اخبار قوه قضاییهویژه

ناصر عتباتی : بهتر است مجلس اجباری شدن استفاده از وکیل در دعاوی را تصویب کند

وکلاپرس- ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، در دیدار با نمایندگان مجلس این استان درباره ایده وکالت الزامی در محاکم دادگستری صحبت کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از مهر، روز شنبه(۲۶ آذر ۱۴۰۱) رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در نشستی مشترک با مجمع نمایندگان مجلس ضمن تقدیر از زحمات نمایندگان در تصویب قانون تسهیل کسب و کار از آنها درخواست کرد اجباری شدن استفاده از وکیل در دعاوی را نیز تصویب کنند.

بیشتر بخوانید:

نمایندگان در بحث صلح و سازش نیز به دستگاه قضائی کمک کنند

عتباتی از نمایندگان خواست که با توجه به قدرت و جایگاه نمایندگی که در بین مردم دارند در بحث صلح و سازش نیز به دستگاه قضائی کمک کنند و این امر از رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضائی نیز درخواست شده که در موارد لزوم از ظرفیت و جایگاه نمایندگان در بین آحاد مردم استفاده کنند چرا که هر چه قدر صلح و سازش در جامعه تقویت شود به همان میزان به اصلاح امور کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به جایگاه مردمی نمایندگان مجلس گفت: کانال ارتباطی بین مسئولین قضائی و نمایندگان، معاونین ناظر حوزه‌های قضائی هستند و نمایندگان در پیگیری مطالبات مردمی می‌توانند به این معاونین ناظر مراجعه کنند.

قانون تسهیل وکالت را از انحصاری بودن خارج کرد

عتباتی با تاکید بر استقلال قضات اضافه کرد: نمایندگان در پیگیری‌های خود با مدیران و مسئولین قضائی مکاتبه نمایند و یقیناً پاسخ لازم به ایشان ارائه خواهد شد چرا که خواسته آنها شخصی نبوده و پیگیری امور مردم است.

بیشتر بخوانید:

علیرغم ‌آنکه ناصر عتباتی از زحمات نمایندگان مجلس در تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تقدیر کرد و این قانون را منجر به شکستن انحصار تلقی کرد، افزود: بهتر خواهد بود اگر مجلس اجباری شدن استفاده از وکیل را هم در دعاوی تصویب کند.


چند سالی است مدیران نهاد وکالت از ضرورت تصویب قانونی برای اجباری شدن استفاده از وکیل در محاکم دادگستری سخن می‌گویند که به گفته ایشان یکی از سریع‌ترین نتایج چنین الزامی کاهش دعاوی مردم در دادگستری خواهد بود.

نیاز به یک سری قوانین جدید و بروز و متناسب با واقعیت‌های جامعه داریم

ناصر عتباتی با بیان اینکه برای رفع مسائل و مشکلات استان  با خلاء و سد قانونی مواجه می‌شوند اظهار کرد: در برخی از حوزه‌ها همچون مدیریت شهری نیاز به یک سری قوانین جدید و بروز و متناسب با واقعیت‌های جامعه داریم تا بتوان معضلات و مشکلات را مدیریت کرد و در این مورد نیاز داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی دست دستگاه قضائی را با استفاده از ظرفیت نظارتی و تقنینی که دارند بگیرند و کمک حال آن باشند.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا