دیدگاه

سیدمحمد جندقی کرمانی: غیر از دادگاه انتظامی وکلا کسی نمی‌تواند پروانه وکلا را لغو کند

وکلاپرس- وکیل سید محمد جندقی کرمانی پور در جلسه روز گذشته تکریم و معارفه هیات رییسه اسکودا که با حضور مدیران پیشین این نهاد برگزار شد، ضمن نقد سخنان معاون اول قوه قضاییه، طرح تسهیل را توهین به وکلا و قضات برشمرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از اسکودا، سید محمد جندقی کرمانی پور در این مراسم در واکنش به سخنان حجت الاسلام مصدق با خاطر نشان کردن استقلال دیرینه نهاد وکالت اعلام کرد: ما فرشته نیستیم ولی همه کانون‌ها از طریق دادیاران نظامی تحت نظارت هستند.

بیشتر بخوانید: رییس اسکودا معاون اول قوه قضاییه را درباره ادغام کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه دعوت به مناظره کرد

اولین رییس انتخابی کانون وکلای مرکز(پس از انقلاب اسلامی) درباره مسائل روز نهاد وکالت گفت:

برگزاری پرشور انتخابات دوره ۳۱ اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری را تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم برگزیدگان در امور موفق شوند.

استقلال نهاد وکالت یعنی همین که هیات رییسه اسکودا در معرض انتخاب شدن قرار می‌گیرند. اگر غیر از این بود، نهاد وکالت نسبتی با استقلال نداشت. خوشبختانه همه اعضا با رأی بالا انتخاب شده‌اند و این نشانگر آن است که جامعه وکالت به دکتر کوشا اعتمادی هوشمندانه و درکی صحیح از توانایی ایشان دارد.

یکی از معاونان قوه قضاییه گفته است پروانه وکلایی که نظام را قبول ندارند باطل شود. ۴۰ سال است که همه وکلای دادگستری با رد شدن از هفت‌خوان پا به این عرصه گذاشته‌اند. چطور می‌شود نظام را قبول نداشته باشند؟ غیر از دادگاه انتظامی وکلا هیچ کس نمی‌تواند پروانه وکلا را لغو کند.

آقای محمدعلی حجازی(رئیس اسبق مرکز مشاوران) در جلسه‌ای که درباره ادغام و الحاق کانون دو نهاد وکالت برگزار شده بود، گفتند که باید کانون وکلا در مرکز مشاوران ادغام شود؛ چون تعداد ما بیشتر است.

من گفتم این مرکز طفل دو ساله است و کانون یک نهاد کهنسال است. این چه حرف و سخنی است؟ در آن جلسه به جز آقای حجازی همه رای دادند که مرکز مشاوران باید در کانون ادغام شود و ما گفتیم که این ادغام شرایط خاصی دارد.

 در سال ۱۹۴۶ که آی.بی.ای می‌خواست شروع شود به کانون وکلای مرکز نوشتند که سه نفر از وکلا را بفرستید تا در اساسنامه آی‌.بی.ای شرکت کنند. این سه نفر شرکت کردند و در تشکیل اساسنامه نقش اساسی داشتند و از آن تاریح ما عضو ثابت آی.بی.ای هستیم. ما ریشه در زمین داریم.

ما وکیلان هدفی جز دفاع از مردم نداریم، چرا اینطور بازنمایی می‌کنند که ما پول می‌گیریم و وکلا باعث فساد در قوه قضاییه هستند؟ اگر قانون اجازه کاری را ندهد وکیل جرئت ندارد حرکت کند. کجا وکلا جرئت می کنند که قبل از حرکت قاضی حرفی بزنند؟ ما فرشته نیستیم ولی همه کانون‌ها از طریق دادیاران نظامی تحت نظارت هستند.

دکتر کوشا در سال گذشته تمام وقت خود را برای اتحادیه گذاشته است. امیدواریم جناب دکتر مالکی و کوشا موفق شوند.

احترام به هر کانونی احترام به کانون‌های دیگر است و همه یکی هستیم. همه در کانون‌های وکلا و در هیات مدیره‌ها زحمت می‌کشند.

درباره طرح تسهیل تنها می‌گویم که نه فقط به وکلا بلکه این توهین به قضات است که وکالت را کسب و کار پنداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا