اخبارویژه

توضیحات دبیر شورای تشکل‌های کانون وکلای مرکز در رابطه با تجمع وکلا در جلسه افتتاحیه روز گذشته

وکلاپرس– دبیر شورای تشکل‌های کانون وکلای دادگستری مرکز در رابطه با مخالفت وکلا برای انتخابات امروز کانون، توضیحاتی را شرح داد.

سید عباس سید صدری، دبیر شورای تشکل‌های کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس در حاشیه‌ی برنامه انتخابات هیأت مدیره‌ی کانون وکلا با انتقاد از عدم استقلال کانون وکلای دادگستری برای انتخابات، گفت: استقلال کانون وکلا از سال ۷۶ از بین رفته، بعد از قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و ماده ۴ که بحث انتخاب مدیران را به عهده دادگاه عالی انتظامی گذاشت، استقلال کانون وکلا به عقیده من آنجا از بین رفته است.

بیشتر بخوانید:

استقلال کانون وکلا به صورت ظاهر و عیان از بین رفته است

این وکیل دادگستری در توضیح بیشتر درباره دیدگاه خود افزود: به دلیل اینکه ما وقتی نمی‌توانیم آزادانه مدیر خود را انتخاب کنیم، آنجا دیگر استقلالی وجود ندارد. همین مدیرانی که نمی‌توانیم آزاده انتخاب کنیم و افراد دیگری به نوعی گزینش می‌شوند، اینها می‌آیند و امورات وکلا را بر عهده می‌گیرند. این امورات وکلا را بر عهده گرفتن چیزی است که باب میل جامعه وکلا نیست، بنابراین با توجه به چنین شرایطی هر سال و هر دوره ما می‌بینیم این تهدیدات بر علیه کانون وکلا و جامعه وکلا بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: اتفاق عجیب و نادر این است که در این دوره دادگاه عالی انتظامی با توجه به آیین نامه کذایی مصوب سال ۱۴۰۰ آمده و یک دادنامه‌ای صادر کرده و در این دادنامه اتفاقاتی که افتاده استقلال کانون وکلا را که اگر قبلا به صورت ظاهری نبود، امروز به صورت ظاهر و عیان از بین برده و برای کانون وکلا مدیر منصوب کرده است.

اعتراض وکلا از این باب است که هیأت مدیره غیر انتخابی سر کار نیایند

سید صدری معتقد است: بحث تایید صلاحیت‌ها و به قول خودشان عدم احراز صلاحیت‌ها ابتدا به صورت غیر قانونی و خارج از قواعد عرفی صورت می‌گیرد، بعد از آن انتخابات را مهندسی می‌کنند و بعد از آن مجدد افرادی را تایید می‌کنند، بعد مجدد افراد تایید شده را معلق می‌کنند و افرادی را که علی البدل بودند را به جایگاه اصلی می‌آورند و افرادی که منتخبین وکلا نبودند را به عنوان علی البدل می‌آورند، این اگر اسمش انتصاب نیست پس چه است؟

این وکیل در رابطه با اعتراض وکلا در برنامه‌ی افتتاحیه هیأت مدیره کانون مرکز گفت: طبق روال بعد از اینکه هیأت مدیره منتخب می‌شود، در یک جلسه این چنینی در هر دوره هیأت رئیسه را تشکیل می‌دهند که قرار بوده افرادی باشند که منتخب هستند نه افرادی که منتصب شدند و این مسئله باعث اعتراض وکلا است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: بنده به عنوان دبیر شورای تشکل‌های کانون بارها در جلسات شورای تشکل‌ها عرض کردم رای دادگاه عالی قضات را نه بنده به عنوان دبیر و نه شورای تشکل‌ها به عنوان بدنه‌ی وکلای دغدغه مند نخواهد پذیرفت. این اعتراضات هم از این باب بود که اجازه ندهند جناب دکتر مالکی بیایند تا به عنوان رئیس هئیت نظارت جلسه را تشکیل دهند و به خاطر تشکیل این جلسه هئیت مدیره‌ای سرکار بیاید که هیأت مدیره انتخابی اغلب وکلا نیست.

هیأت رئیسه از بین منتخبین انتخاب شود و نه از بین منتصبین

سید صدری در مورد علت غیبت برخی وکلا برای انجام انتخابات اعلام کرد: من اطلاعی ندارم که علت غیبت وکلای دیروز چه بوده است. شما دیدید قاطبه وکلا برای منتخبین خودشان و نه برای منتصبین دست می‌زنند. متاسفانه این منتصبین هم مرعوب شدند و تمکین به رای غیر قانونی دادگاه انتظامی قضات کردند. درخواست افراد حاضر مشخصا این است که هئیت رئیسه از بین منتخبین انتخاب شود و نه از بین منتصبین که از بیرون تحمیل شده است.

تهیه خبر: نسترن فرخه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا