اخبار اسکودا

دکتر کوشا: تبصره ماده ۴۸ نوعی رانت را در میان وکلا ایجاد کرده است

وکلاپرس- دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا در دیدار با جمعی از نمایندگان وکیل و حقوق‌دان در مجلس دوازدهم با تاکید بر تعاملات میان نهاد وکالت و مجلس شورای اسلامی، خواستار اصلاح تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، نشست مشترک هیأت رئیسه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران و جمعی از نمایندگان وکیل و حقوق‌دان در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ در محل این اتحادیه برگزار شد.

در این دیدار دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا با تاکید بر اینکه قوانین و مقررات باید به گونه‌ای در قوه مقننه نوشته شود که قابلیت اجرایی داشته باشد و مشکلی از مشکلات مردم را حل کند، گفت: قوانین باید از کارآمدی لازم برخوردار باشد و در عین در تقابل با حقوق مردم قرار نگیرد؛ اینگونه است که یک قانون از ضریب نفوذ و پذیرش بالایی در جامعه برخوردار خواهد شد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در ادامه با تاکید بر قدمت و تاثیرگذاری نهاد وکالت در کشور، گفت: ما جزو کانون بین‌المللی وکلای دادگستری (IBA) و از موسسان این نهاد بین‌المللی حقوقی هستیم و از این طریق می‌توانیم یاری‌رسان دولت‌ها در کشور باشیم.

خواستاریم که در روند قانونگذاری نقش‌آفرینی کنیم

وی با تاکید بر اینکه بنای کانون وکلای دادگستری تعامل با نهادهای حاکمیتی از جمله مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: خوشبختانه در دوره دوازدهم تعداد وکلای دادگستری و حقوق‌دانان ما افزایش یافته که مایه بسی خوشحالی است. خواسته ما از وکلای دادگستری و حقوق‌دانان راه‌یافته به مجلس، تشکیل فراکسیون حقوق‌دانان و وکلا است تا بتوانیم از طریق این فراکسیون خواسته‌های به حق صنفی خود را مطرح و همچنین در روند قانونگذاری نقش‌آفرینی کنیم.

نشست مشترک هیأت رئیسه اسکودا و جمعی از نمایندگان وکیل و حقوق‌دان در مجلس
نشست مشترک هیأت رئیسه اسکودا و جمعی از نمایندگان وکیل و حقوق‌دان در مجلس

حاضریم برای هر نماینده و هر کمیسیون مجلس یک مشاور حقوقی تبرعی تعیین کنیم

دکتر کوشا تاکید کرد: ما مجلس را خانه خود می‌دانیم و خواهان تسهیل حضور و نقش‌آفرینی در آن هستیم. تعامل یک نهاد مدنی باقدمت نظیر کانون وکلا و مجلس می‌تواند در اصلاح بسیاری از امور تأثیرگذار باشد. ما حاضریم از طریق اسکودا و کانون‌های وکلای دادگستری برای هر نماینده یک مشاور حقوقی که به صورت تبرعی فعالیت خواهد کرد، تعیین کنیم. همچنین این کار را می‌توانیم برای همه کمیسیون‌های تشکیل شده در مجلس انجام دهیم به طوری که یک وکیل نیز در اختیار کمیسیون‌ها قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:

رئیس اسکودا با اشاره به پتانسیل‌های نهاد وکالت در کشور، یادآور شد: اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی که در اختیار دارد می‌تواند از طریق تعامل با مجلس شورای اسلامی، در کشور اثرگذار باشد و ظرفیت‌های خود را در پرونده‌های ملی و بین‌المللی در اختیار نهادهای حاکمیتی از جمله مجلس قرار دهد.

تبصره ماده ۴۸ نوعی رانت را در میان وکلا ایجاد کرده است

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری، خواستار اصلاح این تبصره در دوره جدید فعالیت مجلس شورای اسلامی شد و خاطرنشان کرد: متاسفانه این تبصره وکلای دادگستری را به خودی و غیر خودی تبدیل و نوعی رانت را در میان وکلا ایجاد کرده است. اگرچه ماده ۴۸، مترقی است اما تبصره آن نوعی عقب‌گرد محسوب می‌شود لذا از نمایندگان دوره جدید مجلس خواهش می‌کنیم با اصلاح این تبصره، نام نیکی از خود به یادگار بگذارند.

منبع: روابط عمومی اسکودا

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا