گفت و گو

نیک و بد آیین نامه تعرفه حق الوکاله

گفتگو با محمد شیوایی وکیل دادگستری

وکلاپرس- چند روزی از تصویب آیین نامه تعرفه حق الوکاله ، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری می گذرد. محمد شیوایی، وکیل دادگستری، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی محتوای این آیین نامه پرداخته که شرح آن در ادامه آمده است‌.

نوآوری‌ های مثبت آیین‌ نامه

معافیت در ابطال تمبر و پرداخت سهم کانون‌ها و صندوق در وکالت اقربای نسبی و سببی در ماده ۷، ابطال تمبرهای اضافی و مواردی که دعوا به جهاتی منتفی، رد یا مختومه می‌شود از جمله نوآوری‌ های مهم این آیین‌ نامه است.

نوآوری‌های منفی آیین نامه

آیین نامه تعرفه با اختصاص و تعیین حق‌ الوکاله برای وکلای تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی در امور کیفری، بر وکلای این مقرره صحه گذاشته است حال آن که بسیاری از مقامات محترم دستگاه مخالف تفکیک خاص وکلا هستند و در عمل نیز ثابت شد که رانت‌ هایی ایجاد شده است. در واقع این آیین نامه درصدد تایید همان تبصره چالش برانگیز برآمده است.

مورد دوم، خروج موضوعی تبصرۀ مادۀ ۵ آیین نامه درخصوص تعرفه حق الوکاله است اما این تبصره دخالت در امور قانونی و حرفه ای کانون وکلا را طرح کرده است. براساس این تبصره، وکلای کانون و مرکز مشاوران می‌ توانند بر وکالت نامه های یکدیگر وکالت بگذارند و در سربرگ های هم اعلام وکالت کنند. اولا این موضوع ربطی به تعرفه حق الوکاله ندارد و دوما سازوکار درخصوص این موارد و نظامات پیش‌ بینی شده بود که فارغ از درست یا غلط بودن آن، همکاری مشترک وکلای کانون و مرکز مشاوران ممنوع است. لذا مقرر کردن چنین بندی ضمن خروج موضوعی، مخدوش کردن تصمیم کانون وکلا یا دخالت در ضوابط و نظامات کانون وکلا محسوب می‌ شود.

یکی از مسائل چالش برانگیز در این آیین نامه از نظر برخی وکلا، اختیارات رئیس قوه قضاییه است. براساس ماده ۲۲ لایحه استقلال کانون، تصویب با وزیر دادگستری است که البته شورای نگهبان این مسئله را در اختیار شورای عالی قضایی قرار داد. برخلاف این نظر که آیین نامه تعرفه حق الوکاله ارتباط به دستگاه قضا ندارد ، معتقدم این آیین‌نامه به آن قوه مرتبط است. زیرا تعرفه در احکام دادگاه تاثیرگذار است و محکوم علیه به پرداخت خسارات محکوم می شود پس مى توان قایل بوده که برعکس آیین نامه لایحه قانونى استقلال کانون این آیین نامه به قوه مرتبط باشد و در نهایت براساس ماده ۱۹ لایحه قانون استقلال کانون وکلا تنظیم شده است.

خلاء برخی نکات ضروری

آیین نامه فعلی نسبت به آیین نامه قبلی کامل تر است اما هنوز برخی خلاء ها در آن مشاهده می شود؛ بسیاری از وکلا در طول سال با وکالت های تبرعی از زنان، کودکان و.. دفاع می کنند و برای آن تمبر باطل می کنند. به نظرم بهتر است برای این اقدامات خداپسندانه وکلا معافیت از ابطال تمبر مالیاتی برقرار شود.

علاوه بر این مدت اعتبار آیین نامه تعیین نشده است و معلوم نیست هرچندسال باید تمدید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا