اخبار بین المللیویژه

اعتراض وکلای دادگستری ترکیه

وکلای دادگستری ترکیه در اعتراض به لایحۀ دولت در استانبول تجمع کردند

هزاران وکیل ترکیه‌ای دست به برپایی تظاهرات در نزدیکی ساختمان اصلی دادگاه شهر استانبول علیه برنامه دولت با هدف اصلاح کانونهای وکلای دادگستری زده و هدف از این برنامه را ساکت کردن مخالفان و سیاسی کردن حرفه خود خواندند.

به گزارش رویترز، حزب عدالت و توسعه ترکیه پیش‌نویس قانونی را روز سه شنبه به پارلمان این کشور ارائه کرد که بر طبق آن در هر یک از استانهای ترکیه چندین کانون وکلا می‌تواند تشکیل شود در حالی که بر طبق قانون فعلی در هر استان ترکیه تنها یک کانون وکلا قابل تشکیل است.

جاهیت اوزکان، قانونگذار حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به خبرنگاران گفت، این لایحه ضروری است زیرا کانونهای وکلا دیگر نمی‌توانند با توجه به افزایش ۱۳ برابری تعداد وکلا در ترکیه از زمان اجرایی شدن قانون فعلی، عملکرد مناسبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

بر طبق پیش نویس قانون جدید، وکلای جدید اکنون اجازه دارند در هر استان در هر یک از کانونهای وکلا ثبت نام کنند. معترضان می‌گویند، این تلاشی برای تضعیف کانونهای وکلای موجود که از منتقدان دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در زمینه حقوق بشر و حاکمیت قانون بوده‌اند، به حساب می‌آید.

این کانون‌ها می‌گویند، نظام قضایی ترکیه در پی روند به زندان انداختن وکلا، بستن دهان وکلای مدافع و از بین رفتن اعتماد به قضات و دادستانها، دچار آشوب است.

یکی از وکلای حاضر در اعتراضات مذکور که نامش را فاش نکرد، گفت: این که وکلا در کانونهای وکلای متفاوت ثبت نام کنند منجر به ایجاد اختلاف می‌شود. وکلا در آن صورت بر طبق کانونهای وکلا دسته بندی خواهند شد. ما فکر می‌کنیم خطرات جدی وجود دارند.

در شهر آدانا در جنوب ترکیه نیز پلیس اقدام به استفاده از اسپری فلفل با هدف متفرق ساختن صدها وکیل معترضی کرد که در تظاهرات شعار می‌دادند “نمیتوان وکلای مدافع را ساکت کرد”.

مهمت دوراک‌اوغلو، رئیس کانون وکلای استانبول گفت، این کانون به مبارزه با این قانون حتی با وجود احتمال بالای تصویب شدن آن به دلیل داشتن اکثریت توسط حزب عدالت و توسعه و همپیمانانش در پارلمان ادامه می‌دهد.

او در جمع معترضان گفت: ما از حقوق دموکراتیک خود تا آخر کار با هدف جلوگیری از تصویب این لایحه استفاده خواهیم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا