اخبار بین المللی

دادگاه قانون اساسی آلمان شکایت پناهنده ایرانی را رد کرد

دادگاه اعلام کرد که اعتقاد مذهبی پناهجویان مدعی تغییر دین قابل راستی آزمایی نیست

 وکلاپرس- دادگاه قانون اساسی آلمان، شکایت یک پناهجوی ایرانی که مدعی بود به سبب تغییر مذهب نمی تواند به کشور بازگردد را به جهت اینکه مراجع قضایی نمی توانند اعتقادات مذهبی افراد را راستی آزمایی کنند، رد کرد.دادگاه قانون اساسی آلمان فدرال روز جمعه گذشته اعلام کرد که نهادهای اداری و دادگاه‌های این کشور نمی‌توانند اعتقادات مذهبی پناهجویانی را که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند «راستی آزمایی کنند»؛ اما می‌توانند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که آیا فردی که تغییر دین داده، در صورت بازگشت به کشورش تحت پیگرد قرار خواهد گرفت یا خیر.

به این ترتیب دادگاه قانون اساسی درخواست تجدید نظر در حکم یک پناهجوی ایرانی را که درخواست پناهندگیش رد شده بود، نپذیرفت.

 درخواست پناهندگی این تبعۀ ایرانی پیش از این در سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی اداره مهاجرت آلمان فدرال رد شده بود. اما او پس از مدتی با طرح درخواستی در دادگاه آلمان اعلام کرد که به دین مسیحیت گرویده است و در صورت بازگشت به ایران، احتمالا تحت پیگرد قرار خواهد گرفت و مجازات خواهد شد.

دادگاه آلمان شکایت او را رد کرد و اعلام نمود بر اساس بررسی‌ها، چنانچه این پناهجوی ایرانی به کشورش برگردد، خطری به دلیل تغییر مذهب متوجه او نخواهد بود. دادگاه اداری آلمان اعلام کرد که این پناهجو نتوانسته است مقامات را قانع کند که «به دلایل مذهبی» تغییر دین داده و مسیحی شده است.

اکنون دادگاه قانون اساسی این کشور نیز درخواست تجدید نظر او در حکم دادگاه بدوی را رد کرده است. دادگاه قانون اساسی همچنین اعلام کرد که در مجموع، در مورد پناهجویانی که تغییر دین داده‌اند، ارزیابی قضایی تغییر مذهب باید به صورت محدود و تحت شرایط ویژه‌ای انجام شود.

 بر این اساس دادگاه های آلمان در موضوع پناهجویان مسیحی شده، تنها دو موضوع را بررسی خواهند کرد: اول اینکه آیا در صورت بازگشت آنها به وطنشان، خطری متوجه آنها خواهد بود؟ و دوم، تا چه اندازه برای این نوکیشان مسیحی، انجام مناسک مذهبی اهمیت دارد؟

به این ترتیب دادگاه قانون اساسی اعلام کرد که نهادهای دولتی و دادگاههای این کشور دیگر نمی‌توانند اعتقادات مذهبی افراد را از نظر محتوا مورد واکاوی و راستی آزمایی کنند.

♦بیشتر بخوانید:

دادگاه قانون اساسی فدرال[۱] ، دادگاه عالی قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان است که توسط قانون اساسی یا حقوق اساسی[۲] آلمان تأسیس شده است. این دادگاه از زمان تأسیس با آغاز جمهوری پس از جنگ جهانی دوم ، در شهر کارلسروهه[۳] واقع شده است.

وظیفه اصلی دادگاه قانون اساسی فدرال نظارت قضایی است و می تواند تعارض قوانین با قانون اساسی را اعلام کند و به این صورت آنها را نسخ می کند. از این نظر ، مانند سایر دادگاههای عالی با قدرت نظارت قضایی مشابه است، اما این دادگاه دارای چندین اختیار اضافی نیز هست و به عنوان یکی از مداخله‌گرترین و قدرتمندترین دادگاههای ملی جهان در نظر گرفته می شود. دادگاه قانون اساسی برخلاف سایر دادگاههای عالی، مرحله کاملی از روند قضایی یا تجدیدنظر نیست (گذشته از موارد مربوط به حقوق اساسی یا حقوق بین الملل عمومی).

صلاحیت دادگاه قانون اساسی آلمان متمرکز بر مسائل حقوق اساسی و انطباق کلیه اقدامات نهادهای دولتی با قانون اساسی است، از جمله صلاحیت های این دادگاه رسیدگی به شکایت قانون اساسی[۴] است، با استفاده از شکایت قانون اساسی هر شخصی می تواند ادعا کند که حقوق اساسی وی نقض شده است. اگرچه عملا تنها بخش کوچکی از این شکایت ها  ( از سال ۱۹۵۱ تا کنون حدود ۲.۵ درصد) موفقیت آمیز هستند.

[۱] به آلمانی  Bundesverfassungsgericht
[۲] به آلمانی Grundgesetz
[۳] Karlsruhe
[۴] به آلمانی Verfassungsbeschwerde

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا