج: اصول لازم برای درج و انعکاس اخبار و دامنه ی اخبار و اطلاعات و داده های لازم در راستای پیشبرد اهداف نهاد وکالت در پروتکل مذکور تعیین گردد تا با مغایرت های خبری و تفاوت فاحش کانون ها در انعکاس اخبار و مسائل مربوط به نهاد وکالت مواجه نباشیم.

د: محدوده حق نظارت مدیران از حیث توجه مسئولیت احتمالی درج اخبار در مجاری اطلاع رسانی رسمی کانون به صورت ضابطه مند مشخص گردد تا هم مدیران بتوانند نظارت خویش را اعمال کنند و در نقطه مقابل به بهانه نظارت، شاهد دخالت بی ضابطه در امور حرفه ای روابط عمومی نباشیم.

امید آنکه با اعمال پیشنهاد مذکور، شاهد درخشش و استقلال نهاد روابط عمومی در کانون های وکلای دادگستری و ارتقای عملکرد آنها و تحقق اهداف متصور باشیم.

وکیل آزاده احمدی
دبیر روابط عمومی کانون وکلای دادگستری یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا