اخبار کانون ها

رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی: آنقدر عزا بر سر نهاد وکالت ریخته اند که فرصت سوگواری ندارد

وکلاپرس- علی علیزاده رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی در مراسم تحلیف کارآموزان سال ۹۹ این کانون، از هجمه های اخیر وارده به نهاد وکالت سخن گفت و کازآموزان را به رعایت اخلاق و عدالت و پایبندب به قوانین توصیه کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی مراسم تحلیف کارآموزان سال ۹۹ این کانون روز گذشته ۲۷ شهریور ماه در مرکز همایشهای سالن صدا و سیمای آذربایجان غربی برگزار شد.

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان سخنانش را این گونه آغاز کرد: نام وکیل و وجه تسمیه آن با اوصاف خداوند متعال عجین گشته و وکیل از نامهای مبارک ذات باری تعالی است. و باز خوانی سوگند وکیل نیز با نام قادر متعال آغاز میشود. خود این کافیست که بدانیم در مواجهه با جایگاه وکالت همواره باید حافظ و حامی شأن آن باشیم چه اینکه وکیل نیز مأمن، ملجأ و پشتیبان مظلومان و فریادرس انسانهایی است که از جور ظالم به تنگ آمده‌اند.

علی علیزاده در این مراسم اظهار داشت: تعهدات اخلاقی وکیل مبنی بر عدالت پویی و حق مداری، رعایت ادب و احترام نسبت به اشخاص مختلف، رعایت قوانین و نظامات و گام نهادن بر منهج درستکاری همگی به میثاق و عقدی عهدی می ماند که یک طرف آن پروردگار متعال و طرف دیگر شما وکلا و فرزندان اخلاق مدار این ملت هستید و عقد تبعی آن این است که برای التزام به این تعهدات، شرافت خود را که ارزشمندترین عنصر وجودی یک انسان است، در وثیقه قرار می‌دهید از همین رو آفت داشتن نگرشی که تحلیف را صرفا به مثابه منسک و ایینی تشریفاتی میبیند، خلاف مقتضای ذات این میثاق بوده و این گزاره های اخلاقی باید بخشی از تاروپود وجودی، جوهره و زیربنای کنش های معطوف به عدالت یک وکیل باشد به نحوی که حتی برای لحظه ای از آن غفلت نورزد.

بازتاب کنش های یک وکیل، علاوه بر خود او، نهاد وکالت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد

وی خطاب به وکلای جوانی که به تازگی به لباس وکالت ملبس شده اند بیان داشت: بازتاب کنش های یک وکیل، علاوه بر خود او، نهاد وکالت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، به نحوی که گویی صنف را در ساحات گفتاری و کرداری خود شریک کرده و از همین روست که عدم رعایت نظامات حرفه ای و نقض سوگند، تخلف انگاری شده است.

بیشتر بخوانید:

علیزاده تاکید کرد: رجای واثق داریم که شما با اساس قراردادن اخلاق و از رهگذر تقویت دانش و سرمایه فرهنگی چه در ابعاد نظری و چه در ابعاد کاربردی، سرمایه عمومی کانون وکلا را در جامعه تقویت کرده و مدافع از حق و حقیقت و مایه مباهات خانه صنفی خود خواهید بود.

یک بنگاه اقتصادی نیاز به تحلیف و قسم خوردن ندارد

این وکیل پایه یک دادگستری در بخشی از سخنانش به مشکلات اخیرا ایجاد شده برای تحدید جایگاه صنفی نهاد وکالت اشاره و خاطرنشان کرد:
وکیل در اجرایی کردن سوگند خود نیازمند امنیت و استقلال صنفی است تا به دور از اعمال فشار، علم و وجدان خود را در راه عدالت به کار گیرد اما همچنان که حضار گرامی مستحضرند در ایام ماضی نهاد وکالت به صورت غیرمنصفانه‌ای مورد آماج موجی از قانونگذاریها و مصوبات غیر کارشناسی قرار گرفته است و با تصویب چنین قانونی و بنگاهی کردن وکالت و سلب استقلال در پی شانیت زدایی از این حرفه است و اگر اوضاع به همین منوال پیش رود دیری نخواهد پایید که مراسم تحلیفی در میان نباشد چه اینکه از سویی تصدیگری یک بنگاه اقتصادی نیاز به تحلیف و قسم خوردن ندارد و از سوی دیگر با سلب استقلال از وکیل و نهاد وکالت، امکان عمل به سوگند از میان می‌رود.

با کاسب خواندن وکیل، در پی برهم زدن نظم قضایی کشور هستید

وی خطاب به نمایندگان مجلس نیز گفت: سوال مشخص ما از نمایندگان مجلس این است، قانونگذاری بر اساس مبانی خوانش‌های افراطی از اقتصاد بازار آزاد و کالاانگاری تمامی پدیده‌ها در حوزه‌های مختلف بهداشت، آموزش، مسکن و دیگر حوزه ها بر اساس اقتصاد هایتی فریدمنی برای ملت شریف ایران کدامین عدالت اقتصادی و کارنامه درخشان و توسعه را به ارمغان آورده است که اکنون می خواهید به پشتیبانی این نتایج، این روند از قانونگذاری و کالاانگاری را به حقوق قضایی مردم تسری داده و با کاسب خواندن وکیل، در پی برهم زدن نظم قضایی کشور هستید و در برنامه ای که اسم توسعه را یدک می کشد، یکی از شاخص های توسعه قضایی را که وجود دادرسی منصفانه از رهگذر داشتن وکیل مستقل و نهاد وکالت مستقل است، از میان می‌برید؟

بیشتر بخوانید:

هجمه‌های اخیر علیه نهاد وکالت حقوق شهروندان را با آسیب‌های جبران ناپذیر مواجه می‌کند

این حقوقدان تاکید کرد: هجمه‌های اخیر علیه نهاد متولی وکالت ضمن مغایرت با اصول متعدد قانون اساسی و سیاست های کلی نظام عملاً حقوق شهروندان را با آسیب‌های جبران ناپذیر مواجه می‌کند. مفاهیم و ارزشهای انسانی، حقوق و آزادیهای بنیادین مقولاتی نیستند که غبار زمان بر چهره گیرند و کمرنگ شوند در تمام مکاتب و ادیان و به ویژه شرع انور اسلام، عدالت ارزشی لازمانی، لامکانی، مطلوب و خواستنی بوده و در چشمان سراسر اشتیاق عدالت خواهان تا به امروز درخشیده و از این پس هم خواهد درخشید.

علیزاده افزود: وکلا یکی از دو بال فرشته عدالتند این بال پرواز را زخمی نکرده و بگذاریم فرشته عدالت پر گشاید روایت تراژیکی که ذکر ان رفت بیانگر این است که نهاد وکالت در برهه ای قرار گرفته که به تعبیر مشهور آنقدر عزا بر سرش ریخته اند که فرصت سوگواری نداشته باشد ولی ما همچنان سروقامتانه و امیدوارانه در مقام دفاع از حقوق ملت شریف ایران می‌ایستیم.

‫۸ دیدگاه ها

  1. تنها چیزی که شما ندارین صداقت و دفاع از حقوق ملت است ، شما فقط بدنبال منافع مادی و مدیریتی هستین وگرنه چه وقت و کجا از حقوق مردم ( که داوطلبان یکی از آنها می باشند ) دفاع کردین ؟ شما سوگند خوردین که فقط رفع تکلیف باشد. شما … ، شما….و …
    خیلی حرف دارم ولی به همین اندازه قناعت میکنم چون بازخورد مردم نسبت به وکلا گویای همه چیز درمورشان است

  2. جالب بود و امیدوارم به این جمله خودشان دقت بفرمایند: «بازتاب کنش های یک وکیل، علاوه بر خود او، نهاد وکالت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، به نحوی که گویی صنف را در ساحات گفتاری و کرداری خود شریک کرده» درست مثل اکنون که بازتاب کنشهای قبلی مدیران کانونها را شاهدیم تا به چنین روزی افتادیم

  3. شما اول به حال ملت سوگواری کنید و از خودتان بپرسید چرا مردم به جای وکیل خودشون دنبال کاراشون هستن .پاسخش رو پیدا کنید بعد براش فکری بکنید و مشکل رو که حل کنید سوگواری و عزا تمام میشه…یکی مرده صاحب عزا به جای سوگواری به مرده عزای دخل و خرج مراسم رو گرفته .حکایت شما اقایان کانونی هاست…وکیل یه وسیله است برای اینکه مردم عادی که سواد حقوقی ندارن برای مشکلات حقوقی و قانونی و کیفری متوسل بشوند به وکیل …مثل پزشک مثل هر متخصص دیگر ….ولی شما این سمت قضیه رو رها کردید چسبیدید به وکیل و قدیس ساختن از وکیل ….اقا اگر تعداد وکلا زیاد بشه .رقابت به وجود بیاد حق الوکاله اصولی و طبق تعرفه بشه .همه ادما ترجیح میدن وکیل بگیرن انوقت همه حق ملت ادعا میشه هم کارشناسان حقوق صاحب شغل میشن ..؟! البته این خواسته شما نیست شما میگید وکیل باید خدایی کنه و درامد هنگفت داشته باشه کسر شان است که اندازه یه کارمند ساده درامد داشته باشه…در حالی که صد ها هزار جوان که به امیدی وارد عرصه حقوق میشون توقعی بیش از این ندارن…شما حرف از حق ملت میزنید و لی کانونها کاملا شبیه بازار شدن فقط به جای میوه و طلا و پوشاک علم و امکانشون رو به قیمت گزاف می فروشند…مثل کبک سرتون رو کردید تو برف ….ولی مردم و مجلس و اقتصاد دان ها این رو می بینند و میدانند …دیگه زمان زمان شعار دادن نبست..با کلمات زیبایی مثل طرح تسهیل حق ملت رو ضایع میکنه و وکالت شغل نیست و فلان و بهمان فقط خودتون رو فریب میدید و میگید گفتیم که گفته باشیم ….به جای شعارهای تو خالی فکر اساسی کنید که مجتمع های قضایی از این وضعیت ها در بیان …مردم در مرحله اول به خود وکلا اعتماد ندارن چرا؟!!!

  4. تا تعریف مظلوم از نظر شما چه باشد ای پشتیبان مظلومان و فریادرس دادخواهان😂جای شهید و جلاد را در پرونده هایتان عوض می کنید و دم از….. می زنید شاید یک متهم اقتصادی پولدار از نظر شما مظلوم باشد یا مثلا شهردار سابق تهران که مظلومانه زن خودش را کشت

  5. بله وکیل ها فرشته هستند، ولی فرشته هایی که تا پول ندی یا پول کلان ندی ظاهر نمیشن،برای پرونده هایی پول دریافت میکنن که ثمری نداره و صرفا فقط به دادگاه نامه بی ثمر می‌نویسن، بنظر میرسه که قانون های ما هم دچار ایراد هستند، بخصوص قانون تقصیم سهم الارث و سایر قانون‌ها، وگرنه اینهمه پرونده، حتما دچار اشکال هست که به سرانجام نمیرسه از لحاظ قانونی، قانون باید اصلاح شه

    1. آفرین، البته نه خود فرشته، بال فرشته و به همین دلیل که این بال فرشته سالهاست خیلی طماع شده و تا پول ندهی فرشته را به پرواز در نمی آورد، آسمان عدالت نیز از پذیرشش معذور گشته و خود فرشته عدالت دچار افسردگی شده

  6. فارغ از صحت و سقم مسائلی که پیرامون وکلا مطرح است و در جای خود و توسط اندیشمندان حقوق قابل بحث و بررسی است اینکه دولت بخواهد وکیل دولتی در چارچوب خاص تربیت کند و مصونیت و استقلال در دفاع از موکل تحت الشعاع قرار گیرد جای صحبت دارد…

  7. شما با انحصار طلبی خود می دونی زندگی هزاران فارغ التحصیل به برای همیشه به عزا تبدیل کردید خدا از شما نگذرد الان که جیب خودتان در خطر دیدید نگران و سوگوارید فارغ التحصیل از زمان فارغ التحصیل فارغ سگوارند تازمان مرگشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا