اخبار کانون هاویژه

کانون وکلای ایلام با تفسیر ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال، سقف مالی صلاحیت کارآموزان وکالت را حذف کرد

وکلاپرس- هیات مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام با تفسیر ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال، با حذف سقف مالی صلاحیت کارآموزان وکالت موافقت کرد.

به گزارش وکلاپرس  در حال حاضر تنها نص قانونی موجود در خصوص محدوده صلاحیت کارآموزان وکالت دادگستری کانون های وکلای دادگستری، قسمت اخیر تبصره سه ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ است که در آن عنوان شده است: ‌”کارآموزان وکالت قبل از اخذ پروانه وکالت حق وکالت در دعاویی که مرجع تجدیدنظر از احکام آنها دیوان عالی کشور می‌باشد را ندارند. “

با این حال و علی رغم وجود این نص قانونی و صراحت آن، هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری، اقدام به تعیین محدوده صلاحیت مالی و حتی غیرمالی برای کارآموزان وکالت می کنند.

اما هیات مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام در تصمیمی جدید و در رویه ای متفاوت با استنباط از ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال که خرداد ماه ۱۴۰۳ اصلاح شده است، سقف مالی صلاحیت کارآموزان وکالت را حذف کرد.

بیشتر بخوانید:

در ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال آمده است:

ماده ۵۴- کارآموز در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در دو مرحله تحت نظر کانون، انجام میدهد:

مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاههای آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت سه ماه و حداقل پنجاه ساعت. در صورت عدم شرکت در جلسات، این مرحله تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت مدیره، پروانه کارآموزی توسط دادگاه انتظامی کانون وکلا ابطال خواهد شد. این تصمیم ظرف ده روز قابل اعتراض در دادگاه عالی است

مرحله دوم: این مرحله بلافاصله پس از مرحله اول شروع میشود و مدت آن دوازده ماه است. در این مرحله کارآموز، تحت نظر وکیل سرپرست تکالیف زیر را انجام می دهد:

الف – هفته ای یک روز در مراجع قضایی حضور می یابد و حداقل از چهل پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می نماید. کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی، دادگاههای حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، تجدید نظر و دوایر اجرای احکام حضور یابد؛

ب- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد؛

پ-  در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی حضور یابد.

ت- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد؛

ث- گواهی مربوط به انجام تکالیف کارآموزی در محاکم قضایی را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

تبصره۱- کارآموزان در دوره دوم میتوانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده هایی که احکام آنها قابل فرجام است یا مرجع تجدید نظر از احکام آنها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفردا یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

تبصره۲- در مورد کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقرر کارآموزی می کنند، مدت مرحله های موضوع این ماده، به نصف کاهش می یابد؛

تبصره ۳- تهیه امکانات و برنامه اجرایی این ماده بر عهده کانون است که با هماهنگی دادگستری کل استان اقدام خواهد کرد.

هیات مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام در یکی از تصمیمات جلسه هیات مدیره روز سه شنبه مورخه ۱۴۰۳.۰۵.۰۳ این نهاد با حذف سقف مالی صلاحیت کارآموزان وکالت موافقت کردند.

در این تصمیم عنوان شده است که: حسب مقررات تبصره یک ماده ۵۴ آئین نامه اجرائی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری (اصلاحی ۱۴۰۳.۰۳.۱۲) که اختیار پذیرش وکالت کارآموزان را با شرایطی تحت نظر وکیل سرپرست پذیرفته و هیچ قیدی از نظر مالی ندارد، مقرر گردید کارآموزان کانون وکلای ایلام فاقد سقف مالی در پذیرش پرونده های مالی می باشند و می توانند در دعاوی مالی با هر میزان خواسته تحت نظارت وکیل سرپرست پذیرش وکالت نمایند.

در گزارش روابط عمومی کانون وکلای ایلام از صورت جلسه هیات مدیره آمده است:

جلسه هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام در روز سه شنبه مورخه ۱۴۰۳.۰۵.۰۳ ساعت ۱۲:۰۰ در محل کانون وکلای دادگستری ایلام برگزار گردید. در جلسه مذکور مصوب گردید:

۱…

۱۱. حسب مقررات تبصره یک ماده ۵۴ آئین نامه اجرائی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری (اصلاحی ۱۴۰۳.۰۳.۱۲) که اختیار پذیرش وکالت کارآموزان را با شرایطی تحت نظر وکیل سرپرست پذیرفته و هیچ قیدی از نظر مالی ندارد، مقرر گردید کارآموزان کانون وکلای ایلام فاقد سقف مالی در پذیرش پرونده های مالی می باشند و می توانند در دعاوی مالی با هر میزان خواسته تحت نظارت وکیل سرپرست پذیرش وکالت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا