اخبار بین المللیویژه

اعطای پروانه وکالت بدون آزمون در کانون وکلای ایالت کالیفرنیا

وکلاپرس– کانون وکلای کالیفرنیا طرحی را تصویب کرده است که بر اساس آن به برخی از فارغ التحصیلان رشته حقوق بدون آزمون وکالت و در صورت طی دوره های کارورزی زیر نظر وکیل سرپرست، پروانه وکالت می دهد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رویترز، هیأت مدیره کانون وکلای ایالت کالیفرنیا ۲۵ آبان ۱۴۰۲، با طرحی در خصوص جایگزینی آزمون وکالت با دوره های آموزشی ۴ تا ۶ ماهه زیر نظر وکیل سرپرست موافقت کرد.

آزمون وکالت پورتفولیو

در این روش جدید، موسوم به آزمون وکالت پورتفولیو (Portfolio Bar Exam) فارغ التحصیلان سیزده دانشکده حقوق که توسط کانون وکلای آمریکا(ABA) یا کانون وکلای ایالتی کالیفرنیا تایید شده اند، می توانند پس از اتمام ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار تحت نظارت یک وکیل مجرب در یک دوره چهار تا شش ماهه، بدون نیاز به شرکت درآزمون وکالت پروانه دریافت کنند.

متقاضیان در این دوره می بایست برخی تکالیف حقوقی مانند گزارش نویسی و سطح بندی گفته های موکلان و … را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

این تصمیم مدیران نهاد وکالت در کالیفرنیا نیاز به تایید نهایی از دادگاه عالی کالیفرنیا دارد و اگر دادگاه عالی این برنامه را تأیید کند، کالیفرنیا جدیدترین ایالتی خواهد بود که طرحی نوین را جایگزین آزمون وکالت خواهد کرد.

دو هفته پیش از این، دادگاه عالی ایالت اورگان در مقام تأیید پیشنهاد کانون وکلای این ایالت تصمیم مشابهی اتخاذ کرد که از ماه می ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد. علاوه بر این نیز چندین ایالت دیگر نیز در حال بررسی گزینه های جایگزین برای آزمون وکالت هستند.

کاهش بار روانی برای داوطلبان

موافقان این روش معتقدند معیارهای این شیوه جدید شاخص بهتری از توانایی های یک فارغ التحصیل حقوق نسبت به آزمون دو روزه وکالت در اختیار مدیران نهاد وکالت قرار می‌دهد.

آنها همچنین می گویند روش پیشنهادی بار مالی و عاطفی چند ماهه‌ای را که صرف مطالعه برای آزمون وکالت می‌شود، کاهش می دهد.

نامه ۵۹ تشکل صنفی در مخالفت با اعطای پروانه وکالت بدون آزمون

روش جدید اعطای پروانه وکالت بدون آزمون با مخالفت هایی نیز رو به رو شده است. مخالفان معتقدند تصویب و اجرایی شدن این طرح اقتضائات لازم برای وکیل شدن یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی را کاهش داده و در نتیجه حمایت های عمومی از این حرفه را کاهش می‌دهد.

همچنین گروهی متشکل از ۵۹ تشکل صنفی در کانون وکلای کالیفرنیا در نامه ای نسبت به شیوه جدید هشدار داده و معتقدند این طرح “اجازه صدور پروانه وکالت بر اساس استانداردهای ذهنی را که می تواند به راحتی دستکاری شود” می‌دهد.

منیع: رویترز 

بیشتر بخوانید:

‫۲۰ دیدگاه ها

    1. سلان، طرخ خوبی هست
      ولیکن آن فارغ التحصیل حقوق دانشجوی واقعی بوده و صحیح فارغ التحصیل شده به نحوی که تک تک آنها از نظر ما نخبه محسوب میشوند

    1. تعجب میکنم چگونه افراد انحصار طلب تربیت میشوند،ولی عدالت خواه نه،بنظر من باید جمیع حقوق دانان و حقوق خوانان هدف اولشون مبارزه با رانت و انحصار و تبعیض در تمام سطوح باشد نه تنگ نظری و پیش داوری …
      انشاءالله ریشه انحصار کنده خواهد شد چه با نقد علی. چه بدون ایشان

      1. بر فرضی محال…کانون وکلا انحصار طلب….البته بااین فرض عدالت و صلاحیت مقامات قضایی استانها زیر سوال میره چرا که این عزیزان تعداد و سهمیه هر کانون رو با حضور نماینده ها تعیین میکردن…..مکز مشاوران قوه قضاییه هم انحصار طلب بوده؟؟؟؟یعنی قوه نافی عدالت بوده؟

      2. نقد علی تبر زد به ریشه نهاد وکالت به طوری که اشتغال زدایی کرد از حرفه برای همه کسانی که سابقا وکیل بود و چه آنهایی که وکیل می شوند

  1. این خبرها رو نذارید چون افرادی مثل آقای نقد علی که قدرت تجزیه و تحلیل مسائل رو ندارن میان اون رو با کشور خودمون مقایسه میکنن. دیگه نمی‌فهمه که توی آمریکا دانشگاههایی رو ندارن که با التماس دانشجو می پذیرن و بعد از ۴ سال هم بدون حتی کوچکترین تلاش از طرف دانشجو بهش مدرک کارشناسی میدن.

    1. توجه کنید که سیزده دانشگاه برتر یعنی تمام نخبه های حقوق امریکا، نه مثل ایران که دانشگاه دوقوزاباد سفلی هم ۱۰۰۰ فارق التحصیل حقوق دارد، ورودی انها کم است و خروجی هم کم، ما ورودی بینهایت داریم خروجی هم که علی ماشالا…اصلا قابل مقایسه نیست

    2. برادر محترم وکیل خوب با تست زدن نمیشه نخبه محسوب شد تحلیل مسائل حقوقی نیازمند مطالعات عمیق آثار علمی و تطبیق داشته های علمی با روند پرونده های محاکم است و تعداد زیادی از دانشجویان حقوق کشور بویژه فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی وپیام نور خوشبختانه که اتفاقا نخبه هم هستن واقعا دراین زمینه استادن درمقابل خیلی از وکلا هم هستن که چندسال وکالت هم میکنن ولی متاسفانه علیرغم درگیری با پرونده های حقوقی آنچنان تبحر ویا تجربه ائی ندارن ایکاش بطور کل آزمون برداشته بشه صدور پروانه براساس سوابق علمی ونمرات دوره های دانشگاهی صورت بپذیره

  2. مدرک دانشگاه های غربی کیلویی نیست مثل دانشگاه های ایران ،مدرک میفروشند به چند ده میلیون ،طرف سواد خواندن ونوشتن نداره اونوقت دانشگاه های ایران بهش مدرک مهندسی میدند

    1. اگر دقت شود ،اشاره شده که فارغ‌التحصیلان سیزده دانشکده حقوقی که کانون وکلای آمریکا تأیید نماید ،ومیدانیم که این اصلا با فارغ‌التحصیلان ایران قابل قیاس نیست.

  3. نگاه کنید این روش خیلی خوبه ماتو ایران افرادی داریم خیلی خوب از بعضی وکیلهایی که فقط ادعا دارن میتونند مواد حقوقی را تجزیه تحلیل کنند ولی پشت ازمون وکالت موندن .ای کاش روزی هم تو ایران اجرا بشه

    1. درک نمیکنم که میگین پشت درهای زمون وکالت موندن…..خب برن مرکز مشاوران اونجا که انحصار نیست….چرا قضاوت شرکت نمیکنن؟؟؟؟اصلا چرا سهمیه ها و امتیازات خواص برداشته نمیشه؟؟؟؟؟چرا رشته ی الهیات وارد بازار کار رشته حقوق میشه؟؟؟؟چرا حوزه مقدم بر دانشگاه هست؟؟؟؟و هزاران سوال دیگه…..فقط انحصار کانون مطرح هست؟؟؟سهیه ورودی کانون توسط دونفر به نمایندگی قوه قضاییه تعیین میشه

  4. در فرانسه هم آزمون وکالت وجود ندارد مدرسه وکالت دارند فرد وارد این مدرسه می شه بعد گذراندن دوره ها نهایت آزمون می ده که همون آزمون اختبارماطت و سه مرحله بیشتر نمی توانند آزمون بدن آزمونی به عنوان تستی غیر استاندارد ندارند آزمون تشریحی است متاسفانه کانونهای ما توان ارائه آموزش ندارند همه می دونیم دروس دوره دانشگاه کاربردی نیست ولی ،امر وکالت کاربردی است بچه ها حتی با نمرات ومعدل بالا پذیرفته شوند نمی توانند بدون آموزش وکالت کنند متاسفانه در ایران که دوره کارآموزی اجرا می شه در دوره کار آموزی کاراموز حتی وکیل سرپرست خودش بعضانمی بینه فقط نهایت امضای لازم باشه جهت تایید کارآموز مراجعه می کند .
    می بینم بعضی از دوستان پیام می دن آقای فلانی متوجه نشه دوست عزیز من بنده ۳۰سال تجربه در این امر دارم این خودخواهی است به خاطر جیب خودمون نخواهیم رویه ها را اصلاح کنیم الان کانون ها سالانه حق عضویت دریافت می کنند واقعا همه وکلا ابدیت علمی می شوند می خوام بگم کانون وکلا باعث و بانی این اتفاقات در وکالتند لطفا از رویه قبلی و موجود دفاع نکنید این خیانت به جامعه علمی حقوقی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا