اخبار قوه قضاییهویژه

معاون اول قوه قضاییه و توضیحاتی درباره اکبر طبری و عیسی شریفی

معاون اول قوه قضاییه در آستانه ورود به هفته قوه قضاییه نشست خبری برگزار کرد

وکلاپرس ـ معاون اول قوه قضاییه ، غلامحسین محسنی اژه‌ای، در آستانه ورود به هفته بزرگداشت قوه قضائیه در نشستی خبری، ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: آن چه در سال ۱۳۶۰ گذشت را به یاد می‌آوریم و گرامی می‌داریم و شهادت شهید بهشتی را نیز گرامی می‌داریم. قوه قضائیه از اول تیر تا ۷ تیر هفته قوه قضائیه را دارد اما امسال کمی به دلیل کرونا شرایط متفاوت است.

برنامه های هفته قوه قضاییه

وی افزود: یکشنبه اول تیر، روز مبارزه با فساد و احیای حقوق عامه، روز دوشنبه، روز حمایت قضایی از تولید و کارآفرینی، روز سه‌شنبه روز کرامت مردم و حقوق بشر، روز چهارشنبه روز عدالت الکترونیکی و فناوری‌های نوین، روز پنج‌شنبه، روز نظارت بر پیشگیری از وقوع جرم، روز جمعه، روز ترویج کار جهادی و در نهایت روز شنبه، روز ارتقای سلامت قوه قضائیه است.

اژه‌ای از گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس این قوه خبر داد، گفت: حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه روز یکشنبه اول تیرماه یک گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خواهند داشت.

توضیحاتی درباره پرونده اکبر طبری

معاون اول قوه قضاییه در ارتباط با پرونده اکبر طبری گفت: عده‌ای می‌پرسند آقای طبری در مراجع قضایی چقدر از فسادش به دیگران سرایت کرده و اعمال نفوذ کرده؟ باید گفت تخقیقات زیادی شده، بسیاری از افراد با ایشان همکاری کردند اما بسیار موارد نادری بوده است. در بین قضات، ۲ قاضی شاغل و بازداشت شده و ۲ قاضی بازنشسته مربوط و دخیل در این پرونده داشتیم.

هم‌چنین تعدادی وکیل و دلال هم در این پرونده دخیل بودند و مجموعا ۲۱ نفر مربوط به اکبر طبری تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی افزود: در پاسخ به این سوال که آیا ایشان فسادش آشکار و روشن بوده باید گفت: ایشان مقدار زیادی پیچیده عمل کرده و بدون تحقیقات ۱ ساله، تخلفاتشان بروز و ظهور نداشته و فقط شایعاتی بوده است و در سال ۹۷، وقتی اطلاعات سپاه به میدان آمد سرنخ‌های جدیدی پیدا شد.

اژه‌ای اظهار کرد: برای بسیاری از معاونین عالی قوه، رییس پیشین و حتی من احراز نشد که ایشان متخلف است وگرنه حتما اقدامی می‌کردیم. محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که چرا به شایعاتی که درباره طبری مطرح می شد، هیچ کارگروه ویژه ای بررسی نکرده بود، گفت: اگر کسی از من بپرسد که چرا در طول این سالها از این اتفاقات مطلع نشدی و من بگویم واقعا مطلع نشدم و آن فرد قانع نشود حق به او می دهم اما واقعا کارهای طبری پیچیدگی داشت.

بیشتر بخوانید:

پرونده عیسی شریفی

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که چرا عیسی شریفی نیز مانند اکبر طبری علنی محاکمه نمی شود، گفت: تشخیص علنی بودن یا نبودن دادگاه به قاضی ربط دارد.
محسنی اژه‌ای اظهارداشت: در پرونده عیسی شریفی چون یک سری مسایل دفاعی هم مطرح بوده است تصمیم بر غیرعلنی بودن دادگاه گرفته شد.

اتمام استجازه از رهبری

محسنی اژه‌ای درباره تمام شدن مهلت استجازه رییس قوه قضاییه از مقام معظم رهبری، گفت: پیش‌بینی ما این بود که ممکن بود در مجلس تصویب نشود و بنای ما این بود که به دنبال اصلاح قانون باشیم. به همین دلیل اعتبار دو ساله مطرح شد و الان هم دنبال این موضوع هستیم. اگر چنانچه در مجلس فعلی تا قبل از پایان این دو سال یعنی تا مرداد توانستیم قانون مجلس را بگیریم، نیازی به تمدید استجازه نیست اما اگر شرایط طور دیگری بود درخواست تمدید خواهیم کرد.

برگرداندن متهمین فراری و مبارزه با مفاسد اقتصادی

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص بازگرداندن محکومان و متهمان فراری از کشور گفت: یک بانک اطلاعاتی توسط سازمان فناوری قوه قضاییه ایجاد شده است. از سوی دیگر یک بانک اطلاعاتی هم از متهمان فراری ایجاد شده است.

محسنی اژه‌ای در ارتباط با آمارهای دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی گفت: از سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸، بیش از ۹۰۰ حکم قطعی در ارتباط با دادگاه‌های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی صادر شد که از این ۹۰۰حکم، ۹ مورد اعدام، ۴ مورد حبس ابد، ۴۴ مورد حبیس بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال، ۱۰۰ مورد حبس بیش از ۱۰ تا ۲۰ سال، ۷۳۰ مورد حبس زیر ۱۰ سال، ۱۱۶ مورد انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۷۲ مورد انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم شدند.

وی افزود: در سال ۹۸، کم‌تر از ۱ درصد تخلف قضات را داشتیم ولی بیش از ۶۴۰۹ قاضی مورد تشویق قرار گرفتند هم‌چنین ۱۲۵ قاضی نیز سلب صلاحیت شدند و تعدادی نیز محاکمه و محکوم شدند.

منبع: ایرنا و ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا