ویژه

گزارش خبرگزاری میزان: وکلای محمد قبادلو صلاحیت حضور در دادگاه انقلاب را ندارند اما می‌توانند در جلسات دادگاه کیفری یک حضور یابند

وکلاپرس ـ هفت ابان اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان آشوب‌های اخیر در تهران برگزار شد. متهم این دادگاه محمد قبادلو و قاضی آن ابولقاسم صلواتی بود. وکیل امیر رئیسیان که وکیل تعیینی متهم بود اجازه حضور در دادگاه برای دفاع را نیافت.

به گزارش وکلاپرس، ۷ ابان اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد قبادلو فرزند محمد علی بود.

به گزارش خبرگزاری میزان وی متهم به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ شده است که بنا به ادعای این رسانه اقدام وی منجر به شهادت استوار فرید کرم پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مامور دیگر پلیس شده است.

بیشتر بخوانید:

بر اساس گزارش میزان، دو وکیل تعیینی(به نام‌های مهدخت دامغان‌پور و امیر رئیسیان) محمد قبادلو از سوی قاضی صلواتی برای امر دفاع پذیرفته نشده اند و قاضی «طی مکاتبات موجود طبق تبصره ماده ۱۹۰ از مرکز مشاوران قوه قضاییه برای قبادلو درخواست وکیل می‌کند.»

این در حالی است که در تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری به صراحت درباره محدودیت استفاده از وکیل تعیینی در مرحله دادسرا(و نه دادگاه) اشاره شده است.

تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری:

در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه‌قضائیه باشد، انتخاب می‌نمایند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه‌قضائیه اعلام می‌گردد.

پیش از این نیز وکیل امیر رئیسیان از عدم پذیرش وکالت‌نامه خود از سوی دادگاه خبر داده بود.

گزارش میزان از عدم پذیرش وکلای تعیینی برای محمد قبادلو در دادگاه انقلاب
گزارش میزان از عدم پذیرش وکلای تعیینی برای محمد قبادلو در دادگاه انقلاب

با ذکر این نکته که مشخص نیست گزارش میزان توسط چه شخصی نوشته شده است، متن کامل گزارش میزان را در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری میزان_ شنبه ۷ آبان ماه بود که اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات اغتشاشگران اخیر در تهران با حضور مستشاران دادگاه، متهمان و وکلای آن‌ها، جمعی از افسران انتظامی که در درگیری با آشوبگران مجروح شده بودند و خانواده شهید فرید کرم پور، برگزار شد.

یکی از متهمانی که در جلسه دادگاه حضور داشت، فردی به نام محمد قبادلو بود.

براساس کیفرخواست صادر شده، محمد قبادلو فرزند محمد علی متهم است به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ که اقدام وی منجر به شهادت استوار فرید کرم پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مامور دیگر پلیس شده است.

به گفته نماینده دادستان، طبق نظریه پزشکی قانونی، شهید کرم‌پور به دلیل ضربه شدید وارده به سر و له شدگی بافت مغز خونریزی کرده و همین موضوع علت شهادت وی است.

همچنین در جلسه دادگاه، فرمانده افسران حادثه مذکور که خود نیز از ناحیه پای راست مجروح شده است، با تشریح واقعه گفت: ۳۰ شهریور بود که ماموریتی از سوی سلسله مراتب به ما برای حفظ امنیت و پیشگیری از وقوع ناهنجاری ابلاغ شد.

وی افزود: ماموریت خود را انجام دادیم و  قصد بازگشت به مقر را داشتیم که ناگهان صدای وحشتناکی شنیدم، برگشتم به سمت عقب که ببینم چه اتفاقی افتاده است که ناگهان توسط یک خودرو زیر گرفته شدم.

افسر فراجا گفت: روی زمین افتاده بودیم، شهید کرم‌پور نفس نفس می‌زد، خواستم به سمتش بروم که دیدم پای راستم دچار آسیب جدی شده است.

در ادامه این جلسه محمد قبادلو اتهام خود را پذیرفت و روند وقوع حادثه را تشریح کرد.

اما پس از برگزاری جلسه دادگاه و در حالی که متهم در حضور قاضی پرونده اتهامات خود را پذیرفته بود، شائبه‌هایی درباره این پرونده در فضای مجازی مطرح شد و حتی مادر متهم نیز اقدام به انتشار فیلم‌هایی نمود

در یکی از فیلم‌هایی که از مادر متهم محمد قبادلو منتشر شده وی مدعی می شود، در همان جلسه اول دادگاه حکم پرونده نیز صادر شده است.

این در حالی است که روز شنبه جلسه دادگاه مرتبط با این پرونده برگزار شد و پرونده هنوز در مرحله دادگاه است و منجر به صدور رای نشده است.

ابهامات درباره پرونده و جزییات حادثه

در این گزارش تلاش می شود به ابهامات مطرح شده درباره پرونده و جزییات حادثه پرداخته شود.

شهید فرید کرم‌پور متولد شهرستان چگنی و ساکن شهر پرند بود که در آشوب‌های خیابانی شهرستان رباط ‌کریم (پرند) بر اثر زیر گرفته شدن توسط یک خودروی سواری در ۳۱ شهریور ماه مجروح و پنجم مهرماه شهید شد.

بامداد ۳۱ شهریور ماه به دلیل اغتشاشات ایجاد شده، یگان موتوری یگان امداد به همراه فرمانده انتظامی شهرستان رباط کریم، به دلیل حضور اغتشاشگران در پرند در این منطقه متمرکز می‌شوند. حدود ساعت ۱:۳۰ بامداد که اغتشاش فروکش می‌کند و اغتشاشگران متفرق می‌شوند پایان ماموریت به یگان‌های امداد اعلام و ماموران حافظ امنیت برای بازگشت به مقر فرمانده‌‌ای آماده می‌شوند. گروه یگان امداد متشکل از ۶ دستگاه موتورسیکلت در مسیر بازگشت به مقر پارک فدک چند دقیقه‌‌ای پشت چراغ قرمز توقف می‌کنند.

نقشه قبلی متهم برای به شهادت رساندن ماموران

در همان زمان، محمد قبادلو همانطور که خودش عنوان کرده است، با نقشه قبلی، با خودرو پیکان با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به سمت یگان موتور سوار         حمله ور می‌شود. خودروی وی پس از برخورد با موتورهای یگان امداد متوقف می‌شود. در این برخورد ، ۶ مامور حافظ امنیت حضور داشتند که پنج تن از آنها آسیب شدید دیدند و یکی از ماموران آن هم به دلیل افتادن از روی موتور صدمه کمتری دید.

قبادلو پس از ارتکاب جرم قصد فرار داشته اما به دلیل قرار گرفتن یک دستگاه موتورسیکلت یگان امداد در زیر خودرو، موفق به این کار نمی شود

دلیل شهادت فرید کرم‌پور

براساس گزارش پزشکی قانونی و پرونده بالینی شهید کرم‌پور، علت فوت فرید کرم‌پور صدمات بدنی، شکستگی استخوان سر و به موجب آن له شدگی بافت مغز بوده است.

محمد قبادلو: ۱۰ مامور دیگر هم بیایند آنها را زیر خواهم کرد

پس از دستگیری متهم محمد قبادلو، وی توسط افسر کشیک تفهیم اتهام و به زندان منتقل می‌شود. در این مرحله پرونده وی به بازپرسی ارجاع می گردد. قبادلو در جریان تحقیقات دادسرا ماجرا را به طور کامل بیان و اعلام می‌کند که در برخورد با یگان موتور سوار، یکی از ماموران به روی ماشین پرت شده و به زمین می‌خورد. وی حتی  صراحتا اعلام می‌کند که با برنامه ریزی قبلی این کار را انجام داده است و اگر ۱۰ مامور دیگر هم همین الان بیایند آنها را زیر خواهد کرد.

محمد قبادلو در مسیر انتقال به محل وقوع جنایت برای بازسازی صحنه جرم نیز در ماشین اعلام می‌کند که اصلا پشیمان نیستم و اگر باز هم برگردم این کار را تکرار می‌کنم.

دلیل تفاوت در زمان تصادف و بازسازی صحنه جرم چیست؟

یکی از شبهاتی که درباره این پرونده مطرح شده این است که چرا بازسازی صحنه جرم ۱۲ مهر و گزارش صحنه تصادف ۱۰ مهرماه تنظیم شده است و چرا بعد از ده روز از گذشت حادثه بازسازی صحنه جرم صورت گرفته است.

تفاوت این تاریخ به این دلیل است که در روزهای ابتدایی شهید کرم‌پور به دلیل صدمات در بیمارستان بستری و هنوز به شهادت نرسیده بود.

اتهامات محمد قبادلو

محمد قبادلو اتهاماتی از جمله  قتل عمد، ایراد صدمه عمدی منجر به شکستگی نسبت به سایر شکات، اقدام به قتل عمدی سایر شکات که زنده مانده بودند از طریق برخورد با خودرو، تخریب وسایل نقیله ناجا و افساد فی‌الارض دارد.

به غیر از اتهام افساد فی‌الارض که رسیدگی آن بر عهده دادگاه انقلاب است سایر اتهامات وی در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود. به همین دلیل طبق قانون محمد قبادلو باید در ۲ دادگاه مجزا پاسخگوی اتهامات خود باشد.

حضور وکلای متهم در تمام مراحل رسیدگی به پرونده در دادگاه کیفری یک

با توجه به اینکه اتهامات قبادلو مبنی بر قتل عمد، ایراد صدمه عمدی منجر به شکستگی نسبت به سایر شکات، اقدام به قتل عمدی سایر شکات که زنده مانده بودند از طریق برخورد با خودرو و تخریب وسایل نقیله ناجا در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود، وکلایی که خانواده وی انتخاب کردند در جریان این پرونده حضور دارند و می‌توانند طبق قانون از موکل خود دفاع کنند. نکته مهم این است که بحث قصاص متهم هم در همین دادگاه مطرح و مورد پیگیری است.

طبق قانون و در آغاز تحقیقات مقدماتی، قاضی پرونده به محمد قبادلو اعلام می‌کند که توانایی اخذ وکیل دارد یا خیر؟

 قبادلو مدعی می‌شود که توانایی اخذ وکیل ندارد و خطاب به قاضی بیان می‌کند قوه قضاییه برای وی وکیل انتخاب کند. قاضی هم طی مکاتبات موجود طبق تبصره ماده ۱۹۰ از مرکز مشاوران قوه قضاییه برای قبادلو درخواست وکیل می‌کند.

در این مرحله خانواده محمد قبادلو ۲ وکیل (مهدخت دامغان‌پور و امیر رئیسیان) را برای پرونده وی معرفی می‌کنند.

وکلای متهم صلاحیت حضور در دادگاه انقلاب را ندارند

با توجه به ابعاد امنیتی این پرونده و اجرای تبصره ماده ۴۸ (انتخاب وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه) وکلای معرفی شده توسط خانواده قبادلو، صلاحیت دفاع از وی در پرونده افساد فی الارض را که در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود را ندارند اما حضور آنها در پرونده کیفری محمد قبادلو مانعی ندارد و وکلای تعیینی می‌توانند از اتهامات انتصابی وی در دادگاه کیفری یک دفاع کنند.

ادعای وکیل: موکلم تعادل روانی ندارد!

در آخرین جلسه دفاع مربوط به پرونده کیفری محمد قبادلو در دادسرا، هر ۲ وکیل انتخابی (مهدخت دامغان‌پور و امیر رئیسیان) حضور داشتند. در این جلسه که حدود ۳ ساعت طول کشید، وکیل رئیسیان مدعی شد که موکل وی دچار بیماری دوقطبی است و تعادل روانی ندارد و در زمان حرکت به سمت ماموران از خود اراده ای نداشته است.

پس از صحبت‌های وکیل، بازپرس پرونده در حضور وکلا از متهم درباره بیماری روانی و دوقطبی سوال می‌پرسد. محمد قبادلو اعلام می‌کند که سال ۹۴ متوجه بیماری خود شده اما پیش از این در بیمارستانی برای درمان بستری نبوده است، فقط گه گاهی به پزشک مراجعه می‌کرده است و آخرین درگیری و یا نزاع وی هم برمی‌گردد به سال اول دبیرستان.

محمد قبادلو بیمار است؟

پس از این صحبت‌ها، بازپرس برای آگاهی بیشتر از وضعیت بیماری قبادلو از وی می‌پرسد شما که به شغل آرایشگری مشغول بودی تا حالا شده حین اصلاح سر و صورت مشتری به وی حمله کنی که متهم صراحتا اعلام می کند که به هیچ وجه چنین کاری به ذهنش خطور نکرده و نخواهد کرد و همیشه سرش به کار خودش بوده است.

گفت و گوی جالب وکیل و موکل در دادسرا

حین گفت و گوی بین وکلا و قبادلو در دادسرا، متهم واکنش تندی نسبت به ادعای وکیل مبنی بر بیماری دوقطبی خود نشان داده و می‌گوید چرا دائم می‌گویید دو قطبی دو قطبی دو قطبی و جملاتی با این مضمون بیان می‌کند که اگر یک جام شراب و یک جام زهر جلوی او بگذارند او آن قدری قوه تشخیص و تمییز دارد که جام شراب را سر بکشد.

محمد قبادلو در این جلسه هم به صورت رسمی اعلام می کند که اگر باز هم ماموران انتظامی و امنیتی را در خیابان ببیند آنها را زیر خواهد کرد.

نظر پزشکی قانونی درباره وضعیت سلامت روانی محمد قبادلو

 پزشکی قانونی نیز درباره وضعیت روحی و روانی محمد قبادلو اعلام کرده است: “معاینه روانپزشکی انجام شد. با توجه به معاینه و شرح حال نامبرده سوابقی از تشخیص و درمان اختلالات خلقی را ذکر می کند. در حال حاضر علائم و شواهد از اختلال عمده‌ی روانپزشکی که باعث فقدان قوه تمییز و کنترل ارائه گردد، در زمان وقوع جرم در نامبرده مشاهده نمی شود و مسئول اعمال و رفتار خود بوده است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا