همایش اسکودایادداشت

تحریم تبریز، حاشیه پررنگ همایش سی و یکم

اعلام عدم حضور اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز در همایش اسکودا

اعلام عدم حضور اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز در شهر تبریز برای شرکت در همایش اسکودا اتفاقی بی سابقه بود که حواشی زیادی تولید کرد.

این تصمیم عجیب با انتشار نامه ای به تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۷ با امضای دکتر عیسی امینی رییس کانون وکلای مرکز خطاب به حسن عظیم‌زاده رییس کانون وکلای آذربایجان شرقی که میزبان همایش سی و یکم بود اعلام شد.

در این نامه ضمن عذرخواهی از میزبان همایش به جهت عدم حضور، آمده بود که با تصویب اکثریت اعضای هیات مدیره تصمیم گرفته شده است اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز «به نشانه اعتراض به عملکرد مدیریتی اتحادیه» در همایش پیش رو شرکت نخواهند کرد. 

علت این تصمیم «موازی کاری در انجام وظایف اسکودا با کانون مرکز»، «نارضایتی از عملکرد اتحادیه در دوره پیش رو» و «عدم توجه به پیشنهاد اعضای هیات مدیره کانون مرکز در اجلاس قبلی مبنی بر برگزاری این اجلاس پر هزینه به صورت سالی یک بار» اعلام شده است.

پیشنهاد بررسی و تصویب عدم شرکت در همایش اسکودا از سوی برخی اعضای هیات مدیره دوره سی‌اُم کانون وکلای دادگستری مرکز مطرح شده و در جلسه تشکیل‌شده، آقایان حسین‌آبادی و حجتی و آقایی و خانم ارفع‌نیا علی‌رغم مخالفت با مصوبه، در رأی‌گیری شرکت نکردند و مصوبه مذکور با ۷ رأی موافق و ۱ رأی ممتنع به تصویب رسیده است.

سیدمهدی حجتی در تشریح علت شرکت نکردن در رأی‌گیری برای این مصوبه چنین نوشت: «هیأت عمومی اتحادیه مرکب از اعضاء اصلی هیأت های مدیره کانون‌هاست که این اعضاء به اعتبار عضویتشان در هیأت‌های مدیره کانون‌ها که منبعث از آراء وکلاست، حق شرکت در این اجلاس و حق رأی دارند نه به اعتبار نمایندگی از کانون متبوع خویش و بدین ترتیب، همچنانکه بعض از اعضاء هیأت مدیره یک کانون نمی‌تواند عضو یا اعضاء دیگر را مجبور و مکلف نماید که مثلاً در انتخاب رئیس اتحادیه به جای x به y  رأی دهند به همان ترتیب نیز نمی‌توانند در اراده آزاد اعضای دیگر هیأت مدیره دخالت و ایشان را از شرکت در اجلاسی که حضور در آن و اعلام رأی، حق هر یک از ایشان است باز دارند؛ از این رو علت عدم شرکت در رأی‌گیری اخیر، عدم امکان به رأی‌گذاری این موضوع و تبدیل آن به مصوبه بوده است.»

علی رغم این تصمیم هیات مدیره کانون وکلای مرکز بنابر تصاویر انتشاریافته از سوی روابط‌عمومی کانون وکلای آذربایجان شرقی، چند تن از اعضای هیئت‌مدیره کانون مرکز (دکتر امیر حسین‌آبادی، دکتر بهشید ارفع‌نیا، دکتر کامران آقایی، سید مهدی حجتی، سعید باقری و دکتر میترا ضرابی) در مراسم گشایش همایش حضور یافتند، و آقای سیدمهدی حجتی در انتخاب هیات رئیسه مجمع عمومی به عنوان ناظر انتخاب شد.

در چهلمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز که در تاریخ ۱/۸/۱۳۹۷ تشکیل شده است بحث هایی در موضوع تعامل با اسکودا انجام شده است، هنوز صورتجلسات بعدی هیات مدیره کانون مرکز منتشر نشده است تا بدانیم اعضای هیات مدیره در موقع تصویب نامه تحریم همایش اسکودا چه نظراتی داشته اند.

با این حال اظهار نظرات اعضای هیات مدیره در جلسه چهلم بیانگر برخی دیدگاه های منتهی به این تصمیم گیری است:

دکتر عیسی امینی (رییس کانون وکلای مرکز):

«عرض کرده بودم احتمالا من و نواب محترم در جلسه آبان‌ماه اسکودا شرکت نخواهیم کرد. دلیلش این است که گفتیم برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها سالى یک مرتبه همایش کافى است ولی به رای نگذاشتند و سالها حرف کانون مرکز را تجاهل می‌کنند. با وزیر به کمیسیون قضایی می روند و ما خبر نداریم. آموزش را موازی کاری می‌کنند،IBA   می رویم و به طور ناگهانی در آنجا می فهمیم رییس IBA  بدون اطلاع به ما دعوت شده اند اما نمایندگان اجرایی و هیات رییسه خود اسکودا خبر نداشتند و ما هم خبر نداشتیم. موازی کاری به ریختن آبروی کانون منجر می شود و پنهان کاری می شود، یا ملاقات هایی صورت می گیرد که با وجود حساسیت ما، نمایندگان ما جناب آقای ثابت قدم و دکتر مالکی بی اطلاع اند .باید بدانیم از هزینه ای که این سفر بر جامعه وکالت تحمیل می کند چه بدست می آوریم.

بقیه مواد را بخوانید و ببینید که باید فقط به دنبال رد اساسنامه ای برویم که ذاتا مردود است. در واقع با این هزینه ها و تجملات برای رفتن به نقطه صفر، می‌رویم. در اساسنامه آمده است که اسکودا مرجع حل اختلاف بین کانون ها باشد و تصمیم بگیرد. یعنی چه؟ از استقلال کانون ها و آن هم کانون مرکزچه می‌ماند؟ این مهمانی ها یکبار در سال قابل تحمل است، بیش از این قابل تحمل نیست. حتی سوال نمی‌کنید چرا اصلاح بند چ ماده ٨٨ با این تسامح و پنهان کاری‌ها و آن هم بی سروصدا در مجلس رد شد و باز باید آزمون مشاوران برگزار شود. ما باید تلاش کنیم با رایزنی با مدیران محترم کانون ها، راهی پیدا کنیم که اتحادیه در راستای اتحاد و حل مشکلات  گام بر دارد. با مهمانی رفتن و خرج های کلان بر جامعه وکالت به کجا مى رسیم؟»

دکتر امیر حسین‌آبادی (رییس سابق کانون وکلای مرکز):

«جای تأسف است که از ابتدای این دوره رییس کانون در مقابل اتحادیه موضعی گرفته است که نه تنها اتحادی میان وکلا صورت نمی گیرد بلکه موجب نفاق و تفرقه است. تصوراتی که در ذهن ایشان است به صورت واقعیت مطرح می‌کنند و این برای حرفه وکالت بسیار مضر و زیان آور است. به ایشان توصیه می شود که در رفتار و گفتار خود تجدیدنظر کنند. در وضعیتی که کانون ها قرار دارند ما بیشتر نیاز به اتحاد داریم. برای این نفاق و جدایی و مسائلی که مطرح می شود در آینده باید جوابگو باشید.»

دکتر محمدرضا پاسبان:

«عرض کردم این واقعیتی است که انگیزه تشکیل اتحادیه چیست؟ دیوار از اول کج گذاشته شد. اتفاقاتی که در انتخابات افتاد و جدایی را تشدید کرد، قابل انکار نیست. ما در شورای اجرایی اتحادیه شرکت کردیم. فرمی دادند به عنوان پیشنهاد اصلاح اساسنامه که باید این را از قبل به ما می دادند. به همه کانون ها از قبل داده بودند اما به ما نداده بودند، این ایرادات است. بخشی از آن، شیطنت افراد است. بخشی هم بی توجهی است. من معتقدم این کمیسیون هایی که الان وجود دارد، باید جمع شود.»

دکتر میترا ضرابی:

«تحریم کردن و نرفتن در شأن ما نیست. ما همانجا می توانیم اگر اعتراضی داریم بیان کنیم. اهانتی به کانون مرکز شود من سرتاپا می ایستم اما بگذارید که حضور به هم رسانیم تا نتیجه را ببینیم.»

سعید باقری:

«من معتقدم هرگونه درگیری و ایجاد هزینه برای کانون مرکز در شرایطی که مشکلات مهمتری داریم کاملا مخالف با مصالح کانون است. شما مرتبا ایراد به انتخابات اسکودا وارد می کنید، اگر معتقدید که خلاف صورت گرفته است، اقدام کنید. اگر نتیجه انتخابات را پذیرفتید، پس بگذارید کارشان را انجام دهند. نباید دیگران را تخطئه کنید. کار درستی نیست. باید حرف آنها را بشنوید. یک طرفه سخن گفتن، خلاف اصول دموکراتیک است. باید به آراء کانون ها احترام بگذارید. در غیاب، اینهمه هجمه می کنید چرا اجازه نمی دهید کسی را دعوت کنید تا توضیح دهد.

به نظر من از نتیجه انتخابات اسکودا نگران و ناراحت هستید و اگر غیر از این رقم می خورد، حتما نظرات و مواضع متفاوت بود. به عنوان عضو کوچکی از کانون مرکز استدعا دارم از اعمال سلایق جناحی و شخصی در تصمیمات خودداری شود.»

شرح کامل مذاکرات منتشر شده از چهلمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز را می توانید در وبسایت این کانون بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا