آگاهی و آموزش حقوقیویژه

ویدیو: دادگاه صلح چیست و در چه مواردی می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

وکلاپرس- دادگاه صلح نهاد جدیدی است که به موجب قانون شورای حل اختلاف سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است و ماهیت وجودی این نهاد متفاوت از دادگاه‌های عمومی است.

به گزارش وکلاپرس، دادگاه صلح که به موجب قانون جدید شورای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲/۶/۲۲ مجلس شورای اسلامی، به محاکم کشور اضافه شده است،از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، در ۱۰ استان فعالیت خود را آغاز کرده است .

طبق اعلام مسئولان دستگاه قضایی  تا مرداد ماه دادگاه صلح در ۱۰ استان دیگر  فعال خواهد شد و در نهایت تا مهر دادگاه‌های صلح در همه استان‌های کشور راه‌اندازی خواهند شد.

همچنین اعلام شده است که دادگاه صلح در تمامی روزهای هفته باز است و این واحد ها تعطیلی در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نخواهند داشت.

طبق قوانین و مقررات موجود، هم پرونده‌های حقوقی و هم پرونده های کیفری می‌توانند در دادگاه‌های صلح رسیدگی شوند و ۲۲ عنوان حقوقی در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های صلح قرار گرفته است. لیست کامل صلاحیت این دادگاه ها به شرح زیر است:

صلاحیت‌های دادگاه صلح چیست؟

طبق ماده ۱۱ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲ صلاحیت‌های دادگاه صلح به شرح زیر است:

  • ۱- دعاوی مالی تا نصاب یک میلیارد (۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال
  • تبصره- رئیس قوه قضائیه می‌تواند نصاب مذکور در این بند را هر سه سال یک بار با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود، تعدیل کند.
  • ۲- دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق
  • ۳- دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب مقرر در بند (۱) این ماده درصورتی‌که مشمول ماده (۲۹) قانون حمایت خانواده مصوب ۱/۱۲/۱۳۹۱ نباشد
  • ۴- دعاوی و درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستأجره و تعدیل اجاره‌بها به‌جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت
  •  ۵- اعسار از پرداخت محکوم‌به درصورتی‌که دادگاه صلح نسبت به اصل دعوی رسیدگی کرده باشد.
  • ۶- حصر ورثه، تحریر ترکه، مهر و موم و رفع آن
  • ۷- تأمین دلیل
  • ۸- تقاضای سازش موضوع ماده (١٨۶) قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب ۲۱/۱/۱۳۷۹
  • ۹- جنبه عمومی و خصوصی کلیه جرائم غیر عمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی
  • ۱۰- جرائم عمدی تعزیری مستوجب مجازات درجه هفت و هشت
  •  ۱۱- دعاوی اصلاح شناسنامه، استرداد شناسنامه، اصلاح مشخصات مدرک تحصیلی (به‌استثنای مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است)، الزام به اخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام
ببینید:
بیشتر بخوانید:

نحوه رسیدگی به پرونده ها در دادگاه صلح

 دادگاه‌های صلح فعالیت مشابه سایر دادگاه‌ها دارند با این تفاوت که در هر دادگاه صلح یک شعبه شورای حل اختلاف مستقر است و پرونده‌ها در بدو ورود به این دادگاه‌ها در شورا‌های حل اختلاف بررسی و اگر قابلیت سازش داشته باشد منجر به سازش می‌شوند و اگر سازش حاصل نشد قاضی دادگاه صلح برای این پرونده‌ها رای صادر می‌کند. تفاوت این دادگاه‌ها با دادگاه‌های عادی در این است که دادگاه‌های صلح باید برای ایجاد صلح و سازش تلاش کنند و خود دادگاه می‌تواند پرونده را به شورا‌هایی که در همان حضور دارند ارجاع دهد. البته این اتفاق با رضایت طرفین صورت می‌گیرد و اگر طرفین پرونده تمایلی به ارجاع این پرونده‌ها به شورای حل اختلاف نداشته باشند این اتفاق نمی‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا