اخبار قوه قضاییهویژه

معاون حقوقی قوه قضاییه در گفتگوی ویژه خبری

محمد مصدق در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه 5 تیر 1399 شرکت کرد

وکلاپرس- حجت الاسلام مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما به مناسبت هفته قوه قضاییه حاضر شد و از جمله مسائل مربوط به پیش نویس اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا را توضیح داد.

معاون حقوقی قوه قضاییه در این گفتگو به تاکیدات رییس قوه قضاییه در مورد ضرورت اصلاح مقررات مربوط به وکالت اشاره کرد و گفت: رییس قوه قضاییه بعد از انتصاب به من به عنوان معاون حقوقی قوه قضاییه گفتند یکی از کارهای بسیار مهم ما ساماندهی به امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران حقوقی است.

وی افزود: از همان اوایل ما شروع کردیم نسبت به سامان دادن این مسائل و بخشنامه ها و دستورالعمل هایی تصویب و ابلاغ شد، و هیچ تنشی هم ایجاد نشد ولی وقتی رسیدیم به آیین نامه مربوط به کانون وکلا یک تنش هایی ایجاد شد که مربوط به بدنه وکلا نبود، بیش از سی درصد کانون وکلا از خانواده ایثارگران هستند خیلی هایشان از پیشکسوتان امر قضا هستند که سی سال قضاوت کرده اند خیلی هایشان از اساتید فرهیخته دانشگاه ها هستند ما اصلا با بدنه کانون وکلا مشکلی نداریم، گاهی وقتها بعضی از افراد به دلایل خاصی که الان عرض نمی کنم ولی یک وقتی اگر لازم باشد در همین برنامه بعضی از مطالبی که در پشت پرده است را خواهم گفت.

حجت الاسلام مصدق در تبیین جهاتی که موجب احساس ضرورت اصلاح آیین نامه از سوی قوه قضاییه شده است گفت: لایحه استقلال کانون وکلا در سال ۱۳۳۴ تصویب شده است در همان لایحه در ماده ۲۲ اشاره شده که آیین نامه مربوط به این لایحه به پیشنهاد کانون وکلا و تصویب وزیر دادگستری تصویب می شود اتفاقا در سال ۱۳۳۴ یعنی یکسال بعد این آیین نامه نوشته شده است تا به امروز در طول این هفتاد سال اتفاقاتی افتاده است که حتما این آیین نامه باید مورد بازنگری قرار بگیرد، انقلاب اسلامی صورت گرفته است، قوانین بعدی که بعدا تصویب شده اند مثل قانون کیفیت اخذ پروانه مصوب ۱۳۷۶ بسیاری از مواد آیین نامه را نسخ کرده است آراء صادره از هیات عمومی دیوان عدالت ادرای بر خلاف آن آیین نامه صادر شده است با توجه به همه این مسائل رییس محترم قوه قضاییه گفتند این آیین نامه نیاز به اصلاح دارد و اصلاح را انجام بدهید.

وی روند اقدامات انجام شده تا کنون و چالش های پیش آمده را چنین بیان کرد: من در تاریخ ۹ اسفند سال گدشته بعد از آنکه جلسات متعددی داشتیم نامه ای نوشتم به کانون های وکلا مبنی بر اینکه اصلاح آیین نامه ضرورت دارد و حتما باید انجام بشود، بنا بر این در اجرای ماده ۲۲ شما پیشنهاداتتان را بدهید انتظار ما از کانون ها این بود که به ما بگویند مثلا ما فرصت می خواهیم، ششماه یا یکسال فرصت بدهید ما هم قبول می کردیم. ناباورانه پاسخی که دریافت کردیم این بود که چون ماده ۲۲ لایحه می گوید اصلاح آیین نامه باید به پیشنهاد کانون وکلا باشد ما ضرورتی برای اصلاح احساس نمی کنیم و شما هم حق ندارید اصلاح کنید.

وی همچنین گفت: یعنی رییس قوه قضاییه که مقام تصویب کننده این آیین نامه است چون آن زمان که وزیر دادگستری بوده است بعدا تفویض شده است به رییس قوه قضاییه، الان می گوید من این ضرورت را احساس کرده ام، کانون وکلا می گوید چون قانون گفته باید به پیشنهاد من باشد من پیشنهاد نمی کنم.

وی در مورد پیش نویس ارائه شده از سوی قوه قضاییه گفت: با توجه به این نامه ای که من دریافت کردم ما خودمان یک پیش نویس در ۱۹۸ ماده تهیه کردیم این پیش نویس را من در ۲۷ اسفند ماه فرستادم برای کانون ها باز هم گفتم شما هر پیشنهادی دارید ارائه کنید، این کار تا الان انجام نشده است تا اینکه اخیرا یک همایشی گذاشته بودند روسای کانون های سراسر کشور را در اصفهان دعوت کرده بودند من را هم به عنوان سخنران دعوت کردند و رفتم آنجا خیلی دوستانه با هم صحبت کردیم اتفاقا من دیدم نظر اکثریت قریب به اتفاق آن ها همان مطالبی است که ما داریم می گوییم خود آن ها می گفتند چه کسی بعد از ۷۰ سال می تواند بگوید ما نیاز به اصلاح نداریم در همان همایش من عرض کردم که این پیشنویسی که آماده کرده ایم اصلا وحی منزل نیست این پیش نویس یک مقدمه است، شما همین را بررسی بکنید ممکن است بگویید ۱۰ تا ماده این بر خلاف قانون است، ۱۰ تا ماده نیاز به اصلاح دارد. آن ها هم بعد همایش یک درخواست مهلتی از ما داشتند آن مهلت هنوز تمام نشده و مهلتی که طبق نامه به این ها داده بودم پایان این ماه بود ولی با توجه به اینکه انتخابات در بعضی از جاها داشت برگزار می شد درخواست کردند که اجازه بدهید این انتخابات برگزار شود و بعدا ما این کار را شروع بکنیم ما انتظار داریم هفته آینده این اتفاق بیفتد و پیشنهاداتشن را بدهند تا بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

معاون حقوقی قوه قضاییه در مورد اهمیت و ریشه های ضرورت ساماندهی به مقررات رمبوط به وکالت گفت: اقعیت این است که سامان دادن به وضع وکلا خواسته بزرگان است و خواسته مردم است حرف رییس قوه قضاییه این است که کسانی که می گویند کانون وکلا به عنوان یک نهاد مدنی است و ربطی به دادگستری و قوه قضاییه ندارد پاسخش این است که قوه قضاییه مسوول این است که نگذارد پرونده از مسیرش منحرف بشود، انحراف گاهی از  طریق شاکی است گاهی متهم گاهی قاضی و گاهی وکیل و قوه قضاییهیه باید نظارت بکند.

وی در مورد تعامل شکل گرفته با کانون های وکلا و افق روشن همکاری ها بین قوه قضاییه و کانون های وکلای دادگستری افزود: کارگروهی تشکیل می شود که در آن کارگروه بحث می شود و خوشبختانه با توجه به اینکه رییس وقه قضاییه علاوه بر فقیه بودن یک حقوقدان است که اشراف به قوانین دارد و اساس هیچ موضوعی که خلااف قانون باشد را قطعا امضا نمی کند بنا برا ین ما هیچ مشکل خاصی با کانون وکلا نداریم و امیدواریم که تا ماه آینده این اتفاق بیفتد و این کار انجام بشود.

 


یک دیدگاه

  1. با سلام با توجه به عفو گسترده رهبر انقلاب در خصوص متهمان و مجرمان اغتشاشات و ارسال بخشنامه قوه قضائیه به تمام دادگاه های سراسر کشور، دادگاه ویژه روحانیت ادعا می کند که بخشنامه مذکور به دستمان نرسیده است. لذا خواهشمند است از دفتر محترم رهبری و قوه قضائیه پیگیری نمایید تا نسبت به دادگاه ویژه روحانیت هم بخشنامه ارسال شود. متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا