بخشنامهویژه

بخشنامه معاون قضایی دادگستری کل استان زنجان درباره امکانات جدید قرارداد الکترونیک وکلا در سامانه عدل ایران

وکلاپرس- معاون قضایی دادگستری کل استان زنجان در بخشنامه ای به کانون وکلای دادگستری زنجان، مرکز وکلای قوه قضاییه این استان و … درباره امکانات جدید قرارداد الکترونیک وکلا در سامانه عدل ایران، نکاتی را بیان کرده است.

به گزارش وکلاپرس بر اساس تصویر بخشنامه ای که توسط کانون وکلای دادگستری زنجان منتشر شده است، در نگارش اخیر سامانه عدل ایران در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ امکانات جدیدی به فرایند خدمت قرارداد الکترونیک وکلا اضافه شده است و برخی ایرادات وارده از جمله درج غیر واقعی رقم حق الوکاله یا عدم ابطال تمبر على الحساب مالیاتی و … موجب اطاله فرایند رسیدگی قضایی و تضییع حقوق طرفین دعوا را سبب گردیده است.

معاون قضایی دادگستری کل استان زنجان در این بخشنامه نکاتی را از جمله الحاق خودکار قرارداد الکترونیک مرتبط با دعوا، نحوه محاسبه تمبر علی الحساب مالیاتی، سوء از چاپ پیش نویس قراردادهای الکترونیکی و …ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید:

متن این بخشنامه به شرح زیر است:

  • روسا و دادستانهای محترم حوزه های قضایی استان زنجان
  • رئیس محترم کانون وکلای دادگستری استان زنجان
  • رئیس محترم مرکز وکلای قوه قضائیه در استان زنجان
  • مدیران محترم دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان زنجان

تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۲۲

شماره: ۹۰۳۷/۴۵۷۸/۲۳

پیوست: دارد

با سلام و احترام

حسب نامه شماره ۹۰۰۰/۸۰۰/۵۵۰ مورخ ۱۳۰۳/۰۱/۲۰ معاون محترم خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در خصوص احصاء ایرادات و اعلام معضلات حاصل از ورودی پرونده های مطروحه از سوی وکلای محترم که بعضا به دلیل درج غیر واقعی رقم حق الوکاله یا عدم ابطال تمبر على الحساب مالیاتی و استفاده سوء برخی از کاربران سامانه خود کاربری به جهت الصاق چاپ پیش نویس قرارداد الکترونیک وکالت که پیش از پرداخت مبلغ تأیید نهایی نشده است. به عنوان تصویر وکالت نامه های غیر الکترونیک ( کاغذی) در دعاوی مربوطه، صرف نظر از آنکه منجر به اخطار رفع نقص می گردند با تحت الشعاع قرار دادن میانگین زمان رسیدگی به سایر پرونده های مطروحه، اطاله فرایند رسیدگی قضایی و تضییع حقوق طرفین دعوا را سبب گردیده است.

به استحضار همکاران محترم می رساند با استفاده از تمهیدات فنی و ظرفیت هوش قضایی، حسب نگارش اخیر سامانه عدل ایران در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ امکانات جدیدی به فرایند خدمت قرارداد الکترونیک وکلا اضافه گردید. بنابراین دستور فرمایید مراتب ذیل به نحو شایسته به کلیه ی همکاران محترم قضایی و اداری آگاهی رسانی گردد و نظارت لازم در جهت اجرای آن بعمل آید:

به منظور استفاده حداکثری از فرایندهای الکترونیکی و اجتناب از ارائه نسخ کاغذی قراردادهای تنظیمی در رسیدگی های قضایی امکان الحاق خودکار قرارداد الکترونیک مرتبط با دعوا در دادخواست مطروحه به عنوان وکیل میسر است. به نحوی که پس از انتخاب پیوست با عنوان «تصویر الکترونیک وکالتنامه» و درج شناسه یکتای مربوطه قرارداد به صورت خودکار از طریق سامانه بازیابی خواهد شد.

به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در نحوه محاسبه مبلغ پرداختی به عنوان تمبر علی الحساب مالیاتی می بایست، همان مبلغ مندرج در قرارداد در فیلد مربوط به رقم حق الوکاله وارد گردد. در این صورت پس از بازیابی خودکار قرارداد در سامانه سیستم مطابق با مبلغ وارد شده در این قسمت مبلغ تمبر مالیاتی را احتساب می نماید.

با توجه به میسر بودن درج مبلغ یا رقم حق الوکاله به صورت دستی در فیلد اشاره شده در سامانه مسئولیت ناشی از ارقام وارده به صورت ناصحیح و غیر واقعی یا غیر مشابه با میزان مقرر در قرارداد بر عهده کاربران بهره بردار از سامانه خواهد بود و ارتباطی با سامانه های مرکز نخواهد داشت. ضمن آنکه علاوه بر تبعات و آثار مقرر در این خصوص وفق مفاد مقرر ماده ۴ آیین نامه تعرفه حق الوکاله و حق المشاوره و ماده ۷۶ آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری سهل انگاری مذکور از سوی کاربران تخلف محسوب خواهد شد.

استفاده از کد یکتای قراردادهای الکترونیکی که تا پیش از پرداخت مبلغ حق الوکاله در وضعیت تنظیم شده قرار دارد؛ امکان پذیر نخواهد بود. در این حالت عنوان پیش نویس در قسمت بالای قرارداد منعکس می گردد که این وضعیت از طریق قسمت چاپ پیش نویس قابل رویت است. بدین ترتیب با اضافه شدن امکان فوق به سامانه از این پس دیگر احتمال استفاده سوء از چاپ پیش نویس قراردادهای الکترونیکی با وضعیت تنظیم شده به عنوان پیوست از نوع تصویر وکالتنامه (که در خصوص قراردادهای غیر الکترونیک برای برخی استثنائات برشمرده در نظام نامه قرارداد الکترونیک وکلا استفاده می شود) در دعاوی مربوطه به دلیل آنکه در چاپ آن برچسب پیش نویس منعکس می گردد، ممکن نخواهد بود.

الحاق خودکار قرارداد الکترونیک وکالت به دادخواستها و دعاوی مرتبط با آن تنها در صورت پرداخت میزان تعرفه مقرر برای خدمت قرارداد الکترونیک و پس از تأیید نهایی قرار داد و قرارگیری در وضعیت تایید شده امکان پذیر خواهد بود که در این حالت در قسمت بالای چاپ قرارداد آرم های قوه قضاییه و کانون صادر کننده پروانه وکالت وکیل مربوطه شماره قرارداد و تاریخ ثبت آن به صورت کامل نمایش داده خواهد شد.

در صورتی که مبلغ قرارداد (رقم حق الوکاله) به درستی و بر اساس میزان خواسته یا تعرفه مقرر پرداخت نشده باشد؛ برای دریافت کسری تمبر علی الحساب مالیاتی و … از طریق درگاه خدمات الکترونیک قضایی لازم است کاربران شعب از طریق ماشین حساب قضایی اقدام به محاسبه و ثبت مبلغ مربوطه در فرم دریافت وجه نموده سپس با درج شماره پرونده مرتبط و افزودن این فرم به مدارک پرونده، شماره فرم دریافت وجه را در متن ابلاغ رفع نقص برای پرداخت از طریق درگاه خدمات الکترونیک قضایی به وکلا اعلام نمایند.

تصاویر مرتبط با توضیحات مقرر در بندهای اعلامی به پیوست ارسال می گردد.

قاسم یارمحمدی منفرد

معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت برنامه ریزی آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان زنجان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا