یادداشت

به بهانه انتشار آگهی هیأت نظارت بر انتخابات دهمین دوره هیأت مدیر کانون وکلای دادگستری خراسان

حسن حسن‌زاده

وکیل پایه یک دادگستری

روز ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ در صفحه اول روزنامه خراسان با مطلبی با تیتر «آگهی انتخابات کانون وکلای دادگستری» مواجه شدم. در شرح آگهی مندرج در صفحه ۱۲ همان روزنامه از همکاران واجد شرایط قانونی در اجرای ماده ۴ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دعوت شده بود تا در صورت تمایل، جهت ثبت نام از تاریخ ۱۷/۱/۱۳۹۸ لغایت ۵/۲/۱۳۹۸ مدارک خود را به دفتر کانون تسلیم نمایند.

حال با نگاهی به مقررات مربوط به وکالت ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

اول آنکه با وجود گذشت ۱۰ دوره برگزاری انتخابات در کانون وکلای خراسان، هیأت محترم نظارت هنوز در استفاده از عبارات و عناوین دقت کافی معمول نداشته‌اند. اینکه آگهی منتشره در روزنامه را با عنوان آگهی انتخابات اعلام می‌کنند برخلاف صریح ماده ۳ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری است. بر این اساس آگهی باید با عنوان «تشکیل جلسه هیأت عمومی کانون وکلا» بوده اما انتخابات هیأت جزء یا تمام دستورجلسه هیأت عمومی باشد.

امید است در زمان انتشار آگهی که وعده داده شده متعاقباً منتشر و زمان و مکان انتخابات در آن قید می‌شود، شاهد به‌کاربردن عنوان صحیح و قانونی تشکیل هیأت عمومی وکلا با دستور انتخاب اعضای هیأت‌مدیره باشیم.

دوم آنکه به موجب ماده ۱ آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری هرچند هیأت‌مدیره مکلف بوده که دو ماه به انقضای هر دوره هیأت نظارت  را تعیین نمایند تا موجبات برگزاری انتخابات را فراهم کنند، اما قید دو ماه مربوط به زمانی است که تبصره ۱ ماه ۴ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری تصویب نشده بود. به موجب این مقرره قانونی مرجع رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، دادگاه انتظامی قضات است که باید حداکثر ظرف ۲ ماه به صلاحیت آنان رسیدگی و اظهارنظر کند.

با عنایت به اینکه ۲ ماه به مهلت بررسی صلاحیت  داوطلبان اضافه شده و حدود دو ماه نیز فرآیند طبیعی انتخابات زمان می‌برد، به جهت جلوگیری از تجاوز  مدت تصدی اعضای هیأت‌مدیره از مدت قانونی دو سال، شایسته بود که هیأت نظارت ۴ ماه قبل از انقضای دوره، تشکیل می‌شد تا شبهه عدم مشروعیت و نفوذ اقدامات هیأت‌مدیره پس از انقضای مدت قانونی تصدی سمت ایجاد نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا