بخشنامه

توضیحات معاون قضایی دادگستری زنجان درباره نحوه تعیین خوانده در دادخواست‌ها و دعاوی به طرفیت موقوفات و بقاع متبرکه

وکلاپرس– معاون قضایی دادگستری زنجان در بخشنامه ای در خصوص نحوه تعیین خوانده در دادخواست‌ها و دعاوی به طرفیت موقوفات و بقاع متبرکه نکاتی را بیان کرده است.

به گزارش وکلاپرس براساس این بخشنامه درج نام اداره اوقاف محل به عنوان تنها نماینده هر موقوفه به عنوان خوانده یا خواهان کافی بوده و درج نام اداره کل اوقاف استان و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در کنار اداره اوقاف شهرستان ضرورتی ندارد.

بیشتر بخوانید:

متن بخشنامه که توسط کانون وکلای دادگستری زنجان منتشر شده است به شرح زیر است:

تاریخ : ۰۲/۰۵/۱۴۰۳
شماره : ۲۳/۱۳۳۱۵/۹۰۳۷

  • ریاست محترم کانون وکلای دادگستری استان زنجان
  • ریاست محترم مرکز وکلای قوه قضائیه در استان زنجان
  • مدیران محترم دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان زنجان

با سلام و احترام

همانگونه که مستحضرید به موجب ماده ۳ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیری ، هر موقوفه یا بقعه دارای شخصیت حقوقی مستقل و جدا از شخصیت دولتی ادارات اوقاف می باشد و متولی و سازمان اوقاف (ادارات اوقاف و امور خیریه محل) نماینده قانونی موقوفات در تولیت و مدیریت ملک موقوفه اهم از حفظ عین و حقوق موقوفه و وصول منافع و اجرای نیات میباشند با توجه به اینکه هر موقوفه به اعتبار استقلال شخصیت حقوقی خود دارای شناسه ملی مخصوص میباشد، بر این اساس اقدامات قانونی از جمله ثبت دعاوی و اظهارنامه و اعتراضات و…. در مراجع قضایی و غیر قضایی قابل طرح و پیگیری میباشد و از آنجا که وظایف تولیتی موقوفه هر حوزه جغرافیایی مطابق مقررات اداری و سازمانی به ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستانها و شخص ریاست اداره اوقاف محل طی حکم مسئولیت تفویض گردیده است لذا در پرونده های مطروحه قضایی در محاکم مطابق حکم مسئولیت درج نام اداره اوقاف محل به عنوان تنها نماینده هر موقوفه به عنوان خوانده یا خواهان کافی بوده و درج نام اداره کل اوقاف استان و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در کنار اداره اوقاف شهرستان ضرورتی ندارد و عملاً باعث ایجاد ابهام و شبهه و بلاتکلیفی در نحوه دفاع پیگیری برای اداره اوقاف و امور خیریه میگردد.

لذا مقتضی است در ثبت دادخواست ها و دعاوی به طرفیت موقوفات و بقاع متبرکه صرفاً اداره اوقاف حوزه قضایی مربوطه بعنوان تنها خوانده دعوی است اکتفا نموده و از درج خوانده های متعدد اداره اوقاف و سازمان مرکزی اجتناب گردد.

نحوه تعیین خوانده در دادخواست‌ها و دعاوی به طرفیت موقوفات و بقاع متبرکه
نحوه تعیین خوانده در دادخواست‌ها و دعاوی به طرفیت موقوفات و بقاع متبرکه

یک دیدگاه

  1. با سلام؛
    این بخشنامه سطحی هستش چرا که در بعضی موارد ادارات اوقاف شهرستان‌ها شناسه ملی ندارند و تنها اداره کل اوقاف و امور خیریه استان شناسه ملی دارد. و ضمنا، حتی همه موقوفات عام و اثلاث شناسه ملی ندارند و افراد عادی و حتی وکلای دادگستری از شناسه ملی موقوفات خبر ندارند و ادارات اوقاف شناسه ملی موقوفات در اختیار طرف مقابل موقوفه قرار نمی‌دهد. در بعضی مواقع ضروری هست که اداره کل یا سازمان اوقاف و امور خیریه در جریان تخلف اداره اوقاف و امور خیریه محل وقوع موقوفه قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا