اخبار کانون هایادداشت

اخبار کانون‌های وکلای دادگستری (آبان ماه ۱۳۹۸)

نشست کانون‌های وکلای دادگستری غرب

نشست منطقه‌ای کانون‌های وکلای دادگستری غرب کشور یکم و دوم آبان‌ماه با حضور رؤسا، نواب رئیس و نمایندگان هفت استان همدان،کرمانشاه، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری،کردستان، ایلام و مرکزی در همدان برگزار شد. شرکت‌کنندگان این نشست با تأکید بر سخنان رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه جذب بی‌رویه وکیل موجب فساد می‌شود، نسبت به فشارهای سازمان‌یافته با هدف تزلزل نهاد وکالت اعتراض کردند.

همچنین درباره ایجاد رویه واحد در رسیدگی به شکایات واصله از ناحیه اشخاص نسبت به وکلا؛ یکنواخت‌سازی آموزش وکلا و کارآموزان و بررسی قانون صندوق حمایت و تأمین حقوق وکلا تصمیم‌گیری شد. همچنین کانون وکلای دادگستری کرمانشاه به‌عنوان میزبان بعدی این نشست انتخاب شد.

 

جلسه هیأت عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

جلسه هیات عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز روز ۱۹ آبان برگزار شد و دکتر عیسی امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، گزارش عملکرد دوره سی‌ام هیات مدیره این کانون را ارائه داد.

«کیان کانون وکلا و نحوۀ حفظ استقلال آن در مقابل هجمه‌های وارده»؛ «هیأت‌مدیره و اداره آن»؛ «وضعیت مالی، اداری و استخدامی کانون وکلا» و… بعضی سرفصل‌های این گزارش بودند.

از موارد جالب توجه گزارش همچنین می‌توان به این مطالب اشاره کرد:

دستگیری باند جعل تمبر و پروانۀ وکالت که چند میلیارد تومان به کانون وکلا زیان مالی وارد ساخته بود و نیز تصمیم بر انحلال مرکز علمی‌کاربردی کانون و تبدیل آن به مرکز آموزشی و ‌پژوهشی کانون وکلا.

دیدار نمایندگان کانون مرکز با رئیس قوه قضائیه

بر اساس اعلام «عیسی امینی» در نشست گزارش عملکرد دوره سی‌ام هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، وی به همراه دو نفر دیگر از اعضای هیأت مدیره در اواسط آبان به دیدار حجت‌الاسلام رئیسی رفته است. گرچه زمان و جزییات این دیدار مشخص نیست اما مسئله استقلال وکلا و مشکلات پیش‌روی کانون‌ها در این زمینه، از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بوده که به گفته عیسی امینی، رئیس قوه قضائیه نظر قاطع بر بقای کانون وکلا، حمایت از استقلال آن داشته است.

همچنین در این جلسه مقرر شد تا محمد مصدق، معاون حقوقی قوۀ قضاییه، موضوع مطرح‌شده را پیگیری کند.

 

همایش دادستان‌های کانون وکلا

این همایش در تاریخ ۳۰ آبان و پیرو مصوبه شورای اجرایی اسکودا در تهران برگزار شد. شاید مهمترین هدف از برقراری چنین نشستی را بتوان ایجاد وحدت رویه در رسیدگی به تخلفات پرتکرار از قبیل تمرکز فعالیت وکالتی در غیر محل اشتغال و همچنین رفع اختلافات عملی موجود در آیین دادرسی دادسرا و دادگاه انتظامی وکلا دانست.

با توجه به پوشش خبری ناکافی، درباره مفاد مباحث صورت‌گرفته در این نشست یک‌روزه و مصوبات احتمالی آن درباره موضوعات طرح شده در دعوت‌نامه اطلاعات چندانی در دست نیست. در بیانیه پایانی همایش نیز صرفاً بر اهمیت دادرسی عادلانه، شفافیت بالای دادستانی انتظامی، عدم تحمل تخلفات صنفی و مشی پیشگیرانه تأکید شده است.

گفتنی است پیشتر کانون وکلای البرز اولین نشست تخصصی دادستان‌های انتظامی وکلا را  در سال ۹۴ برگزار کرده بود.

 

کانون بوشهر و مالیات بر درآمد وکلا

هم‌زمان با بالاگرفتن طرح اتهامات مالیاتی نسبت به وکلا، روابط‌عمومی کانون وکلای دادگستری بوشهر از مصوبه مردادماه هیأت مدیره این کانون راجع به عدم تعهد وکلای کانون متبوع خود بر پرداخت فوری مالیات، سهم کانون و صندوق حمایت خبر داد و اعلام کرد: «با فرض تنظیم قرارداد مالی وکیل با موکل تا زمانی که حق‌الوکاله در اختیار وکیل قرار نگرفته باشد، وکیل دادگستری تعهدی بر پرداخت نداشته و تخلف محسوب نمی‌گردد. این مصوبه به عنوان نظامات داخلی به دادسرای انتظامی کانون ابلاغ خواهد شد و بدون هیچ قیدی لازم‌الاجرا است.»

 

حضور فعال کانون آذربایجان‌غربی در نمایشگاه کتاب تبریز

کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی به منظور ارتقای فرهنگ مراجعه به وکیل در نمایشگاه کتاب تبریز که از ۲۹ مهر الی ۴ آبان دایر بود، غرفه‌ای را به خود اختصاص داده و در راستای این هدف پاسخگوی پرسش‌های مراجعین اعم از مردم و مسئولان بود. حضوری که می‌توان آن را گامی در جهت تأثیرگذاری و اعتمادسازی برای وکلا در عرصه افکار عمومی جامعه دانست.

 

تغییرات وظایف کارآموزی در کانون قزوین

هیأت‌مدیره جدید کانون وکلای دادگستری قزوین ‌هم‌راستا با سایر تصمیمات شایان توجه خود، تغییراتی را نیز در وظایف کارآموزان وکالت مصوب کرده است.

بر این اساس اولاً هر کارآموز سه وکیل‌سرپرست (هرکدام یک دوره شش‌ماهه) تعیین خواهد شد. همچنین کارآموزان به‌صورت ماهانه  موظف به شرکت در امتحاناتی علمی هستند که نتایج آن در نمره آزمون اختبار آنان مؤثر خواهد بود.

 

برگزاری دادگاه مجازی در کانون وکلای اصفهان

کمیسیون آموزش کانون وکلای اصفهان در ۱۱ آبان دادگاهی مجازی با موضوع قتل عمد و شروع به قتل ترتیب داد که با حضور گسترده علاقمندان روبرو شد. در اجرای این دادگاه نمایشی (با موضوع قتل یک کودک) برخی قضات و وکلای دادگستری نیز حضور داشتند. ماهنامه وکلا پیوند هنر و حقوق را که چندی است توسط برخی کانون‌های وکلا مشغول پیگیری است، به فال نیک گرفته و امیدوار است که این سنت حسنه توسط سایر کانون‌ها نیز پیگیری شود.

 

دومین دوره مسابقات سراسری فوتبال وکلای کشور

در این مسابقات که از تاریخ ۱۶ الی ۲۱ آبان در شهر شیراز برگزار شد، ۷ تیم از ۵ کانون وکلا شرکت داشتند که در نهایت تیم الف کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد با شکست تیم کانون مرکز موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. از قهرمانان این دوره در همایش سراسری اسکودا تجلیل گردید.

یک وکیل دادگستری؛ رئیس شورای شهر میاندوآب

بر اساس آنچه روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی اعلام کرده، داریوش عسگری وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای آذربایجان غربی به ریاست شورای شهر شهرستان میاندوآب برگزیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا