اخبار بین المللی

تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت سازمان ملل متحد

وکلاپرس- شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر روز گذشته با ۱۴ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی، قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز، شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر روز دوشنبه ۱۰ ژوئن، یک جلسه رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از پیشنهاد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند، برگزار کرد.

 ایالات متحده متن این پیش نویس را روز یکشنبه پس از شش روز مذاکره با اعضای شورای ۱۵ عضوی امنیت نهایی کرد. ۱۴ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت دادند و هیچ کشوری رأی منفی نداد.

روسیه که یکی از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت است به این قطعنامه که توسط آمریکا پیشنهاد شده بود، رای ممتنع داد تا مانع از تصویب آن نشود.

شرایط تصویب قطعنامه در سازمان ملل متحد

در شورای امنیت سازمان ملل، یک قطعنامه برای تصویب، به رأی موافق دست‌کم ۹ عضو و عدم وتوی اعضای دائمی یعنی آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین یا روسیه نیاز دارد.

این قطعنامه که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نخستین بار مفاد آن را پیشنهاد کرد از دو طرف مخاصمه در غزه می‌خواهد که فورا به جنگ ۸ ماهه در این نواره باریک ساحلی پایان دهند و مراحل گام به گام آن را برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی اجرا کنند.

بیشتر بخوانید:

در این قطعنامه اعلام شده که «اسرائیل آن را پذیرفته است و از حماس نیز می‌خواهد که آن را بپذیرد». قطعنامه همچنین از هر دو طرف درگیری غزه می‌خواهد که «شرایط آن را بطور کامل و بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند».

۳ مرحله قطعنامه آتش‌بس غزه

این قطعنامه که سه فاز گام به گام را از آغاز تا تثبیت آتش‌بس در نظر گرفته است در مرحله نخست خواستار مبادله گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی همزمان با برقراری آتش‌بس موقت شده است. این مرحله  همچنین مستلزم توزیع ایمن کمک‌های بشردوستانه «در مقیاس سراسری در نوار غزه» است که به گفته بایدن منجر به ورود روزانه ۶۰۰ کامیون حامل کمک به غزه می‌شود.

فاز دوم این قطعنامه شامل «پایان دائمی خصومت و درگیری‌ها در ازای آزادی همه گروگان‌های دیگری که هنوز در غزه گرفتار مانده‌اند» است که قرار است همزمان با عقب‌نشینی کامل ارتش اسرائیل از غزه عملی شود.

بیشتر بخوانید:

مرحله سوم نیز شامل «یک طرح بزرگ بازسازی چند ساله برای غزه و بازگرداندن اجساد گروگان‌هایی که هنوز در غزه مانده‌اند به خانواده‌هایشان» است.

 تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس نیز ادامه خواهد یافت

این قطعنامه همچنین تصریح می‌کند که «اگر مذاکرات برای اجرای مرحله اول این طرح بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس نیز ادامه خواهد یافت».

منبع: یورونیوز و بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا