یادنامه

کوروش کاویانی

کورش کاویانی باغبادرانی، وکیل دادگستری و دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، روز ۱۱ آبان ماه پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری چشم از جهان فروبست.

دکتر کاویانی متولد سال ۱۳۳۹ و دارای آثار علمی دقیقی در عرصه حقوق تجارت بود که چهار کتاب «مقدمه حقوق تجارت»، «حقوق شرکت‌های تجارتی»، «حقوق استاد تجارتی» و «حقوق ورشکستگی» از جمله آنهاست.

پس از انتشار خبر درگذشت این صاحب‌نظر حقوق تجارت، دکتر مرتضی شهبازی‌نیا، رئیس اسکودا در صفحه اینستاگرام خود چنین نوشت:

«دوست عزیز و رفیق مهربان قدیمی‌ام جناب استاد دکتر کوروش کاویانی به رحمت واسعه حق‌تعالی نائل شد. جامعه حقوقی عمدتاً ایشان را صاحب نظر در عرصه حقوق تجارت می‌شناسد درحالیکه به توفیق سالیان متمادی همکاری و شناخت، که از اواسط دهه هفتاد آغاز شد، شهادت می‌دهم که علاوه‌بر حقوق خصوصی، بر مبانی حقوق اساسی و حقوق اجتماعی نیز مسلط بود و شاید همین نگاه از فراز او را صاحب‌سبک در دانش حقوق ساخته بود. دکتر کاویانی صرفاً یک حقوقدان تکنیکی نبود، بلکه به مدد ذهن وقاد و دقت‌نظر فوق‌العاده و تسلط بر مبانی، از تفکر حقوقی خاص برخوردار بود و همین ویژگی او را ممتاز می‌ساخت. شاید اگر دست روزگار، دکتر کاویانی را در عنفوان جوانی به بیماری مشغول نمی‌کرد، در همین دو دهه اخیر نیز نظام حقوقی ما بسیار بیشتر از این می توانست از دانش و تفکر وی بهره‌مند شود.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا