گفت و گو

فاجعه در پاسگاه

وکلاپرس- وکیل عبدالصمد خرمشاهی با اشاره به مرگ مرحوم محمد میرموسوی گفت: در حوزه نحوه رفتار پلیس با شهروندان خلاء قانونی نداریم و وظایف مامورین نیروی انتظامی و همینطور ضابطان قوه قضائیه در قانون مشخص شده است.

به گزارش وکلاپرس وکیل عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با هم‌میهن درخصوص مرگ مرحوم محمد میرموسوی گفت: در حوزه نحوه رفتار پلیس با شهروندان با خلأ قانونی مواجه نیستیم و وظایف مامورین نیروی انتظامی و همینطور ضابطان قوه قضائیه در قانون مشخص شده است.

خلاء قانونی نداریم، مسئولین برخورد کنند

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با هم‌میهن تاکید می‌کند که در حوزه نحوه رفتار پلیس با شهروندان با خلأ قانونی مواجه نیستیم و وظایف مامورین نیروی انتظامی و همینطور ضابطان قوه قضائیه در قانون مشخص شده است؛ براساس قوانین اگر ماموران با جرم مشهودی مواجه شدند حداکثر باید فردی که مرتکب جرم علنی شده است را به کلانتری یا پاسگاه هدایت کرده و منتظر دستورات قاضی بمانند و براساس آن عمل کنند. ماموران نیروی انتظامی در همین حد می‌توانند دخالت کنند و حق هیچ‌گونه برخورد خشونت‌آمیز را ندارند؛ مگر اینکه متهم یا کسی که مرتکب جرمی شده است دست به حرکات خطرناکی بزند که در این صورت ماموران هم اقدام به مقابله‌به‌مثل کرده و باید او را دستگیر ‌کنند.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که این مقابله‌ به‌مثل نیروی انتظامی با متهم چه حدودی دارد هم عنوان می‌کند: در همه این موارد قوانین مشخص شده‌اند. حتی درباره مجرمین خطرناکی که دست به اسلحه می‌برند هم قانون به کارگیری سلاح را داریم که در این قانون مشخص شده ماموران در چه شرایطی می‌توانند از سلاح خود استفاده کنند. اما در مواجهه با متهمین یا افرادی که خطرناک نیستند یا مرتکب جرم مشهودی نشده‌اند و همچنین افرادی که تنها باید دستگیر شوند، ماموران باید رفتاری محترمانه داشته باشند و آنها را به کلانتری یا پاسگاه هدایت کنند. اما ماموران نمی‌توانند سرخود و با اجازه خود فردی را بازداشت کنند.

بیشتر بخوانید:

هرگونه ضرب و شتم،‌ برخورد فیزیکی و فشار روحی روانی نسبت به متهم ممنوع است

او بر این موضوع هم تاکید می‌کند که نیروی انتظامی حداکثر ۲۴ ساعت می‌تواند فرد متهم را بازداشت کند، گفت: بعد از این مدت باید دستور مقام قضایی صادر شود. مطابق اصل ۳۸ قانون اساسی، ماده ۷ قانون آیین دادرسی کیفری و مطابق قانون منع شکنجه، هرگونه بی‌احترامی، فحاشی،‌ استفاده از کلمات توهین‌آمیز و تحقیرآمیز، ‌هرگونه ضرب و شتم،‌ برخورد فیزیکی و فشار روحی روانی نسبت به متهم ممنوع است.

این حقوقدان اضافه می‌کند: اگر ماموران با افراد برخورد نامناسبی کنند که به دنبال آن فرد با خسارات جانی و مالی مواجه شود، مطابق ماده ۵۷۸ قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد.

بروز این نوع حوادث ناشی از عدم آموزش یا برخوردهای هیجانی و احساسی مامورین است

او در پاسخ به اینکه چرا گاهی شاهد برخوردهای خشونت‌بار از سوی ماموران نیروی انتظامی هستیم، گفت: بروز این نوع حوادث یا ناشی از عدم آموزش کافیست یا ناشی از برخوردهای هیجانی و احساسی مامور است که شاید به نوعی درصدد تخلیه روانی خود به لحاظ مشکلاتی که دارند باشد. همانگونه که شاهد بودیم این‌گونه رفتارها در جامعه انعکاس و عوارض منفی دارد،‌ نگاه مردم و جامعه به پلیس را که باید امیدوارانه باشد و به آنها احساس دلگرمی و پشتیبانی دهد، منفی می‌کند. ضروریست که مسئولین نیروی انتظامی به شدت با این افرادی که خودسرانه عمل کرده و به صورت هیجانی، احساسی و برخلاف قانون افراد را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند یا به آنها توهین و… می‌کنند برخورد جدی کند.

او تاکید کرد: در این حادثه خوشبختانه مسئولان امر سریعا موضوع را پیگیری کرده‌اند. به هر حال به لحاظ حساسیت موضوع، بر مسئولین ناجا فرض است که به شدت با چنین اعمالی برخورد کند. مردم در همه جای دنیا با مشاهده پلیس احساس امنیت می‌کنند. اگر اینگونه اعمال باعث وحشت و نگرانی مردم شود قطعاً خلاف اهداف نظام و مسئولین و همچنین خلاف رسالت و وظیفه نیروی انتظامی است.

منبع: هم‌میهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا