تاریخچه

بیانیه کانون وکلای دادگستری: رژیم استبدادی پهلوی به حدود و حقوق کانون وکلا دست درازی کرد

متن بیانیه کانون وکلای دادگستری در ۷ اسفند ۱۳۵۷

وکلاپرس ـ اعضای کانون وکلای دادگستری بیست و پنج سال پس از استقلال کانون وکلای دادگستری و دقیقا پانزده روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دیدار امام خمینی در مدرسه علوی می‌روند.

اگرچه برخی این دیدار را دومین دیدار وکلا با امام می‌دانند، لیکن در این دیدار وکلای دادگستری اختصاصاً مهمان ایشان بوده و نماینده وکلا نیز در این دیدار سخن می‌گوید.

در برخی منابع آمده است که نماینده وکلای حاضر در نشست در بخشی از سخنان خود چنین می‌گوید: «ما هیچ وقت در خدمت دیکتاتوری نبوده‌ایم و از امام استدعا داریم همان گونه که در تخریب رژیم فاسد سهمی داشته‌ایم اجازه دهند در بازسازی نیز سهم خود را اداء کنیم. تقاضای وکلا این است که ترتیبی داده شود همان طور که گفته‌اید دادگستری از بیخ و بن تغییر یابد و وکلا به مانند یک سرباز فداکار در این نوع تحول و دگرگونی شرکت فعالی داشته باشند.»

امام خمینی در این دیدار از دادگستری رژیم پهلوی با عنوان «فجیعه» یاد کرده و می‌گوید:«البته وکلای دادگستری، حقوقدان‌ها، باید بنشینند راجع به طرز دادگستری … دادگستری ما یک دادگستری بود که فجیعه بود! دادگستری نبود، فجیعه بود…شما بنشینید، حقوقدانها، مطلعین، بنشینند با هم طرز دادگستری را درست کنند.»

پس از این دیدار کانون وکلای دادگستری بلافاصله بیانیه‌ای منتشر می‌کند که روزنامه آیندگان در ۸ اسفند ۱۳۵۷ و در صفحه اول خود اقدام به انتشار آن می‌کند. گفتنی است متن منتشر شده احتمالا تمام بیانیه کانون وکلا را شامل نمی‌شود اما به دلیل عدم دسترسی ما به متن کامل، به همین مقدار که در روزنامه آیندگان(موجود در آرشیو کتابخانه دانشگاه منچستر) آمده است، اکتفا می‌گردد. در ادامه متن منتشر شده در این روزنامه را خواهید خواند:

کانون وکلا دیروز در بیانیه ای به مناسبت روز استقلال کانون وکلا وفاداری خود را به اصول دفاع از حق و آزادی و استقرار حاکمیت مطلق ملت اعلام داشت. در بیانیه آمده است :

ایجاد قوه قضائیه مستقل و قوی به مثابه عامل مهم استقرار حاکمیت واقعی مردم از اوان انقلاب مشروطیت به درستی یکی از اهداف پیشگامان انقلاب بود و این خواست با پذیرفتن و تصریح اصل تفکیک قوا و شمول اختیارات محاکم عدلیه در قالب قانون ریخته شد.

دشمنان مردم و دشمنان حکومت واقعی و استقرار آزادی همواره تضعیف قوه قضائیه را به عنوان شرط اصلی پیروزی توطئه‌های ضد مردمی و ضد آزادی ارزیابی می‌کردند. هر یورش عوامل استعمار و ارتجاع به مردم و حقوق ملت ایران توأم با یورشی به پیکره قوه قضائیه بود.

استقرار سلسله غاصب پهلوی که محصول توطئه کودتای استعماری علیه جنبش آزادی بخش مردم ایران بود، یورش‌های مکرر به قوه قضائیه را به دنبال داشت. عوامل این رژیم آگاهانه هر روز شاخه‌ای از درخت تناور قوه قضائیه مستقل را بریدند و به نوعی این تجاوزات را با پیرایه‌های مصنوعی پوشاندند و به اصطلاح عدلیه دنیا پسند به وجود آوردند!

متن بیانیه هفتم اسفند ۱۳۵۷ کانون وکلای دادگستری-روزنامه آیندگان
متن بیانیه هفتم اسفند ۱۳۵۷ کانون وکلای دادگستری-روزنامه آیندگان

در این عدلیه دنیا پسند اصل استقلال قضات پایمال گشت و اصل حاکمیت و شمول اقتدارات محاکم عدلیه نقض شد. محاکم نظامی و محاکم اختصاصی با قضات گوش به فرمان و مطیع به عنوان ارگان‌های تثبیت کننده اقتدار غیر مشروع دیکتاتوری به کار گرفته شدند و صاحب اختیار جان و مال مردم شدند.

فقط پس از پیروزی نهضت ملت ایران به رهبری دکتر مصدق و استقرار دولت ملی آن رهبر بزرگ بود که قدم‌های اساسی در اعاده استقلال قوه قضائیه برداشته شد و اصل حاکمیت محاکم دادگستری و شمول اقتدارات این محاکم احیاء گردید. و در همین دوره بود که نقش وکیل در دستگاه قضائی مستقل به درستی ارزیابی گردید و لایحه قانونی استقلال کانون وکلا تدوین و تصویب گردید، هر چند دستگاه استبداد در طول بیست و پنج سال اخیر به صورت‌های گوناگون به حدود و حقوق کانون وکلا دست درازی کرد.

جا دارد به مناسبت روز استقلال کانون ضمن بزرگداشت و ادای احترام به روان رهبر عالی‌قدر جنبش ملی ایران دکتر محمد مصدق از وزیر دادگستری دولت قانونی او مرحوم عبدالعلی لطفی نیز با احترام یاد شود و از مجاهدت‌های او در بنیان‌گذاری مجدد قوه قضائیه مستقل و ایجاد کانون وکلای مستقل قدردانی شود. همچنین جا دارد از کلیه همکارانی که در تدوین لایحه استقلال نقش داشتند به نیکی و با احترام یاد کرد. یادشان گرامی باد.

کانون وکلاء دادگستری بی مناسبت نمی‌داند که وفاداری خود را به اصول عالیه دفاع از حق و آزادی و استقرار حاکمیت مطلق ملت قاطعاً اعلام دارد و همچنین دفاع از احیای اقتدارات کامل محاکم عدلیه و قوه قضائیه مستقل و قوی را بار دیگر وجهه همت خود و عموم وکلا و علاقمندان به آزادی و عدالت قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا