رای

نمونه رای محکومیت کیفری یک شهروند زن برای رانندگی بدون حجاب سر + نقد رای

اتهام: حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی

بسمه تعالی

به تاریخ ۱۴۰۲/۳/۲۹ در وقت فوق العاده جلسه دادگاه کیفری دو شهرستان نیشابور بتصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است. پرونده کلاسه فوق تحت نظر قرار دارد دادگاه با بررسی اوراق ختم رسیدگی اعلام و با استعانت از خداوند متعال و با تکیه به شرف و وجدان به شرح ذیل مبادرت به انشاء رای می نماید .

رای داگاه

در این پرونده …… و فاقد سابقه کیفری اهل نیشابور ساکن نیشابور، متهم است به کشف حجاب شرعی در داخل اتومبیل در معبر و انظار عموم(بلوار فضل و معلم نیشابور) موضوع گزارش رئیس پلیس محترم اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان نیشابور و بشرح مندرج در پرونده دادگاه.

با توجه به محتویات پرونده و تحقیقات بعمل آمده از متهم و دفاعیات وی و اقرار تلویحی ایشان اتهام انتسابی به وی را محرز و مسلم تشخیص داده لذا مستندا به تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و جدول مجازاتهای نقدی جرایم و تخلفات مصوب ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ هیات محترم وزیران و ماده ۲۳ق.م.ا اصلاحی ناظر به ماده ۴ قانون کاهش مجازات حبس، حکم به محکومیت ایشان به پرداخت مبلغ یک میلیون تومان جزای نقدی به نفع صندوق دولت به عنوان مجازات اصلی جرم ارتکابی و به دو مورد

(۱) ممنوعیت ایشان از رانندگی با هرنوع وسایل نقلیه موتوری با رعایت آیین نامه راجع به کیفیت اجرای مجازات تکمیلی مصوب ریاست محترم قوه قضائیه به مدت ۲ سال با این توضیح که قاضی محترم اجرای احکام می‌بایست مطابق رای دادگاه مراتب را به معاونت راهنمایی ورانندگی نیروی انتظامی جهت ابطال گواهینامه متهم ابلاغ نموده و مرجع مذکور نیز موظف است پس از اجرای دستور قضایی صادره نتیجه را به اجرای احکام منعکس نماید و بدیهی است پس از ابطال گواهینامه و ممنوعیت متهم از رانندگی چنانچه ایشان در مدت ممنوعیت به دستور دادگاه توجه ننماید و مرتکب تصادف جرحى ویا احیانا فوتی گردد شرکت بیمه میتواند برابر بند پ از ماده ۱۵ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه” پس از پرداخت خسارت زیان دیده به قائم مقامی زیان دیده از طریق مراجع قانونی برای دریافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده مراجعه نماید

(۲) از آنجائیکه امروز ترویج بدحجابی یکی از توطئه های دشمنان نظام اسلامی بوده و آنان تلاش دارند تا چادر را از سر زنان و بانوان ما بردارند و نظام اسلامی را تضعیف کنند و اینکه مساله حجاب یکی از محورهای جنگ شناختی دشمن علیه ملت مظلوم و مقتدر ایران بوده و هست همانند چهار شنبه های سفید و دختران خیابان انقلاب و نه به حجاب اجباری وآزادی های یواشکی و… از طرفی میبایست توجه بانوان عزیز ما و خانواده ها ورسانه ها و مراکز مسئول به آموزش حجاب بیشتر شود ضرورت دارد متهم ظرف مدت ۲ سال کتاب” ستاره ها چیدنی نیستند برگرفته از زندگی یک دختر آمریکایی نویسنده محمد على حبیب الهیان دفتر نشر معارف قم” را با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان، مطالعه نموده و مطالعه ایشان نیز توسط ارگان مورد اشاره راستی آزمایی گردد و پس از اخذ گواهی لازم، آنرا را به قاضی اجرای احکام کیفری ارائه نماید به عنوان مجازات تکمیلی صادر و اعلام مینماید

النهایه با عنایت به وضعیت خاص متهم وفقدان سابقه کیفری ایشان مستندا به مواد ۴۶ و ۴۸ و ۴۹ و ۵۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اجرای تمام مجازات را به مصلحت ندانسته و لذا اجرای مجازات اصلی و بند یک از مجازات تکمیلی صادره را در مورد وی به مدت ۲ سال تعلیق می‌نماید هرگاه محکوم علیها از تاریخ صدور قرار تا پایان مدت تعلیق مرتکب جرم عمدی موجب حد قصاص دیه، یا تعزیر، تا درجه هفت نشود محکومیت تعلیقی ایشان بی اثر میگرددوالا پس از قطعیت حکم اخیر قرار تعلیق صادره لغو وحکم تعلیق شده وی (مجازات اصلی و بند یک از مجازات تکمیلی) اجرا خواهد شد.

و در خصوص مجازات تکمیلی بند ۲نیز که میبایست اجرا شود چنانچه محکوم علیها طی مدت تعیین شده مفادحکم را اجرا ورعایت ننماید دادگاه به پیشنهاد دادستان محترم ویاقاضی محترم اجرای احکام برای بار اول مدت مجازات تکمیلی مندرج در حکم را تا یک سوم افزایش میدهد و در صورت تکرار بقیه مدت محکومیت را به حبس یا جزای نقدی درجه هفت یا هشت تبدیل میکندرای صادره حضوری و به استناد مواد ۴۲۶ و ۴۲۷ و ۴۳۱ و ۴۳۳ و ۴۳۴ قانون آئین دادرسی کیفری بعد از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم محترم تجدید نظر استان خراسان رضوی می باشد.

دادگاه کیفری دو شهرستان نیشابور

بیشتر بخوانید:

نقد رأی توسط دکتر محمدکاظم عمارتی:

به موجب جدیدترین دادنامه بانویی نیشابوری به اتهام کشف حجاب شرعی در داخل خودرو افزون بر جزای نقدی به عنوان مجازات اصلی به دو سال محرومیت از رانندگی و مطالعه یک کتاب خاص در مورد حجاب به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شده است.

صدور دادنامه هایی از این دست می تواند در راستای اظهارات فروردین ماه معاونت نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور باشد که ضمن مصاحبه ای خبر داد از روسای دادگاهها خواسته شده است مجازات های تکمیلی را در احکام صادره لحاظ کنند.

اما در نقد رای اخیر، موارد زیر گفتنی است:

یک) به موجب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، بی حجابی جرم است و جـرمـی بـه نـام کشف حجاب شرعی به ویژه با اختلافاتی که در باره اصل و حدود آن وجود دارد، موضوعیت قانونی ندارد.

دو) به تاکید مواد ۳۶۰ قانون آیین دادرسی کیفری و ۱۶۶ قانون مجازات اسلامی اقرار باید صریح و بدون شک و ابهام باشد؛

بنابراین، استناد به اقرار تلویحی در رای که مبتنی بر دلالت التزامی بر انتساب جرم است بر خلاف شرایط اقرار مورد نظر قانونگذار بر خلاف اصول حقوقی برائت، تفسیر مضیق و تفسیر به نفع متهم و بر خلاف رویه قضایی آرا مراجع عالی و نظرات مشورتی است.

سه) با خروج اقرار صریح از ادله اثبات اتهام موضوع ماده ۱۶۰ قانون ما گزارش رییس پلیس که نه تنها از ادله اثبات به شمار نمی‌رود؛ بلکه بنا به مفهوم مخالف ماده ۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری اصل بر بی اعتباری آن است کافی برای محکومیت نیست؛ به ویژه آن که در صدور رای به علم قاضی استناد نشده است.

چهار) مجازات تکمیلی باید با رعایت شرایط مقرر در قانون، متناسب با جرم و خصوصیات مجرم به صورت موردی و استثنایی اعمال شود و اعمال دستوری و گسترده ی آن نسبت به یک جرم چالشی خاص، تشدید خودسرانه ی مجازات با قانون گریزی قوه قضاییه و جایگزین کردن اراده خود به جای اراده قانونگذار است.

پنج) مجازاتهای تکمیلی در ماده ۲۳ ق.م.ا و آیین نامه اجرایی آن شمارش شده و حصری است؛ بنابراین، هر چند با وجود عدم تصریح در رای منع از رانندگی با بند ث ماده یاد شده منطبق و البته به علت اختلاط محل ارتکاب جرم با وسیله آن، بی ربط و نامتناسب است؛ ولی محکومیت شخص، به مطالعه کتاب ستاره ها چیدنی نیستند با هیچ یک از بندهای پانزده گانه ماده ۲۳ انطباقی ندارد و غیرقانونی است.

شش) تکمیلی بودن مجازات، اقتضای آن دارد که در درجه نخست عرفا زیاده و جایگزین مجازات اصلی تلقی نشود و در درجه بعدی موجبی برای تعلیق آن نباشد.

هفت) دادگاه بدوی در رعایت تکلیف قسمت اخیر ماده ۵۴ ق.م.ا دچار این سهو شده که به جای اکتفا به تصریح شرایط لغو تعلیق به بیان زاید برخی از آثار مجازات تکمیلی انتخابی و معلق خود پرداخته و در بخشی از رای نیز با فراموشی از سمت قضایی و وظیفه دادگری با پرداختن به مصلحت گرایی پراگماتیسم و فراموشی اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها، دادنامه را درگیر اندیشه های دینی/سیاسی جانبدارانه خود نموده است.

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. واقعا بی عدالتی هست اخه نصف بیشتر شهر ما بی حجابن پس باید همشون مجازات بشن نه بعضی از انها که هیچ اشنایی ندارند

  2. سلام رعایت حدود محرم ونامحرم، حجاب و… حکم خداست. آخرت خودرا به ثمن‌ بخس می فروشید؟! برای دنیای عده ای دنیاپرست لایحه و ماده خرج می کنید؟ تخصصی در قضاوت ومسائل قانونی ندارم اما می دانم دستور خدا شوخی بردارنیست برداشتن حجاب روش مبارزه(خیالی) نیست، نافرمانی خداست از خدا بترسید ودست از حمایت گنهکاران بردارید، شاید درمیان قوم عاد وثمود هم که زشتکاری زنان ومردان رایج بود وازآن دفاع می کردند شاید وکلای مدافع اینچنینی بودند که بجای محکوم کردن عمل زشت آنان، درمقابل اعتراض کنندگان به آنها جبهه گرفته ومقابله می کردند وهمه به دستور خدانابودشدند. چرا خانم های بی حجاب راامربه معروف ونهی ازمنکر نمی کنید، مگر مثل نماز از واجبات نیست؟ التماس تفکر.

      1. خوب مگه امر به معروف و نهی از منکر درمورد حجاب، منافاتی با مبارزه و برخورد با اختلاس و جرائمی که فرمودید داره؟
        ضمن اینکه بی‌حجابی یک جرم مشهوده ولی جرائمی که ذکر کردید مخفی و یواشکی هستند و به محض برملا شدن صلاحیت تعقیب قانونی را دارند.

        شما می‌دونید کدوم مدیرها یا کارمندان الان در حال اختلاس و ارتشا و… هستند؟ ولی به راحتی در جامعه کشف حجاب‌کنندگان را به وضوح می‌بینید.

        1. بنا به فرمایش حضرت علی علیه السلام: عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش! شما فقط به بی‌حجابی گیر دادید و بس! چرا برای مدیران بانک‌ها در مورد مشکلاتی که برای اخذ وام برای مردم درست می‌کنند دولت یا قوه قضائیه لایحه دوفوریتی به مجلس ارائه نمی‌کنند؟! چقدر جوانان مشکل دارند در گرفتن همین یه قرون دوزار وام ازدواج! چرا به این مشکلات رسیدگی نمی‌کنند؟! یه بخشنامه آب دوغ خیاری بانک مرکزی صادر می‌کنه که هیچ ضمانت اجرایی نداره! خودم شاهد بودم موقع گرفتن وام که چقدر از زوج‌های جوان رو دست به سر کردن و با ایرادات صد من یه غاز بهشون وام ندادند! مثلاً دو نفر که کارمند رسمی شاغل بودند رو به بانک معرفی کردم گفتن چون از بستگان نسبی و سببی شما هستند نمیتونند ضامن وام ازدواج بشن! گفت دستورالعمل داریم گفته ببینم دستورالعمل رو گفت نمیتونیم به ارباب رجوع ارائه ش بدیم بعد منی که وکیل بودم تونستم ازش شکایت کنم و وام رو بگیرم! آیا کسایی که توانایی مقابله با این به اصطلاح مدیران بانکی رو ندارن چطوری میتونند وام بگیرند؟! خانم محترم خانه از پای بست ویران هستش!

        2. هزاران میلیارد تومن داره هر روز در جامعه از بیت المال به جیب اختلاسگر و رانت‌خوار و رشوه گیرنده و غیره میره! همه مردم هر روز دارند میبینندشون پس چرا پیگیر اینا نیستن؟! بی‌حجابی جرم هست و درش شکی نیست اما خیلی اعمال دیگه هم جرم هست چرا به اونا رسیدگی نمیشه؟!

          1. راستی خانم وفا گردشگران چینی و روس و لبنانی هم جدیدا بی‌حجاب شده اند . برید به آنها هم تذکر حجاب بدید . چطوره ؟ ثواب داره ها .

  3. از کرامات شیخ ما چه عجب
    شیره را خورد و گفت شیرین است
    این آرای قضایی آنتیک یکی از عواقب بکار گماری های غیر اصولی افراد در جاهای خاص است!
    به قول این حقوق دان محترم حکم صادره اشکالات اساسی دارد خدا کند که احکام اعدام هایی که از نظر تعداد در دنیا جمهوری اسلامی را زیر سوال برده اینگونه سرسری و ناشیانه نبوده باشد!

  4. بازم کار دشمنه ؟ خب چرا دشمن به نظام اسلامی در عراق و لبنان با اون همه بی حجاب کاری نداره ؟ عجب دشمنیه که هیچ غلطی نمیتونه بکنه همه غلطا رو هم اون میکنه .

  5. ای خدااااااا کجاست یک دیوار بُتنی که سرمان را بکوبیم به آن. خدایا تاریخ چگونه قضاوت خواهد کرد؟ آخه کسانی که دیگر از دین و اعتقاداتشان به لطف و کرم جمهوری اسلامی چیزی باقی نمونده چطور به احکامش پابند باشند؟ علی الظاهر و به زور؟ و بعد از بین صدها هزار و میلیونها زن بدون حجاب فقط به یکی گیر میدهند این یعنی ترساندن مردم؟ ولی ترس مردم ریخته همانطور که اعتقاداتشان ریخته.

    1. درمورد اینکه چرا به یک نفر گیر می‌دهند حق با شماست ولی درمورد تعداد و اینکه اعتقادات مردم ریخته کافیه به اجتماعات و تظاهرات چندین میلیونی افراد محجبه در سراسر ایران نگاه کنید.
      بله باید با همه مقابله بشه چون عددی نیستند.

      1. نخست اینکه
        جمعیت ملیونی نبوده و در نهایت چند ده هزاری بوده!
        دوم اینکه
        در تخریب و تضعیف اعتقادات بخش قابل تاملی از جامعه ما تردیدی نیست آنهم به لطف و زحمات جماعتی مذهبی نما و نون به نرخ روز خور که بویی از مرام اهل بیت نبرده اند و نتیجه کژفهمی و کژاندیشی ایشان، دین ستیزی بخش زیادی از جامعه به ویژه نسل جدید شده!
        سوم اینکه
        اگه از این جماعت به قول شما ملیونی حمایت سیستمی نمی شد و مثل معترضین در معرض کور شدن و ناقص شدن و کشته شدن و زندان و ‌‌‌… قرار میگرفتن شاهد چنین جمعیتی بودیم!
        چهارم اینکه
        بهتر نیست به جای پاسخ های عوامفریبانه و پوپولیستی، برای یک بار هم که شده یک همه پرسی در خصوص مسائل اجتماعی و موارد پیش گفته برگزار بشه و نتیجه هر چی شد همه گردن بزارن و به این غائله خاتمه بدن. کی میدونه شایدم حق با شما باشه!

      2. همون طور که تونستید این عده به قول خودت کم رو تو این ۹ ماه با حجاب کنی بقیه رو هم میتونی😉

  6. امیدوارم ایرادات غیر علمی وکیل محترم منتقد ( همکار گرامی ما) که دارای ایرادت اساسی است با انگیزه کسب شهرت و وووو نبوده باشد

    1. غیر علمی؟! خب جنابعالی ایرادات علمی و اساسی نظر ایشون رو بگو! این بنده خدا خودش استاد دانشگاه تهران هستش احتیاج به کسب شهرت نداره. مگه انگیزه یک امر درونی نیست؟! پس شما چطوری تشخیص دادی که انگیزه ایشون کسب شهرت و غیره هستش؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا