کانون وکلای کرمانشاه با پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت مصاحبه عقیدتی سیاسی می‌کند

سنگ بنای این رویه توسط کانون وکلای کرمان در مرداد ۱۴۰۲ گذاشته شد.

وکلاپرس- کانون وکلای دادگستری کرمانشاه در اطلاعیه‌ای پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ را جهت مصاحبه عقیدتی سیاسی فراخوانده است.

به گزارش وکلاپرس، کانون وکلای دادگستری کرمانشاه روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای درصدد برگزاری مصاحبه عقیدتی-سیاسی از پذیرفته شدگان جدید آزمون وکالت برآمده و روزانه از ۱۵ پذیرفته شده جدید مصاحبه به عمل خواهد آورد.

بیشتر بخوانید:

روش مصاحبه در آیین نامه جدید لایحه استقلال ذکر شد

بر اساس ماده ۴۸ آیین نامه جدید لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ (اصلاحی تیر ۱۴۰۲)، در هر کانون کمیسیونی متشکل از رئیس کانون، رئیس کمیسیون کارآموزی کانون و دادستان انتظامی کانون مکلف شده اند «اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام» و «اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی» را در کارآموزان جدید الورود به حرفه وکالت احراز کنند.

با این وجود احراز وجود بند الف و ب ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری منحصر به شیوه مصاحبه عقیدتی سیاسی نبوده و بر اساس متن ماده ۴۸ «سایر روش های قانونی و شرعی» برای کسب اطلاع و احراز شرایط کفایت می‌کند.

پیش از کانون کرمانشاه، کانون وکلای دادگستری کرمان در مرداد ماه سال جاری به اخذ مصاحبه عقیدتی سیاسی از پذیرفته شدگان آزمون وکالت اقدام و سنگ بنای عمل به این شیوه را پایه گذاری کرد. تا کنون مدیران کانون وکلای کرمان در این زمینه پاسخگو نبوده‌اند.

مشخص نیست علت اتخاذ این روش توسط دو کانون مذکور، توصیه‌های بیرون از نهاد وکالت بوده است یا تصمیم مستقلانه مدیران این دو نهاد مدنی؟

اخذ مصاحبه عقیدتی-سیاسی از جمله مراحل جذب در مرکز وکلای قوه قضائیه است که مدیر آن مستقیما توسط رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شود.

اطلاعیه کانون وکلای دادگستری کرمانشاه

طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی کانون وکلای دادگستری کرمانشاه از تاریخ ۲ دی ماه، طبق جدول زمانبندی شده، روزانه ۱۵ نفر می بایست در جلسه کمیسیون احراز شرایط عقیدتی-سیاسی شرکت کنند.

در اطلاعیه کانون وکلای دادگستری کرمانشاه آمده است:

قابل توجه پذیرفته شدگان ورودی سال ۱۴۰۲کارآموزی وکالت

بدین وسیله به اطلاع می‌رساند که بر حسب رتبه کسب شده از روز شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲ روزانه ۱۵ نفر در جلسه کمیسیون مرتبط با ماده ۴۸ آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحیه آن راس ساعت ۱۰ شرکت فرمایند.

جدول زمانبندی مراجعه حضوری برای مصاحبه عقیدتی-سیاسی کانون وکلای دادگستری کرمانشاه

متن ماده ۴۸ آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰:

ماده ۴۸ (اصلاحی ۱۴۰۲/۴/۱۱)- احراز شرایط موضوع بندهای الف و ب ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه، توسط اعضای کمیسیونی متشکل از رئیس کانون، رئیس کمیسیون کارآموزی کانون، دادستان انتظامی کانون به عمل می‌آید.

کمیسیون با تشکیل جلسات منظم وضعیت داوطلبان را بررسی میکند و حسب مورد با انجام مصاحبه یا دستور تحقیق محلی یا استعلام از مراجع ذی صلاح و سایر روش‌های قانونی و شرعی، در مورد احراز شرایط مذکور، اظهار نظر می کند. تصمیم کمیسیون از طریق کانون به داوطلب ابلاغ می شود.

تبصره (الحاقی ۱۴۰۲/۴/۱۱)-در اجرای ماده ۵ قانون کیفیت اخذ پروانه، در صورت تخلف هر یک از اعضای کمیسیون از مفاد این ماده، به مجازات درجه ۵ محکوم خواهد شد.

متن ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری:

ماده ۲- برای اشخاصی پروانه کارآموزی وکالت صادر می شود که علاوه بر دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی دارای شرایط ذیل باشند:

الف – اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام.

ب – اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی.

ج – نداشتن پیشینه محکومیت مؤثر کیفری.

د – نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروههای الحادی و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروههایی که مرامنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی می باشد.

هـ – عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه های رژیم طاغوت.

و – عدم عضویت و هواداری از گروهکهای غیر قانونی و معاند با جمهوری اسلامی ایران.

ز – عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی.

خروج از نسخه موبایل