ویدیو: دادگاه صلح چیست و در چه مواردی می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

وکلاپرس- دادگاه صلح نهاد جدیدی است که به موجب قانون شورای حل اختلاف سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است و ماهیت وجودی این نهاد متفاوت از دادگاه‌های عمومی است.

به گزارش وکلاپرس، دادگاه صلح که به موجب قانون جدید شورای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲/۶/۲۲ مجلس شورای اسلامی، به محاکم کشور اضافه شده است،از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، در ۱۰ استان فعالیت خود را آغاز کرده است .

طبق اعلام مسئولان دستگاه قضایی  تا مرداد ماه دادگاه صلح در ۱۰ استان دیگر  فعال خواهد شد و در نهایت تا مهر دادگاه‌های صلح در همه استان‌های کشور راه‌اندازی خواهند شد.

همچنین اعلام شده است که دادگاه صلح در تمامی روزهای هفته باز است و این واحد ها تعطیلی در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نخواهند داشت.

طبق قوانین و مقررات موجود، هم پرونده‌های حقوقی و هم پرونده های کیفری می‌توانند در دادگاه‌های صلح رسیدگی شوند و ۲۲ عنوان حقوقی در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های صلح قرار گرفته است. لیست کامل صلاحیت این دادگاه ها به شرح زیر است:

صلاحیت‌های دادگاه صلح چیست؟

طبق ماده ۱۱ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲ صلاحیت‌های دادگاه صلح به شرح زیر است:

ببینید:
بیشتر بخوانید:

نحوه رسیدگی به پرونده ها در دادگاه صلح

 دادگاه‌های صلح فعالیت مشابه سایر دادگاه‌ها دارند با این تفاوت که در هر دادگاه صلح یک شعبه شورای حل اختلاف مستقر است و پرونده‌ها در بدو ورود به این دادگاه‌ها در شورا‌های حل اختلاف بررسی و اگر قابلیت سازش داشته باشد منجر به سازش می‌شوند و اگر سازش حاصل نشد قاضی دادگاه صلح برای این پرونده‌ها رای صادر می‌کند. تفاوت این دادگاه‌ها با دادگاه‌های عادی در این است که دادگاه‌های صلح باید برای ایجاد صلح و سازش تلاش کنند و خود دادگاه می‌تواند پرونده را به شورا‌هایی که در همان حضور دارند ارجاع دهد. البته این اتفاق با رضایت طرفین صورت می‌گیرد و اگر طرفین پرونده تمایلی به ارجاع این پرونده‌ها به شورای حل اختلاف نداشته باشند این اتفاق نمی‌افتد.

خروج از نسخه موبایل