اخبار کانون هاویژه

آخرین تحولات حوزه وکالت از زبان رییس اسکودا

پس از جلسه هفته آینده روسای کانون ها در اصفهان در رابطه با پیش نویس آیین نامه اعلام موضوع خواهد شد

وکلاپرس- مرتضی شهبازی‌نیا، رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، ۱۳ خرداد در لایو صفحه اینستاگرامی وکیل محمدرضا کمالی، درخصوص تحولات اخیر در حوزه وکالت به اظهار نظر پرداخت.

آخرین تحولات پیش‌نویس آیین نامه لایحه استقلال

او درخصوص آخرین تحولات پیش‌نویس آیین نامه لایحه استقلال افزود: پس از دستور رییس محترم قوه قضاییه مبنی بر اصلاح پیش‌نویس -که با تاکید بر ۴ محوراستقلال کانون وکلا، رعایت قانون، حفظ حقوق مردم و ارتقاء سلامت در نهاد وکالت و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بود- نامه‌ای از معاونت حقوقی محترم قوه رسید که مهلت یک ماهه برای ارائه پیشنهادات داده شد. در این مدت کمابیش مذاکراتی داشته‌ایم و خوشبختانه تاکید رییس قوه بر این است که بدون پیشنهاد کانون‌ها اقدامی صورت نگیرد. هرچند مهلت ارائه پیشنهادات تا ۳۰ خرداد است، اما اعلام موضع نهایی کانون‌ها در جلسه پنجشنبه هفته آینده (۲۲ خرداد) در اصفهان که با حضور روسای کانون‌های وکلا و چند مهمان عالی‌رتبه از دولت و قوه قضاییه برگزار می‌شود مشخص خواهد شد. در هر حال تلاش می‌کنیم به طریقی برویم که هم مصلحت کانون‌های وکلا باشد و هم مصلحت کشور و قوه قضاییه.

طرح‌های مطروحه در مجلس با محوریت وکالت

رییس اسکودا با اشاره به طرح‌هایی که فی الحال در حوزه وکالت مطرح هستند افزود: در حال حاضر دو طرح در این حوزه مطرح است؛ طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت که از طریق نمایندگان مطرح شد و طرح دوم طرحی بود که در فروردین ۹۸ مظرح شد و ممکن بود مستقیما در صحن علنی مطرح شود که اسکودا در یک اقدام پیشگیرانه طرح ۲۷ ماده‌ای را با کمیسیون قضایی هماهنگ و تهیه کرد که خلاءها و راهکارهای منصفانه در آن درنظر گرفته شود. این طرح در کارگروهی مطرح شد و نمایندگان نهاد وکالت حضور داشتند و خوشبختانه بیشتر مواد آن مورد تفاهم قرار گرفت و تنها چند ماده اختلافی بود که درنهایت به علت نزدیکی به انتخابات مجلس، نمایندگان درگیر انتخابات شدند و به نتیجه نرسیدیم.

♦بیشتر بخوانید:

نحوه تعامل کانون‌های وکلا و اسکودا با مجلس فعلی

شهبازی‌نیا با اشاره به تعامل مثبت کانون‌ها و مجلس عنوان کرد: هویت و شرافت جامعه حقوقی مبتنی بر اصل حاکمیت قانون است که در مجلس نقش کلیدی دارد. در مجلس گذشته تلاش کردیم نماینده پارلمانی داشته باشیم و یکی از نمایندگان سابق (آقای رعیت) به عنوان نماینده پارلمانی منصوب شد. در دوره مجلس فعلی نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که کادر کارشناسی موردنیاز کمیسیون‌ها را تامین کنیم. علاوه بر این کانون‌های استانی نیز معمولا روابط خوبی با نمایندگان دارند.

اختیارات محدود رییس اسکودا

این وکیل دادگستری با تاکید بر محدودیت اختیارات رییس اسکودا اظهار داشت: اگرچه دستورجلسات توسط رییس اسکودا تعیین می‌شود اما او حق رای و اختیار مدیریت جلسه را نیز ندارند. خوشبختانه از آنجا که هیات رییسه متکی به اختیارات اعضای کانون‌هاست و در حدود اختیارات نمایندگی دارد. برای مثال اگر اتحادیه آزمون را به نمایندگی برگزار می‎کند، به دلیل تفویض اختیاری است که از کانون‌ها اخذ کرده است. ماهیت این نهاد توافقی است و در حدود دستورالعمل عمل می‌کند لذا به همان اندازه قدرت مانور دارد.

انتصاب رییس هیات عمومی اسکودا

رییس اسکودا با اشاره به محدودیت امکانات اتحادیه گفت: بودجه اسکودا بسیار محدود است اما خوشبختانه یک ماه است که رییس روابط عمومی منصوب و سند روابط عومی اتحادیه تهیه شده است که منتظر تصویب آن هستیم. امیدواریم از تابستان شاهد تحولی در این حوزه باشیم. از این پس نشریه هفتگی، مجله تخصص و … خواهیم داشت.

سند چشم‌انداز و تحول نهاد وکالت

شهبازی‌نیا درخصوص سند چشم‌انداز و تحول نهاد وکالت اظهار کرد: در انتخابات دور دوم سال ۹۲ متنی برای کانون مرکز تحت عنوان «کانون مطلوب من» مطرح کردم. معتقدم هر نهادی در مدیریت همانند انسان‌ها دوره رشد، بلوغ و ثبات دارند. اگر دوره ثبات به درستی مدیریت نشود به تنزل دچار می‌شویم. بنابراین اصول اساسی باید در چشم‌انداز مشخص و تدوین شوند و راهبردها نیز برای رسیدن به چشم‌انداز مشخص شوند. لازم به ذکر است ارتقاء سلامت وکالت محور چشم‌انداز خواهد بود. علی‌رغم تصویب اصل این سند توسط شورای اجرایی، محتوای آن در جلسه ۲۲ خرداد با حضور روسا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. قاطبه وکلا باید آن را بپذیرند تا قابلیت اجرا پیدا کند.

نکاتی پیرامون آزمون وکالت

رییس اسکودا با تاکید بر حفظ سلامت آزمون افزود: طراحان سوال از افراد برجسته هستند که در دوره طرح سوال تا آزمون قرنطینه می‌شوند. علاوه بر این آنها در چارچوب خاص سوال طرح می‌کنند. اسکودا نظارتی بر محتوای سوالات ندارد و صرفا کنترل شکلی صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است باتوجه به شرایط موجود کشور درمورد قوانین خاص محدودیت اعمال کرده‌ایم و تعداد آن‌ها را به نصف تعداد سال گذشته تقلیل داده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا