اخبار کانون هایادداشت

وکلا تا پایان اسفند نسبت به اخذ کارتخوان اقدام کنند

مدیرکل امور مالیاتی استان گلستان:

وکلا تا پایان اسفند نسبت به اخذ کارتخوان اقدام کنند

از سال ۱۳۹۹ اخذ پول نقد ممنوع است و در صورت عدم نصب دستگاه کارتخوان و اخذ پول نقد، علاوه بر جریمه ۲ درصد کل دریافت نقدی، وفق ماده ۲۷۴ قانون مالیات مستقیم فرار مالیاتی محسوب می شود.

در حالیکه بر اساس اطلاعیه معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی وکلا تا آخر بهمن ماه موظف به نصب پایانه فروشگاهی شده‌اند، یک مقام مسئول در استان گلستان از پایان سال ۹۸ به عنوان آخرین مهلت برای نصب این دستگاه‌ها در دفاتر وکلا یاد کرداست.

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای گلستان، روز دوشنبه ۲۸ بهمن نشستی مشترک بین رییس کانون مذکور و مدیرکل امور مالیاتی استان با موضوع “نصب دستگاه کارتخوان در دفاتر وکالت” در کانون وکلا برگزار شد.

در این نشست مدیرکل امور مالیاتی گلستان تأکید کرد: وکلا باید تا پایان سال جاری نسبت به اخذ دستگاه کارتخوان از بانک منتخب خود اقدام و شماره سریال ۱۶ رقمی دستگاه را در سامانه امور مالیاتی درج نمایند و کلیه دریافت ها باید از طریق دستگاه کارتخوان باشد.

«علی اصغر هزارجریبی» با بیان اینکه «علت نصب کارتخوان، جلوگیری از دریافت مبالغ نقدی و شفافیت در میزان درآمد مودیان است» اظهار کرد: از سال ۱۳۹۹ اخذ پول نقد ممنوع است و در صورت عدم نصب دستگاه کارتخوان و اخذ پول نقد، علاوه بر جریمه ۲ درصد کل دریافت نقدی، وفق ماده ۲۷۴ قانون مالیات مستقیم فرار مالیاتی محسوب می شود.

وی افزود: نحوه محاسبه مالیات مودیان که از سال ۹۸ اجرا شده، بر اساس سامانه هوشمند مالیاتی است که میزان تراکنش های بانکی آنان را ملاک محاسبه قرار خواهد داد و با توجه اقدامات بانک مرکزی و بانک های کشور و اتصال کلیه حساب های بانکی اشخاص به سامانه امور مالیاتی، سایر حساب های مودیان مالیاتی ازجمله حساب دستگاه کارتخوان نیز به این سامانه متصل می شود.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان ادامه داد: رویکرد سازمان این است که دیگر اظهارنامه مبنای عمل و محاسبه مالیات اشخاص نباشد و اگر اطلاعات اظهاری در اظهارنامه شفاف بوده و با تراکنش های بانکی اشخاص هم¬خوانی داشته باشد میزان درآمد اعلامی، قطعی تلقی و از مجموع درآمد مودی پس از کسر هزینه ها و معافیت های سالیانه اعلامی بر اساس نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم دریافت می شود و محاسبه علی الرأس که بر مبنای تشخیص مأمور مالیاتی بوده، خاتمه می یابد.

«هزارجریبی» اضافه کرد: در آینده نزدیک و با متصل شدن سازمان ثبت اسناد و املاک به این سامانه، نقل و انتقالات اموال مودیان نیز تحت رصد سازمان قرار خواهد گرفت.
مدیرکل امور مالیاتی گلستان عنوان کرد: در حال حاضر صدور گواهی های مالیاتی برای اتاق اصناف و اتاق بازرگانی به صورت غیرحضوری و الکترونیکی است که کانون های وکلا نیز می توانند در آینده به این صورت گواهی و مفاصاحساب دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:  دردسرهای نصب پایانه فروشگاهی برای وکلا

بیشتر بخوانید: ادعای «معافیت مالیاتی کانون‌ها»؛ اشتباه یا شیطنت رسانه‌ای

تمامی وکلا پرونده مالیاتی دارند

در این نشست، رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان نیز با تأکید بر داشتن پرونده مالیاتی تمامی وکلا، بیان کرد: تمامی وکلا پرونده مالیاتی دارند و در زمان تمدید پروانه نسبت به ارایه گواهی مفاصاحساب مالیاتی اقدام می کنند؛ با این وصف، هیچ وکیلی در استان وجود ندارد که پرونده مالیاتی نداشته باشد.

«رضا سلیمانی» افزود: با توجه به عدم اعلام دقیق نحوه محاسبه مالیات بر اساس تراکنش های بانکی در سال ۱۳۹۸ طبیعتاً تفکیکی بین درآمدهای وکالتی وکلا و سایر تراکنش های بانکی آنان که اساساً درآمد نبوده وجود ندارد و به نظر می رسد از این حیث مشکلاتی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر، پرداخت حق الوکاله توسط موکل به صورت مرحله ای است و از طریق دستگاه کارتخوان نیست و تعلق مالیات باید با درنظرگرفتن این مسایل باشد.

مدیرداخلی کانون وکلای گلستان نیز عنوان کرد: در بسیاری از موارد بنا به تقاضای موکلین و بر مبنای اختیارات اعطایی، وکلا محکوم به را برای موکل و به حساب شخصی خود دریافت می کنند و همچنین در بسیاری از موارد هزینه های دادرسی به حساب وکیل واریز می شود که محاسبه مالیات از مجموع تراکنش های بانکی، وکیل را متحمل مالیاتی می نماید که بخشی از درآمد وی نبوده است.

«مصطفی ابراهیم نژاد» بیان کرد: از سویی دیگر، مبنای قانونی نصب کارتخوان و محاسبه مالیات براساس این تراکنش ها باید مشخص گردد و به نظر می رسد “آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۱۶۹ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم” مشمول کانون های وکلای دادگستری نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا