ویژهیادداشت

هفته وکیل مدافع و وعده فراموش شده رییس جمهور

به قلم وکیل علیرضا آذربایجانی

وکلاپرس– عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز یادداشتی با عنوان هفته وکیل مدافع و چالش ها منتشر کرد و در آن ضمن آسیب شناسی نهاد وکالت، نگاهی گذرا به وعده فراموش شده رییس جمهوری انداخت.

به گزارش وکلاپرس، دکتر علیرضا آذربایجانی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود با عنوان هفته وکیل مدافع و چالش ها منتشر کرد.

متن این یادداشت با عنوان «هفته وکیل مدافع و چالش ها» در ادامه آمده است:

هفته وکیل مدافع و چالش ها

با امعان نظر بر آن چه که در چند سال گذشته بر نهاد وکالت گذشته است، در تبریک و شاد باش به یک دیگر تأمل خواهیم کرد.

چالش های درونی و دیرین نهاد وکالت

نخست، عدم موفقیت در حل چالش های درونی و دیرین نهاد وکالت مثل: تشریفاتی بودن کار آموزی وکالت، شیوه سنتی آزمون وکالت که مبتنی بر حفظیات داوطلبان است، تخصصی نشدن وکالت، فقدان آموزش ضمن اشتغال، فقد بودجه بندی و اهداف تعریف شده عملیاتی برای ادوار هیأت مدیره، به انزوا کشاندن تعداد زیادی از علاقمندان به کارهای صنفی با ملاحظات وابستگی گروهی، حضور تشریفاتی در اجلاس های سالیانه آی بی ا (IBA)، عدم بهره برداری تخصصی از اجلاس‌ های اسکودا در رفع مشکلات و یکسان سازی رویه کانون های مستقل، وجود نهاد موازی با کانون های وکلا، ارائه سخنرانی های غیر مؤثر در جلسات کارآموزی در موارد قابل توجه، فقد چارت تشکیلاتی اداری و آیین نامه معاملاتی کانون ها، فقد وحدت رویه نسبی در مراجع انتظامی، فقدان نظارت جدی و یکسان در برخورد با رفتارهای خلاف شأن، فقد ضابطه و آیین نامه مشخص برای تعیین محل اشتغال در صدور پروانه وکالت، ابهام قابل توجه در تبلیغات وکلا برای کاریابی، فقد ضابطه نسبت به شیوه های تبلیغاتی و انتخاباتی داوطلبان ورود به هیأت مدیره ها، عدم استقبال اکثریت وکلا برای شرکت در انتخابات، گروه گرایی افراطی در چینش اعضای کمیسیون ها و عدم استفاده تخصصی از نظرات کمیسیون ها در اداره امور کانون و غیره.

بیشتر بخوانید:

چالش های خارج از نهاد وکالت

دوم، در ارتباط با چالش های خارج از نهاد وکالت و ارتباط با قوای سه گانه، مجموعه مصوبات این چند سال در تضعیف استقلال نسبی نهاد وکالت صورت گرفته است و صرف نظر از این که نهاد وکالت به چه میزان در جلوگیری از این‌ مصوبات توان مقابله داشته یا نه، نتیجه آنها مطلقابه نفع استقلال نهاد وکالت نبوده است. با توجه به قرائن و امارات مشاهده شده، پیش بینی مثبت و مناسبی نیز از آیین نامه در شرف تصویب وکالت پیش بینی نمی شود.

وعده فراموش شده رییس جمهور برای روز وکیل

سوم، گلایه ای دیگر که فارغ از ماهیت آن، از جهت سمبولیک حائز اهمیت است، محقق نشدن این که: رییس جمهوری که مفتخر به داشتن پروانه وکالت است در حالیکه در سال نود و شش در سخنرانی خود در جشن استقلال کانون مرکز قول می دهد که نسبت به درج این روز در تقویم سالیانه به عنوان روز وکیل اقدام می کند، حتی در این حد هم مساعدتی مشاهده نشد و دریغ از حصول نتیجه از درج یک روز به نام وکیل در تقویم سالیانه.

اگر به مناسبت های ثبت شده در هشتصد و بیست و پنجمین جلسه شورای انقلاب فرهنگی در سال نود و هشت برای درج در تقویم سال نود و نه دقت فرمایید از این ترک فعل بیشتر متاثر می شوید.

مناسبت های تقویم ۹۹(مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی)
مناسبت های تقویم ۹۹(مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی)

منبع: اینستاگرام نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا