اخبار آزمون ها

آگهی ثبت نام آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه سال ۱۴۰۲

آگهی ثبت نام آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه سال ۱۴۰۲

ضمن آرزوی موفقیت برای داوطلبان گرامی به اطلاع میرساند مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، در اجرای بند »ب« ماده ۴ آئیننامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۹۷، اجرای قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار (مصوب ۱۴۰۱) و ماده ۵ این قانون و قانون استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، با توجه به شرح، شرایط و موارد زیر اقدام به برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت مینمایند.

مستندات قانونی:

الف – ماده ۵ قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار:

تبصره ماده( ۱) قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۷/۰۱/۱۳۷۶ به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره( ۲) به آن الحاق میشود:

تبصره ۱- کانون وکلای دادگستری و مرکز، وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد( ۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کردهاند به عنوان پذیرفته شده جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی میگردند نظارت بر اجرای این تبصره بر عهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از برگزاری آزمون، رأسا به برگزاری آن اقدام کند. استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش موضوع ماده( ۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد .

تبصره ۲- برای مشمولان بند »چ« ماده( ۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که مقرر میدارد “قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه مکلفند سی درصد( ۰۳%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک سردفتری، صدور پروانه وکالت مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد( ۰۱%)، آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد( ۵۲%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.”، نصاب مذکور در تبصره( ۱) حداقل شصت درصد( ۰۶%) میباشد.

ب-طبق قانون استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ منظور از امتیاز میانگین نمرات، میانگین وزنی نمرات تراز شده است.

شرایط و مدارک لازم جهت ثبت نام در آزمون وکالت:

🔹 تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.

🔹 اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام.

🔹 اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و قانون اساسی.

🔹 داشتن دانشنامه معتبر کارشناسی یا بالاتر حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی (از دانشگاههای داخل یا خارج از کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد) یا معادل آن از دروس حوزوی با تایید مرجع صالح (ملاک فارغالتحصیلی داوطلب تاریخ ۳۱/۰۶/۱۴۰۲ است).

  • تبصره ۱: مرکز وکلا مکلف است به منظور احراز شرایط فوق از مراجع ذیصلاح مربوطه استعلام نماید و مراجع مزبور مکلف هستند حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پاسخ لازم را اعلام نمایند.
  • تبصره ۲: کسانی که فاقد مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی با تایید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارک بالاتر رشتههای فوقالذکر هستند در صورت شرکت در آزمون مدرک بالاتر آنان جایگزین مدرک مرتبط کارشناسی نخواهد شد و مورد پذیرش نیست؛ بنابراین از ارائه مدارک بالاتر به جز مدارک کارشناسی عنوان شده خودداری نمایند.
  • تبصره ۳: مدرک معادل حوزوی مدرکی است که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
  • تبصره ۴: دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.
  • تبصره ۵: دارندگان مدارک کارشناسی ارشد پیوسته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی، با مدرک کارشناسی مرتبط، مجاز به شرکت در آزمون هستند.

تذکر: مدارک معادل یا مدارک دارای ارزش استخدامی »داخلی سازمانها« قابل پذیرش نیست.

🔹 داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی و حداکثر ۶۵ سال تمام شمسی در زمان صدور پروانه وکالت.

  • تبصره: شرکت در آزمون برای افرادی که در زمان آزمون شرط حداقل سنی را ندارند اما در زمان صدور پروانه (در صورت قبولی در فرآیندهای آزمون و احراز صلاحیت) شرط سنی را داشته باشند، بلامانع است. لازم به توضیح است حداکثر سن اعلامی بدون احتساب دوره کارآموزی و جذب است.

🔹 داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان تا تاریخ (۳۱/۰۶/۱۴۰۲).

🔹عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.

🔹 عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تأیید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق.

🔹 عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانهها، سازمانها، ادارات و شرکتهای دولتی، نهادهای انقلابی، شهرداریها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتریاری در زمان صدور مجوز و پس از آن، مادامی که شخص به وکالت موضوع این آییننامه اشتغال دارد.

  • تبصره: مشاغل آموزشی یا پژوهشی در دانشگاهها از مقررات شرایط فوق مستثنی هستند.

🔹نداشتن سوء شهرت.

🔹داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی.

🔹عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات قضائی یا خدمات دولتی یا وکالت دادگستری.

تبصره: داوطلبانی که موفق به کسب حدنصاب تراز در مرحله آزمون کتبی میشوند برای اخذ پروانه وکالت باید شرایط مقرر در ماده ۵ آئین نامه اجرایی مرکز وکلا و سایر قوانین و مقررات حاکم بر اخذ پروانه وکالت و مفاد آنها را داشته باشند ،آگاهی از این شرایط و مقررات هنگام ثبتنام در آزمون بر عهده داوطلبان است و مسئولیت عدم احراز شرایط در قوانین مذکور متوجه ایشان خواهد بود. همینطور قبولی در هر یک از مراحل آزمون برای شرکتکنندگانی که شرایط ذکر شده در قوانین و آییننامههای مربوطه را نداشته باشند هیچگونه حقی ایجاد نمیکند.

مدارک لازم جهت ثبت نام:

داوطلبان محترم لازم است تصویر اسکن شده مدارک زیر را در هنگام ثبتنام در سامانه بارگذاری نمایند:

عکس پرسنلی با مشخصات زیر:

عکس ۴*۳ رنگی پرسنلی تمام رخ با زمینه سفید که در سال ۱۴۰۲ گرفته شده باشد (با رعایت تمام شئونات اسلامی) و اندازه آن حداقل ۲۰۰ در ۳۰۰ تا حداکثر ۳۰۰ در ۴۰۰ پیکسل باشد و حجم فایل ذخیره شده آن نباید از ۱۵ کیلوبایت کمتر و از ۷۰ کیلوبایت بیشتر باشد، تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد. حاشیههای اضافه عکس اسکنشده باید حذف شده باشد.

تذکر مهم: با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمونهای قبلی، درخصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان، که این موضوع اکثرا برای داوطلبانی که ثبتنام آنان توسط دیگران انجام میشود رخ داده است. تاکید میشود که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبتًنامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما ارسال نشود. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی، فرد متقاضی به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد و از ادامه مراحل آزمون توسط داوطلب جلوگیری خواهد شد.

صفحه اول شناسنامه

در صورتی که شناسنامه توضیح دارد، تصویر صفحه توضیحات باید ارسال شود. حجم فایل ذخیره شده تصویر صفحه اول شناسنامه نباید از ۳۰ کیلوبایت کمتر و از ۱۳۰ کیلوبایت بیشتر باشد.

کارت ملّّی

حجم فایل ذخیره شده عکس کارت ملی نباید از ۱۵ کیلوبایت کمتر و از ۷۰ کیلوبایت بیشتر باشد.

اسکن تصویر مدرک تحصیلی لیسانس یا گواهی صادره موقت از دانشگاه بدون حاشیه های زاید و در قالبjpg و با اندازه حدود ۵۹۵ در ۸۴۲ پیکسل و با وضوح تصویری ۷۲dpi .

 ـ دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته میباید علاوه بر مدرک کارشناسی ناپیوسته، اسکن مدرک کاردانی خود را در قسمت مربوطه ارسال نمایند.

اسکن تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم بدون حاشیه های زائد و در قالب jpg و با اندازه حدود ۲۱۳ در ۳۱۲ پیکسل و با وضوح تصویری ۷۲ dpi.

ـ پروانه وکالت ویژه دارندگان پروانه وکالت که برای تغییر حوزه قضایی خدمت در آزمون شرکت میکنند.

تذکر مهم: تمام تصاویر باید با در قالبjpg  ذخیره شده باشند.

امتیازات و سهمیه های قانونی:

الف) با توجه به تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و با توجه به مفاد ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه بند چ ماده مذکور که به ماده ۵۹ مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق شده است، گزینش متقاضیان واجد شرایط براساس ماده ۵۹ مکرر قانون خدمات رسانی به ایثارگران صورت میگیرد. هر یک از افراد متقاضی سهمیه رزمندگان و ایثارگران میتوانند براساس شرایط خود به شرح مندرج در بندهای ۱ تا ۶  زیر، متقاضی استفاده از سهمیه شوند.

  1. فرزندان و همسران شهدا.
  2. جانبازان با حداقل ده درصد( ۱۰%).
  3. آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت.
  4. رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه.
  5. همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر.
  6. فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی.
    • تبصره۱: با توجه به مفاد بند چ ماده ۸۸ الحاقی به ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پدر و مادر شهدا مشمول سهمیه ایثارگری نیستند.
    • تبصره ۲: شرط سنی درخصوص ایثارگران اجرا نخواهد شد.

ب) مراجع ذیصلاح جهت تایید سهمیه ایثارگری به شرح ذیل هستند:

معاونت منابع انسانی کل وزارت دفاع و پشتیبانی، وزارت جهاد کشاورزی، معاونت نیروی انسانی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت منابع انسانی کل نیروی انتظامی، معاونت منابع انسانی کل ارتش، معاونت سرمایه انسانی کل سازمان بسیج مستضعفین، مرکز عملیات و خدمات نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران.

تذکرات مهم:

داوطلبان ضروری است تا پایان مهلت ثبتنام نسبت به تعیین وضعیت ایثارگری خود اقدام نمایند. بدیهی است پس از پایان مهلت ثبتنام هیچگونه اقدامی امکانپذیر نخواهد بود.

با توجه به مشکلات پیش آمده در سالهای گذشته، قبل از ثبت درخواست اعمال سهمیه به ارگان صادر کننده ایثارگری مراجعه کرده و از تایید سهمیه ایثارگری خود از ارگان مربوطه اطمینان حاصل نمایید. پس از اعلام نتایج آزمون سهمیه ایثارگری داوطلبان از ارگان مربوطه استعلام میشود و در صورت عدم تایید، قبولی داوطلب کان لم یکن خواهد شد.

مناطق عملیانی بر اساس مصوبه شورای عالی دفاع تعیین میشود.

همسران رزمندگان (متقاضیانی که همسران آنان فقط دارای شرط مدت حضور در جبهه می باشند) مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نیستند.

کد پیگیری ۱۲ رقمی ارگان استفاده کننده از سهمیه رزمندگان (حسب مورد سپاه پاسداران و یا نیروهای مسلح)، برای هر آزمون و هر سال متفاوت است. لذا متقاضیان باید برای این آزمون، کد پیگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت و آن را در زمان ثبتنام در محلی که در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی در نظر گرفته شده است، درج نمایند.

به موجب الحاق بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه به ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مشمولین استفاده از سهمیه ایثارگران فقط موارد شش گانه فوق هستند.

اعمال سهمیه ایثارگری برای افراد از طریق استعلام از ارگان مربوط توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد و در نهایت، تایید نهایی بررسی واجد شرایط بودن پذیرفتهشدگان برای استفاده از سهمیه ایثارگران با مرکز وکلا ،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه است.

چنانچه داوطلبی در سهمیه آزاد شرکت کرده باشد اعلام بعدی او در مورد ایثارگری مسموع نخواهد بود.

نظر به اینکه پذیرش متقاضیان در سهمیه انتخابی آنان صورت میگیرد ضروری است متقاضیان ارجمند هنگام ثبتنام در انتخاب گزینه سهمیه عادی یا ایثارگران دقت نمایند.

نحوه ثبت نام:

متقاضیان ثبتنام در آزمون وکالت در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه باید از روز سهشنبه مورخ ۲۳/۰۳/۱۴۰۲ لغایت روز دوشنبه مورخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۲ با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org ، ضمن مطالعه دقیق آگهی آزمون نسبت به ثبتنام اقدام نمایند .در پایان ثبتنام به هر یک از داوطلبان کد رهگیری ارائه خواهد شد که داوطلبان لازم است تا پایان کلیه مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری نمایند. ضمناً یادآور میشود ثبتنام منحصراً به صورت الکترونیکی است و داوطلبان باید از طریق درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش نسبت به ثبتنام در آزمون اقدام نمایند. ثبتنام به غیر از روش فوق قابل قبول نخواهد بود.

متقاضیان در هنگام ثبتنام، حق انتخاب صرفاً یک استان (با اولویت داوطلبین بومی) جهت انتخاب حوزه قضایی محل خدمت را دارند.

پرداخت هزینه ثبتنام به صورت اینترنتی است. متقاضیان واجد شرایط میباید نسبت به پرداخت وجه ثبتنام به مبلغ ۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال به صورت الکترونیکی و یا از طریق کارتهای بانکی متصل به شبکه شتاب اقدام نمایند.

تذکر: متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبتنام اقدام نموده و از موکول نمودن آن به روزهای پایانی خودداری کنند. به ثبتنامهای ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و هزینه ثبتنام به هیچ وجه مسترد نمیشود.

زمان آزمون و نحوه اخذ کارت ورود به جلسه:

کارت شرکت در آزمون از روز سه شنبه مورخ ۳۱/۰۵/۱۴۰۲ برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org  قرار خواهد گرفت. آزمون در روز جمعه مورخ ۰۳/۰۶/۱۴۰۲ با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان و شهرستان برگزار خواهد شد. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی داوطلبان خواهد رسید.

مواد و منابع امتحانی:

ضریب نام دروس ردیف
 ۲حقوق مدنی ۱
 ۲آئین دادرسی مدنی ۲
 ۲حقوق تجارت ۳
 ۲حقوق جزای عمومی و اختصاصی ۴
 ۲آئین دادرسی کیفری ۵
 ۲فقه ۶
 ۱حقوق ثبت ۷
 ۲حقوق اساسی ۸

آزمون از قوانین و مقررات زیر با آخرین اصلاحات و همچنین آراء وحدت رویه مرتبط با آنها خواهد بود.

آیین دادرسی مدنی

  • قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ با اصلاحات بعدی.
  • قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال ۱۳۵۶ با اصلاحات بعدی.
  • قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب سال ۱۳۹۴.
  • قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲.
  • قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱.
  • قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۹۴.
  • آییننامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه مصوب سال ۱۳۹۷.

آیین دادرسی کیفری

  • قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲.
  • آییننامه اجرای احکام مصوب رییس قوه قضائیه سال ۱۳۹۸.

حقوق تجارت

  • قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱
  • لایحه قانونی اصلاح موادی از قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷.
  • قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۷۰ با اصلاحات بعدی.
  • قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۹۷.
  • قانون اداره تصفیه ورشکستگی مصوب سال ۱۳۱۸.
  • قانون ثبت شرکتها با آخرین اصلاحات.

حقوق جزای عمومی و اختصاصی

  • قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ (مطابق با اصلاحات اخیر) به همراه بخش تعزیرات از قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵.
  • قانون کاهش مجازات حبس تعزیری (مصوب ۱۳۹۹).
  • قانون جرایم رایانهای مصوب سال ۱۳۸۸.
  • قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۱۳۸۶ با اصلاحات بعدی.
  • قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی مصوب سال ۱۳۶۹ با اصلاحات بعدی.
  • قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال ۱۳۶۷.

فقه

از کتاب تحریرالوسیله:

  • باب الوکاله.
  • باب القضاء.
  • باب الشهادات.
  • باب الاقرار.
  • باب الایمان.

حقوق ثبت

  • قانون ثبت اسناد و املاک مصوب سال ۱۳۱۰ با اصلاحات بعدی.
  • قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب سال ۱۳۵۷.
  • قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی مصوب ۱۳۹۰.
  • قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۲۲.

حقوق مدنی

  • قانون مدنی مصوب سال ۱۳۰۷.
  • قانون امور حسبی مصوب سال ۱۳۱۹ با اصلاحات بعدی.
  • قانون مسئولیت مدنی مصوب سال ۱۳۳۹.
  • قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶.
  • قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶.
  • قانون تملک آپارتمانها مصوب سال ۱۳۴۳ با اصلاحات بعدی.
  • قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال ۱۳۸۹.
  • قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال ۱۳۹۵.

حقوق اساسی

  • ۱) قانون اساسی به همراه نظریات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان.

تذکر:

  • ذکر هر عنوان زیر یک درس به منزله عدم استفاده از آن در دروس دیگر نیست.
  • قوانینی که دارای اصلاحات و الحاقات هستند، توسط داوطلب مورد مطالعه قرار گیرد.

تذکرات مهم:

🔹 تاریخ برگزاری آزمون کتبی روز جمعه مورخ ۰۳/۰۶/۱۴۰۲ خواهد بود.

🔹ثبتنام در آزمون و شرکت در آن، حتی کسب بالاترین نمره در بین شرکتکنندگان زمانی مؤثر خواهد بود که متقاضی واجد کلیه شرایط اعلام شده در آگهی باشد. در غیر اینصورت پرونده متقاضی در هر مرحله که باشد، کأن لم یکن تلقی شده و از آنجا که ثبتنام وی با اطلاعات غلط صورت گرفته، حقی برایش ایجاد نکرده و پرونده وی مختومه میشود. هیچ وجهی از وجوه دریافتی نیز به وی مسترد نخواهد شد.

🔹 به ثبتنامهای ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد.

🔹وجه پرداختی صرفاً برای شرکت در آزمون کتبی دریافت میشود و پرداخت هزینه شرکت در سایر مراحل ارزیابی نیز بر عهده داوطلبان است.

🔹داوطلب باید در تاریخ اعلام شده نسبت به اخذ کارت ورود به جلسه امتحان اقدام نموده و در زمان امتحان، در محل حوزههایی که برای او تعیین میشود (که ممکن است لزومالزوماً شهرستان محل اقامت وی نباشد) حضور یافته و به سؤالات آزمون پاسخ دهد.

🔹مطابق ماده ۹ آیین نامه اجرایی مرکز، صلاحیت داوطلبان توسط هیات تعیین صلاحیت رد یا تایید خواهد شد، ضمن آن که آگاهی از این شرایط و مقررات هنگام ثبتنام در آزمون، بر عهده داوطلبان است و مسئولیت عدم احراز شرایط طبق قوانین مذکور، متوجه ایشان خواهد بود.

🔹پذیرفته شدگان پس از تأیید صلاحیت توسط هیات تعیین صلاحیت مرکز به کارآموزی معرفی میشوند. این افراد موظف هستند به مدت ۱۸ ماه علاوه بر انجام تکالیف آموزشی، تحت نظر وکیل سرپرست مطابق با قوانین و مقررات حاکم به کارآموزی و وکالت در برخی دعاوی بپردازند. کارآموزان پس از طی موفقیتآمیز دوره کارآموزی و قبولی در ارزیابیهایی حین و پایان این دوره موفق به کسب پروانه وکالت پایه یک میشوند.

🔹درصورت تأخیر غیرموجه بیش از یکسال در مجموع مراحل کارآموزی و تحلیف، قبولی آنان کأن لم یکن خواهد شد .

🔹مرجع تشخیص موجه بودن غیبت، مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه است.

🔹کلیه اطلاعرسانی ها اعم از اعلام زمان دریافت کارت ورود به جلسه و زمان و مکان آزمون، اعلام نتیجه آزمون، زمان ثبتنام حضوری قبولشدگان آزمون کتبی، زمان احراز صلاحیت عمومی و سایر مراحل از طریق پایگاههای اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور  به نشانی sanjesh.org و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به نشانی www.23055.ir  انجام خواهد شد. درصورت عدم اطلاع متقاضی از هر یک از مراحل مذکور ،مسئولیت آن متوجه وی است و هیچگونه حقی برای تکرار هیچ یک از مراحل فوق برای او نخواهد بود. این مرکز نیز هیچگونه تعهدی برای تکرار مراحل گذشته نخواهد داشت.

🔹درخواست استفاده از سهمیه ایثارگری فقط در زمان ثبتنام اولیه امکانپذیر بوده و بعد از آن هیچگونه حقی برای داوطلب ایجاد نخواهد شد.

🔹ویرایش اطلاعات ثبتنام اعم از ثبت سهمیه ایثارگری، تغییر استان محل خدمت و… پس از پایان مهلت ثبتنام به هیچ وجه مقدور نیست و مسئولیت صحت اطلاعات وارد شده بر عهده داوطلب است.

🔹با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمونهای قبلی، درخصوص ثبت اشتباه اطلاعات ثبتنامی، که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که ثبتنام آنان توسط دیگران انجام میشود رخ داده است، تاکید میشود داوطلب حتماً و شخصاً اقدام به کنترل اطلاعات ثبتنامی نماید. بدیهی است مسئولیت ثبت اطلاعات اشتباه بر عهده داوطلب است.

🔹صدور هرگونه اطلاعیه درخصوص آزمون، در درگاههای اطلاعرسانی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به نشانی ۲۳۰۵۵.ir و سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org معتبر خواهد بود.

🔹تغییر محل کارآموزی به هیچ عنوان میسر نخواهد بود بنابراین متقاضیان محترم باید با در نظر گرفتن همه ویژگیها، محدودیتهای فردی و خانوادگی خود صرفاً در حوزه استانی ثبتنام کنند که قصد کارآموزی و وکالت در محدوده آن را دارند.

🔹محاسبه نمرات براساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار (مصوب ۱۴۰۱) و ماده ۵ این قانون و قانون استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار انجام خواهد شد.

🔹تشخیص معتبر بودن کلیه مدارک و گواهیهای داوطلب با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده خواهد بود.

🔹شرکت مجدد کارآموزان در آزمون وکالت ۱۴۰۲ بلامانع است ولیکن احتساب دوره کارآموزی صرفاً مخصوص کارآموزانی است که در آزمون مشمول قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پذیرفته شدهاند.

🔹هنگام ثبتنام باید اصل مدارک مورد نظر فقط اسکن شده و در درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org بارگذاری شود .

🔹ارسال اصل یا تصویر هیچ یک از مدارک یاد شده به مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده تا زمان اعلام نتیجه مرحله اول آزمون ضرورت ندارد.

🔹همه قوانین و مقررات داخلی مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده برای تمام داوطلبان و پذیرفتهشدگان لازمالاتباع است و تغییرات آتی در قوانین و مقررات به منزله سلب حق مکتسبه نبوده و رعایت آنها نیز الزامی خواهد بود. کلیه داوطلبان نیز موظف هستند دستورالعملها و آییننامههای مرتبط با مرکز علیالخصوص آییننامه اجرایی مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده شامل ماده ۱۸۷ قانون برنامه توسعه مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۹۷ و دستورالعمل کارآموزی وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مصوب ۰۵/۰۵/۱۴۰۰ را مطالعه نمایند .

🔹قبولی داوطلب در آزمون کتبی، در صورت عدم احراز شرایط مندرج در قوانین، دستورالعملها و آییننامههای مرتبط با مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، هیچگونه حقی مبنی بر پذیرش وی ایجاد نمیکند.

🔹عدم توجه به اطلاعیههای مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در فرآیند جذب و عدم پیگیری از سوی داوطلب در تمام مراحل به منزله انصراف بوده و هیچگونه عذری در این خصوص پذیرفته نخواهد بود .

🔹داوطلب معلول باید نوع معلولیت خود را علامتگذاری نماید. سپس براساس شدت معلولیتی که سازمان بهزیستی تائید خواهد نمود، خدمات و تسهیلات لازم به متقاضیان ارائه خواهد شد. مفروض است طبق قانون اخذ پروانه وکالت مصوب سال ۱۳۷۶ هیچگونه سهمیه فوقالعادهای برای پذیرش این داوطلبان در آزمون وکالت در نظر گرفته نشده و با ارائه این گواهی از نظر پذیرش در آزمون اولویتی برای فرد ارائه کننده ایجاد نخواهد شد.

🔹آن دسته از متقاضیانی که شرایط لازم برای اخذ پروانه وکالت را ندارند، جهت کسب آمادگی و ارزیابی علمی خود میتوانند در آزمون شرکت کنند و هیچگونه حقی برای آنها ایجاد نمیکند.

🔹صرفاً داوطلبانی که در زمان ثبتنام، دارای پروانه وکالت یا کارآموزی هستند مجاز به ثبت درخواست انتقالی (تغییر حوزه) هستند.

  • تبصره: داوطلبان آزمون سالهای گذشته که پروانه کارآموزی یا وکالت ندارند به هیچ عنوان تا قبل از صدور پروانه اجازه ثبت درخواست انتقالی (تغییر حوزه) را ندارند.
  • تبصره: متقاضیان انتقالی الزاماً باید قسمت مربوطه در فرم ثبتنام را تکمیل نمایند و هر  گونه درخواست فیزیکی و کتبی دیگر بلااثر خواهد بود.

🔹 کلیه داوطلبان موظف هستند موارد مندرج در دفترچه راهنمای آزمون را مطالعه نمایند. مسئولیت مشکلات بعدی ناشی از عدم اطلاع از ضوابط درج شده بر عهده داوطلب خواهد بود.

‫۷ دیدگاه ها

    1. شرکت مجدد کارآموزان در آزمون وکالت ۱۴۰۲ بلامانع است ولیکن احتساب دوره کارآموزی صرفاً مخصوص کارآموزانی است که در آزمون مشمول قانون تسهیل صدور جوزهای کسب و کار پذیرفته شده‌اند
      الان من متوجه معنی این جمله نشدم، یعنی اگر کارآموز سال ۹۹ که مربوط به قبل از قانون تسهیل هست قبول بشه کارآموزی هایی که تا حالا رفته قبول نیست و باید از صفر شروع کنه؟؟؟

    2. عزیز من ۱۱۰۰۰۰ نفر شرکت کردند.نهایتا ۱۰۰۰۰ نفر قبول میشن.بازهم ۱۰۰۰۰۰ نفر قبول نمیشن.پس خواهشاً نسنجیده صحبت نکنیم.

  1. سلام من روانشناسی بالینی ارشد دکتر عمومی هستم و جانباز شیمیایی هستم می توانم شرکت کنم لطفاً راهنمایی بفرمایید

  2. سلام .من کارشناسی الهیات گرایش فلسفه و کلام دارم و ارشد فقه و حقوق
    اگر من دوباره کارشناسی فقه وحقوق شرکت کنم بعد از فارغ التحصیلی میتونم شرکت کنم و آیا تطبیق میخوره که زودتر فارغ التحصیل بشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا