اخبار قوه قضاییه

سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی چیست؟

نگاهی به سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که توسط رییس قوه قضاییه رونمایی شد

وکلاپرس ـ سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امروز توسط رییس قوه قضاییه همراه با ۱۴ سامانه الکترونیکی دیگر راه اندازی شد.

این سامانه در راستای پیشگیری از شیوع کرونا، حفظ سلامت مراجعان و کارکنان و جلوگیری از ازدحام جمعیت راه اندازی شده است.

نحوه ورود به سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی

 مراجعه کنندگان در طول شبانه روز می‌توانند با مراجعه به سایت نوبت دهی ، نوبت و دفتر خدمات الکترونیک قضایی موردنظر خود را در سامانه ثبت کنند و در صورت تایید از سوی دفاتر و پس از دریافت پیام، با مراجعه حضوری در زمان و ساعت مقرر نسبت به انجام امورات قضایی خود اقدام کنند.

امکان مشاهده لیست دفاتر خدمات الکترونیک برای متقاضیان فراهم شده است. علاوه بر این مراجعه کنندگان می توانند با مشخص کردن استان و شهر مورد نظر خود، نوع تقاضای خود و نام مسئول دفتر موردنظر را نیز تعیین کنند تا از این طریق وقت مشخصی برای آنان تعیین شود و سپس به دفاتر مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: افتتاح ۱۵ سامانه جدید در هفته قوه قضاییه

اگرچه هنوز اکثر مراجعه کنندگان حضورا و بدون تعیین وقت قبلی به دفاتر مراجعه می کنند مشکلی ایجاد نخواهد شد اما بعدا امکان بروز تداخل زمانی و حضور و تجمع مراجعه کنندگان از طریق تعیین وقت قبلی و مراجعه کنندگان بدون تعیین وقت قبلی خواهد شد.

لازم به ذکر است این سامانه اقدم به راه اندازی اپلیکیشن نیز کرده است.

نکته قابل توجه آن است که با جستجوی سامانه نوبت‌دهی خدمات الکترونیک قضایی، سایت کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز نمایش داده می شود اما با کلیک بر روی نوبت گیری، به سامانه رزرو وقت مراجعه به شعب و دفاتر کارگزاری بورس لینک می شوید!

بیشتر بخوانید: سامانه نظرسنجی محاکم دادگستری

مقررات سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی

این سامانه یک سری نکات را به عنوان مقررات درنظر گرفته است که مراجعه کنندگان الزاما بایستی آنان را رعایت کنند:

  • تصویر رسید نوبت دهی را حتما به همراه داشته باشید.
  • ارائه کارت ملی همزمان با رسید نوبت دهی به دفتر الزامی است و به عبارت دیگر مشخصات شخص دریافت‌کننده نوبت به صورت الکترونیکی با فرد مراجعه کننده به کانتر دفتر خدمات الکترونیک قضایی الزاماً باید یکسان باشد.
  • هر شخص فقط می تواند تا دو مرتبه از هر دفتر در یک روز به صورت الکترونیکی (اینترنتی) نوبت دریافت نماید.
  • هر نوبت نهایتاً برای ثبت دو پرونده می باشد. در صورتیکه متقاضی نیاز به ثبت پرونده هایی بیش از دو مورد را داشته باشد به جهت جلوگیری از تضییع حقوق دیگران متقاضی باید مجدداً وقت دیگری دریافت نماید.
  • در صورتی که دریافت کننده نوبت در زمان تعیین شده به دفتر مراجعه ننماید نوبت لغو شده و دفتر می تواند نسبت به جایگزینی آن اقدام نماید.
    همچنین در خصوص این افراد در پایان روز کاری برای ایشان پیامکی ارسال می شود مبنی بر اینکه در یک هفته آتی امکان دریافت نوبت به صورت الکترونیکی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را نخواهند داشت.
  • متقاضی امکان دریافت نوبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در روز جاری را نخواهد داشت.
  • در صورتی که به دلایلی از قبیل خارج بودن درخواست از صلاحیت دفتر، نقص مدارک لازمه جهت ثبت درخواست و لزوم مراجعه به وکیل قبل از ثبت درخواست، دفتر قادر به ارائه خدمات به متقاضی نباشد نسبت به جایگزینی نوبت اقدام نموده و متقاضی باید مجددا اقدام به اخذ نوبت نماید.
  • در صورت بروز اختلال در سامانه به نحوی که ارائه خدمات ممکن نباشد، اولویت های تنظیم شده بر حسب نوبت های دریافتی پس از رفع اختلال و امکان خدمت رسانی مجدد، ملاک فراخوان نوبت توسط باجه ها خواهد بود.
  • در صورت لغو نوبت، از طریق پیامک به شخص متقاضی اطلاع رسانی خواهد شد. در صورتی که پس از تایید دفتر، لغو نوبت بدون دلیل موجه اتفاق افتاده باشد متقاضی می تواند اقدام به اعلام شکایت از دفتر از طریق تماس با تلفن های واحد شکایات کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به شماره ۸۸۱۰۹۱۳۲-۰۲۱ و ۸۶۰۴۶۲۸۸-۰۲۱ نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا