اخبار

با وکلا و دفاتر خدمات قضایی که به جای صلح و سازش موجب گسترش دعوا و پرونده سازی می شوند، برخورد می کنیم

امیر مرتضوی معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی

وکلاپرس- امیر مرتضوی معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی صبح امروز در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه با تاکید بر افزایش دانش حقوقی مردم به تشریح اقدامات دستگاه قضایی در این خصوص پرداخت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا مرتضوی در این نشست که در دادگستری خراسان رضوی برگزار شد با بیان اقدامات این نهاد در سال گذشته از برخورد با وکلایی سخن گفت که به جای صلح و سازش موجب گسترش دعوا و پرونده سازی می شوند.

وی با اشاره به برخورد با نهادها و افراد پرونده‌ساز، بیان کرد: متاسفانه برخی از وکلا و حتی دفاتر خدمات قضایی الکترونیک، به جای اینکه به وظیفه اصلی خود که ایجاد صلح و سازش است توجه کنند، بیشتر باعث گسترش دعوای پیش آمده و پرونده‌سازی می‌شوند. ما حتما این افراد یا دفاتر را شناسایی و با آنان برخورد خواهیم کرد.

طرح “قاضی مدرسه” با هدف افزایش سواد حقوقی دانش‌آموزان

معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی کاری ما ارتباط با مردم است، گفت: در همین راستا ما طرح “قاضی مدرسه” را در سال گذشته اجرا کردیم و بر اساس آن در ۴۴۹ مدرسه به افزایش سواد حقوقی دانش‌آموزان پرداختیم.

بیشتر بخوانید:

امیر مرتضوی افزود: در سال‌های گذشته نیز همواره خراسان رضوی در تحقق شعار سال، در بین تمامی استان‌ها پیشتاز بوده است. در سال گذشته، از تعطیلی ۷۳۲ واحد تولیدی استان جلوگیری شده است. قضات ما ۵۸۳ بازدید از واحدهای تولیدی داشته‌اند تا بتوانند از نزدیک با مشکلات این واحدها آشنا شوند و دستورات لازم برای حل آن‌ها را بدهند. باور ما این است که با افزایش رشد تولید و اشتغالزایی، آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت.

تخصصی کردن پروانه‌ بنگاه‌های املاک در دستور کار قوه قضائیه

معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که ما به آن توجه ویژه داریم، تخصصی کردن پروانه‌ بنگاه‌های املاک است، عنوان کرد: بنگاه‌های املاک باید هم دارای پروانه صنفی باشند و هم دارای پروانه تخصصی. سال گذشته از سمت قوه قضائیه، نحوه اعطاء پروانه‌های تخصصی به بنگاه‌های املاک به کل کشور ابلاغ شد و در ۶ ماه اخیر، برای ۱۰۰۰ واحد املاک در سطح استان دوره‌های آموزشی برگزار شده و پس از گرفتن آزمون، پروانه‌های تخصصی به آنان اعطا شده است.

بیشتر بخوانید:

مرتضوی با بیان اینکه ما به دنبال اجرای کامل قانون ثبت اسناد و املاک نیز هستیم، اضافه کرد: اجرای این قانون جلوی بسیاری ازکلاهبرداری‌ها و جعل اسناد ملکی را می‌گیرد و به نفع مردم است.

مرتضوی با اشاره به تشکیل شورای واکنش سریع در دادگستری استان، ادامه داد: جلسات این شورا هر دو هفته یکبار تشکیل می‌شود و پرونده‌های خاص و مهمی که باید سریع تعیین تکلیف شود، به این شورا ارجاع می‌یابند و مورد بررسی قرار می‌گیرند و در موردشان تصمیم‌گیری می‌شود.

در جریان اعتراضات سال گذشته، برای ۲۰۰۰ نفر قرار تعلیق تعقیب صادر شد

وی با اشاره به اهمیت توجه به مجازات‌های جایگزین حبس، بیان کرد: در جریان اعتراضات سال گذشته، برای ۲۰۰۰ نفر قرار تعلیق تعقیب صادر شد و برای این افراد پرونده‌ای تشکیل نشد. این افراد به جای اینکه روانه زندان شوند، به برخی از مراکز حاشیه شهر فرستاده شدند تا در آن جا خدماتی را به مردم ارائه دهند و حتی در نهایت از آنان تقدیر شد.

بیشتر بخوانید:

نام گذاری روزهای هفته قوه قضائیه

معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی ضمن اشاره به نامگذاری ایام هفته قوه قضائیه اظهار کرد: نخستین روز هفته قوه قضائیه به نام سیره شهدا و عدالت قضایی، روز دوم به نام عدلیه در مسیر حرکت جهادی و تحول و تعالی، روز سوم به نام قوه قضائیه هوشمند و گسترش عدالت و ترویج صلح و سازش، روز چهارم به نام مبارزه با فساد و صیانت از حقوق عامه، روز پنجم به نام حمایت از سرمایه‌گذاران و تولید دانش‌بنیان و مهار تورم، روز ششم به نام همدلی قوا و خدمت به مردم و روز آخر به نام ولایتمداری و صیانت از ارزش‌های اسلامی نامگذاری شده است.

منبع: ایسنا

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. دیگه جوری شده بلافاصله تا هر چی به ذهنشون میرسه میگن،حالا معاون اجتماعی دادگستری یک شهر کوچک داره برای یک مملکت تصمیم میگیره

  2. طرح قاضی مدرسه چون در مورد حقوق دانش آموزی میباشد طرح خوبی است چون حق خیلی از دانش آموزان ضایع میشود و نمی توانند از حق و حقوق خود دفاع کنند کاش مستندی هم در این زمینه ساخته میشد ! اصلا از هر بیگناهی که به او ظلم شده صدا و سیما میتواند فیلم بسازد ولو یک ساعت ! حتی زندانیانی که بیگناه زندان رفته اند و علت اینکه قاضی آنها را زندان انداخت چه بود؟ مثلا شاید قاضی برای فرزند بزرگ یک مرد را قرار صادر کرده و اسم او حسین است اما قاضی بر مبنای اینکه حسن بزرگتر است در قرار اسم او را قید کرده ! قاضی باید سوال کند اسم تو چیست بعد قرار صادر کند قبل از تحقیقات کسی را راهی زندان نکند چون لطمه بزرگی در زندگی آینده ان فردی که بیگناه زندان رفته میخورد ! کار قضاوت خیلی خیلی سخته چون با فکر خودش باید حساب کتاب کند اصلا شایدیک فرد نتواند خوب صحبت کند نتواند خوب از خودش دفاع کند آیا باید ا را زندان انداخت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. شتر درخواب …
    یه فکری هم بحال وضع داغان دادگاه ها کنید که ملت اسیر شدن
    اول از خودتون اصلاح کنید

  4. جناب مرتضوی بهترین کار برای دستگاه قضا بازنشسته شدن افرادی مانند حضرتعالی می باشد چراکه متاسفانه فقط کار مردم رو پیچ می‌دهید و متاسفانه چندین مرتبه با حضرتعالی صحبت کردم ولی به نظر من اصلا بلد نیستید و یک پست رو اشغال کردین یاعلی مدد

  5. اولاً چطوری میخاید مقصر را پیدا کنید یعنی ملاکتون برای تشخیص چیه؟
    دوماً میخاید چیکارشون بکنید و طبق کدوم قانون؟ بدون قانون؟ پس اصل قانونی بدون جرم و مجازات چی میشه؟ قبح عقاب بلا بیان چی میشه؟
    سوم اینکه از قدیم گفتن: کَل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
    وقتی نمایندگان مجلس(نه نمایندگان مردم) میشینن تو مجلس قانون مبارزه با ساپورت تصویب میکنن و برای اعدام معترضین در صحن مجلس شعار میدن و برای گرفتن ماشین و حقوق نجومی مادام العمر سر و دست میشکنن نباید انتظار داشته باشید قانون‌هایی تصویب بشه که از مشکلات و دعاوی مردم جلوگیری بکنه
    اون چیزی که باعث پرونده‌های زیاد در دادگاهها میشه قانون بد و مجری بد هست
    برید جمع کنید خودتون رو

  6. متاسفانه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ها اکثرشون فقط فکر این هستن دادخواست ثبت بشه و تا میتونن ضمیمه پیوست بکنه و الکی شلوغش کنه که حق تحریر دفترشون بالا بره .اصلا نه ارشاد نه راهنمایی هیچی.

  7. حاج اقا را دعوت میکنم یک بار آیین نامه دفاتر قضایی را مطالعه بفرمایند
    جناب اقای اژه ای اجازه ندهید حیثیت و شان قوه قضاییه و برنامه های نظام و قوه با صحبتهای یک نفر که هیچ مطالعه ای حتی در کمترین سطح ایین نامه نداشته ،زیر سوال برده شود

  8. عالیه، بهتره اول ازبررسی پرونده های کارمندان قوه قضاییه شروع کنیدمن یه شریک دارم میگه تا الان بیشتر از سیصد پرونده خودش و خانوادش داشتن، چون کارمند دادگستری محلاتیه، میگه اونقد شکایت میکنم و شاخ وبرگ میدم اخرشم همکارام رای روبه نفع من تغییر میدن

  9. آقای محترم به تازگی نمایندگان مجلس طرحی تصویب کردن به نام طرح تسهیل. طبق این طرح وکالت کسب و کار می باشد و وکلا و برای کسب درآمد بیشتر باید با همدیگر رقابت کنند. جناب حرف های شما با این طرح تسهیل در تضاد. جناب طبق طرح تسهیل به وکلا هیچ ربطی نداره که دعوای را به صلح و سازش خاتمه بدن اونها باید از هر چیز واهی پرونده درست کنند و دعوای مطرح کنند و با همدیگر رقابت کنند. حرف های شما در تضاد با طرح تسهیل .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا