اخبار مجلس شورای اسلامی

گفت و گوی ویژه خبری نمایندگان مجلس با موضوع اصلاح مقررات مهریه

فهرست

وکلاپرس- عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح اصلاح نحوه اجرای محکومیت‌های مالی از جمله مهریه به دنبال تعادل بخشی در روابط زوجین هستیم.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی و سمیه سادات حسنی، کارشناس حقوقی، مهمانان استودیو گفتگوی ویژه خبری و سیدکریم، معصومی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی و محمدتقی نقدعلی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تصویری و تلفنی با این برنامه به موضوع ابعاد حقوقی طرح کاهش سقف کیفری مهریه با هم به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بیشتر بخوانید:

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است.

در این طرح چه چیز‌هایی مطرح است و هدف کلی طرح چیست؟

معصومی: عنوان این قانون را اولاً من عرض کنم که اشتباه نشود عنوان قانون طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است، ما محکومین مالی زیادی داریم که به دلیل عزل از پرداخت محکوم روانه زندان می‌شوند، لذا هدف اصلی این طرح در واقع کمک به افرادی است که در واقع احراز شده که ایشان اموالی ندارند و توان پرداخت محکوم به را نداشتند و به جهت عجز از پرداخت محکوم و به روانه زندان شده‌اند، در واقع فلسفه تصویب این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی کمک به آن دسته از محکومان مالی است از جمله محکومین به پرداخت مهریه که با وصف اینکه تعهداتی داشته‌اند و باید به تعهدات خودشان بر مبنای آنچه قانونگذار تعیین کرده عمل می‌کردند، اما به دلیل شرایط مالی و اقتصادی توان پرداخت این تعهدات مالی خود از جمله مهریه را نداشته‌اند و روانه زندان شده‌اند.

لطفا فقط راجع به شاخه مهریه صحبت بفرمایید؟

معصومی: هدف از این طرح در واقع حبس زدایی از محکومان مالی از جمله مهریه است.

حبس در قانون یا در این اصلاحیه‌ای که کمیسیون انجام داده حذف شده است؟

نقدعلی: بله، خدمت شما عرض می‌کنم که ما حبس را حذف کرده‌ایم و اساساً مفهوم حبس را توسعه دادیم، چرا که در فقه ما و در مبانی دینی ما حبس به این معنا است که روز‌ها و این سال‌ها دارد اتفاق می‌افتد اساساً جایگاهی ندارد، درست است که بحث حبس بدهکار را ما داریم، اما حبس به معنای راهکار‌هایی برای گرفتن طلب آن هم تحت یکسری محدودیت‌ها، لذا مفهوم حبس را توسعه و اعم از نظارت الکترونیکی یا جای دادن در یک مکان محصور تعریف کردیم و برای مهریه گفته‌ایم که به هر تقدیر حبس به معنای داخل زندان نمودن بدهکار مهریه حذف می‌شود.سوال: یک نکته آقای

الان ما برای مهریه سقف قائل شده‌ایم در این اصلاح جدید ۱۴ سکه یا نه ضمانت اجرایی و ضمانت قضایی آن را ۱۴ سکه قرار داده‌ایم؟

نقدعلی: بله، متاسفانه یک سری‌ها این را سوء فهم شده برایشان، بله، قطعاً و یقیناً تعیین سقف برای مهریه خلاف فتاوی علما است، منظور ما از این تعیین سقف آن است که میزان حمایت کیفری از مهریه به یک سقف خاصی برسد والا هر میزانی که مهریه مشخص بشود جز بدهی رد حساب می‌شود، اما اینکه چه مقداری از آن را حاکمیت به عنوان میزان کیفری محاسبه کند و برخورد کیفری کند ما پیش بینی کرده‌ایم که در این قانون اصلاح کنیم ماده ۲۴ یا ۲۲ قانون حمایت از خانواده را اصلاح کرده‌ایم که آن ۱۱۰ تا را مد نظر داشت ما تنزل دادیم حمایت کیفری را به ۱۴ سکه.

این یک قانونی است که متوجه خانواده‌ها است. آیا از فراکسیون و مجلس که در فراکسیون زنان و خانواده است راجع به آنچه که مطرح شده آنچه که تغییر ایجاد شده نظرخواهی شد؟

نقدعلی: مستحضر هستید که دستورات صحن علنی هر روز داخل آن سامانه قانونگذاری و آن گروهی که مجلس تشکیل داده است قرار می‌گیرد و تمام نمایندگان مستحضر هستند که این هفته کدام کمیسیون‌ها چه قانونی را در دستور کار دارند.

 فقط روی صحبتم فراکسیون زنان و خانواده است؟

نقدعلی: اساساً مستحضر هستید ما در مجلس فراکسیون‌های متعددی داریم، هیچ الزام قانونی برای اینکه مشخصاً برای یک قانون مثلاً از فراکسیون گردشگری برای قانون گردشگری اخذ نظر شود آن فراکسیون است که خودش را اعلان موجودیت کرده است که من در مورد مثلاً گردشگری کنشگری می‌کنم و ورود پیدا می‌کنم.

خانم دکتر حداقل به عنوان نه در بعد قانونی، در بعد انسانی موضوعی که متوجه خانواده و زنان است نظرخواهی شد ؟

محمدبیگی: ببینید ۱۴ نماینده زن در مجلس داریم که فراکسیون زن و خانواده را تشکیل می‌دهیم و اولین بار است که در دوره دوازدهم فراکسیون دارای اساسنامه شده و در این اساسنامه فعالیت‌های متنوعی را پیش بینی کرده‌ایم، متاسفم بگویم که در راستای این طرح کوچک‌ترین مشورتی با اعضای فراکسیون نشده و این تاسف ما را بیشتر می‌کند از این بابت که طرح خیلی مردانه نوشته شده، ببینید ما نماینده همه مردم هستیم چه ما زن‌ها و چه آقایان نماینده همه خانواده‌های این ملت هستیم و بحث ما حفاظت و حراست و استحکام خانواده است و اگر قرار باشد قانونی برای حوزه خانواده بنویسیم قاعدتاً باید برای همه ذینفعان بیاییم و از آنها استفاده کنیم و اظهار نظراتشان را بخواهیم.

شما مخالف کاهش محکومیت‌های مالی مثلاً برای خدای ناکرده زندان رفتن مرد‌ها که نیستید؟

محمدبیگی: قاعدتاً یک زن هیچگاه دوست ندارد همسرش زندان را تجربه کند، مطمئناً تجربه زندان برای یک مرد او را از زندگی خانوادگی و همسرش می‌تواند دچار فاصله کند و بالعکس اگر مردی دینش را به زنش ادا نکند می‌تواند باعث فاصله بین زن با مرد شود، بنابراین ما باید در یک روند میانه به سمت استحکام خانواده پیش برویم ما قطعاً با زندان رفتن مردان مخالف هستیم.

کجای این اصلاحات مشکل دارد؟

محمدبیگی: اصلاحات اینقدر اشکالاتش زیاد است که منجر به پاسخگویی تمامی فعالان حوزه زنان و خانواده، چه از منظر فقهی، چه از منظر حقوقی، چه از منظر قضایی و چه از منظر اجتماعی و حتی فرهنگی شده، از منظر حقوقی که حالا خدمت همکاران هستیم به یک باره وقتی شما عدد ۱۱۰ را که معیار کیفری است را می‌آورید روی ۱۴ آیا قانونگذار نباید حکیمانه قانون بنویسد؟ آیا نباید فکر کند که می‌آورد روی چهارده سکه زندگی برای آن زن هم گران است؟ آیا بحث جهیزیه قانون دارد؟ آیا سیسمونی که زن از منزل می‌آورد قانون دارد؟ آیا بحث نفقه اجرت المثل هم همینطوری دیده می‌شود؟ آیا وقتی سکه گران می‌شود اجرت المثل هم دادگاه‌ها بالا می‌برند؟ آیا نفقه‌ای که الان دادگاه‌ها داده می‌شود بالا می‌برند؟ می‌خواهم بگویم که وقتی ما می‌آییم یک قطعه از پازل اقتصادی نظام مالی بین زوج و زوجه را جابجا می‌کنیم، مثلاً یکی را می‌آوریم پایین بقیه اینها می‌رود بالا.

 آقای نقدعلی پاسختان به سوال خانم دکتر محمد بیگی؟

نقدعلی: من خیلی متاسفم که ریاست محترم فراکسیون زنان بعد از قریب یکسال که از مجلس می‌گذرد و از روز‌های اول هم این طرح در سامانه ثبت شده است، بعد از یکسال حتی یک بار این قانون این طرح را ملاحظه نکرده و بعد از آنکه این طرح چندین جلسه و جلسات متعدد غیر از مجلس یازدهم بررسی می‌شده حتی یک بار دستور جلسات مجلس را تورق نکرده و بعد از آنکه مورد تصویب قرار گرفت و برای ثبت پیشنهاد ۱۰ روز در سامانه مجلس بارگذاری شد، حتی یکی از زنان مجلس یک کلمه ذیل آن ننوشت و از آن طرف بسیاری از خانم‌های مجلس به شکل مشخص خانم الهام آزاد، خانم جهانگیری، خانم لاجوردی صد در صد و یا بعضی اکثریت مواد را حامی هستند، شما الان می‌توانید خانم آزاد رو روی خط بیاورید نظر خانم آزاد را به عنوان دکترای حقوق بشنوید و ببینید ایشان در مورد این اصلاحات چه می‌گویند.

 آقای نقدعلی همزمان با صحبت‌های شما خانم دکتر و خانم حسنی اشاره می‌کنند که اصلاً اینطور نیست؟

نقدعلی: اشکالی نیست الان شما خانم آزاد نماینده محترم نایین و بیابانک را روی خط بیاورید نظر ایشان را به عنوان یکی از اعضای فراکسیون.

الان خانم لاجوردی را هم نام بردید من خواهش می‌کنم که اگر خانم لاجوردی برنامه ما را بیننده هستند همکاران باهاشون ارتباط بگیرند؟

نقدعلی: بله، ایشان به عنوان یک زن فرهیخته به عنوان یک زن حقوقدان مجلس صد در صد حامی این طرح است، در ثانی مستحضر هستید که ما در مجلس ساز و کار داریم، حالا هنوز کار نگذشته است الان ما می‌توانیم حتی اگر فراکسیون زنان نقطه نظری داشتند، کلیات را در مجلس رای بگیریم بعد از آن در دور دوم نقطه نظرات این عزیزان را بشنویم، هرچند من معتقدم واقعاً اگر کسی ذره‌ای واقعیات جامعه را ببیند واقعاً وضعیت جوانان به زندان رفته را ببیند امروز با این سبک قانونگذاری ما هم به زنان داریم ظلم می‌کنیم و هم به مردان.

محمدبیگی: من یک سوالی دارم حاج آقای نقدعلی اینکه فرمودید بنده هیچ تورقی نکردم خیلی موجب ناراحتی بنده شده، مگر می‌شود ما تورق نکنیم بعد بیاییم در گفتگوی ویژه خبری با شما صحبت کنیم.

نقدعلی: ببینید شما الان تناقض در کلامتان پیش می‌آید اگر تورق کرده بودید که حضور پیدا می‌کردید و می‌گفتید این نقطه نظر بنده است.

محمدبیگی: اجازه بفرمایید ما در طول این یک ماه گذشته یا ۴۰ تا ۵۰ روز گذشته ۸ جلسه با ستاد دیه، مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، قضات دادگاه‌های کشور و همچنین با پژوهشگران اساتید دانشگاهی و وکلا جلسه برگزار کردیم.

نقدعلی: همه اینها بعد از آن بوده که قانون در کمیسیون مصوب شد ۱۰ روز ثبت پیشنهاد تمام شد در دستور کار مجلس قرار گرفت، آن هم بعد از چندین هفته که یک موقع متوجه شدید که چنین قانونی تازه به فکر افتادید.

محمدبیگی: بحث توجه نبود آقای نقدعلی، به خاطر اینکه فراکسیون زنان حدوداً ۴۰ جلسه لایحه کرامت و امنیت بانوان را در دستور کار داشت و ما اصلاً فرصتی نداشتیم و این یکی از اشکالات حکمرانی در حوزه زنان و خانواده است، مشکلات و موضوعات همزمان مطرح می‌شود.

نقدعلی: اصلاً این چنین نیست بنده الان و همکاران مثل بنده یک سر هستیم و هزار سودا، تمام دستورات صحن را و دستورات کمیسیون را من چک می‌کنم به تک تک اعضای دفترم دستور می‌دهم که فلان قانون را بروید از مشاور مشورت بگیرید، شما می‌فرمایید که ما یک قانون داشتیم به اسم کرامت زنان دیگر نرسیدیم نگاه کنیم، این چه عذری است که می‌فرمایید خانم، اصلاً این عذر بدتر از گناه است.

محمدبیگی: اجازه بفرمایید احساس می‌کنم شما از اصل موضوع دارید از پاسخ طفره می‌روید، به ما خانم‌ها بفرمایید که چقدر حق زوج و زوجه اینجا کنار هم دیده شده؟ ببینید اگر زندگی برای زوج گران شده برای زوجه هم گران شده، بنده خودم مهریه‌ام ۱۴ تا است، اعتقاد به مهریه پایین دارم و همین جا هم به خانواده و به جوان‌ها هم می‌گویم که مهریه بالا نیندازند.

نقدعلی: خانم الان که شما مهریه‌تان ۱۴ تا است برای همه جوان‌ها هم همین را ادامه بدهید.

محمدبیگی: اتفاقاً رویه ما هم همین است، اما می‌خواهم این را عرض کنم که متاسفانه همکاران خود شما در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی خودشان گفتند که این طرح طلاق‌زا است و حتی ممکن است بعد‌ها به خاطر طلاق زایی در جامعه ایجاد اشکال کند.

نقدعلی: به هیچ وجه، من تقاضا می‌کنم از مرکز نظرسنجی صدا و سیما یک نظرسنجی عمومی را از کل ملت ایران برگزار کند، من قول به شما می‌دهم این طرح با حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد نظر مثبت و اینکه سودمند است برای جامعه ما تاثیر مثبت خواهد داشت، لذا این فرمایش را نفرمایید، اساساً این قانون بنا ندارد که ما یک کار در این قانون کردیم الان اگر زنی را مهریه زیاد برایش ببینند ما نگفتیم نبینند، حق زن است به عنوان طلب هم است.

حسنی: واقعیت ما بدون سوگیری میزبان بسیاری از قضات و وکلا و حقوقدانان آقا و خانم بودیم دعوتی که از دوستان داشتیم بدون هماهنگی و بدون مشورت قبل از ورود به جلسه همه آنها تعجب می‌کردند از این طرحی که در کمیسیون قضایی مجلس توسط حقوقدانان نوشته شده است.

نقدعلی: امشب اگر به بنده اجازه بدهید که من تغییر مهم این قانون را بگویم، اینهایی که شما باهاشون مشورت می‌کنید کسانی هستند که فقط به فکر خودشان هستند، به فکر نسل جوان نیستند، من از صدا و سیما می‌خواهم خانم آزاد را به عنوان یک زن فرهیخته را بیاورند، بله بنده الان در حوزه انتخابیه به سر می‌برم حضور ندارم اگر من آنجا می‌بودم به آقای جبلی می‌گفتم از همه نظر‌ها دعوت کند، اینکه خانم محمد بیگی آمده‌اند شده‌اند رئیس فراکسیون و این شکلی برخورد می‌کنند اصلاً قابل قبول نیست.

حسنی: آقای نقدعلی بنده به عنوان کنشگر زنان بار‌ها از کمیسیون قضایی درخواست کردم که ما به هر حال خدمتشان برسیم و مسائل را عرضه کنیم و یک گفتگوی علمی داشته باشیم، ولی متاسفانه به این مهم دست نیافتیم، اصلاً اجازه ندادید که من وارد محتوا شوم صرف نظر از بحث محتوا ایراد اولی که این طرح دارد این است که می‌خواهد در یک طرح ۱۰ ماده‌ای به اصلاح قانون مدنی، به اصلاح قانون دادرسی مدنی، به اصلاح قانون مجازات، به بحث محکومیت‌های اجرای مالی، به بحث آیین نامه زندان‌ها، چه جور می‌شود واقعاً در یک طرح به همه این قوانین عذرخواهی می‌کنم شما یک جلسه‌ای با حضور حقوقدانان شناخته شده بگذارید.

نقدعلی: من همین سوال را جواب بدهم همین مطلب نشان دهنده این است که خانم بزرگوار وکیله محترم مهمان محترم از چهارچوب قوانین مجلس شورای اسلامی بی‌خبر است، ایشان اگر بدانند که در سال‌های اخیر در یک کار فاخری که مجلس انجام داده است آمده بحث تنقیح قوانین و درختواره قانون را تعبیه کرده است، اگر ما در یک طرح حتی ۲۰ قانون را هم اصلاح کنیم بعد از تصویب تک تک قوانین مصوب می‌رود و در داخل درختواره خودش قرار می‌گیرد، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم لذا این شبهه‌ای که شما مطرح می‌کنید که در این قانون چند قانون را ما اصلاح می‌کنیم، هیچ عیبی پیش نمی‌آید. بدانید کار فاخری که مجلس انجام می‌دهد امروز درختواره قانون تشکیل می‌شود و تمام قوانینی که است، آن وکیل محترم با هوش مصنوعی دکمه را می‌زند تمام قوانین، آخرین اصلاحات را برایش می‌آورد دیگر شبهه‌ای که در ذهن حضرتعالی است اساساً از اصل ساقط است. حسنی: یعنی شما می‌فرمایید این از امتیازات این طرح است، اینکه چند قانون را با هم می‌خواهد در یک طرح اصلاح کند به نظر شما از امتیازات این طرح است؟

نقدعلی: خیر، شما مطرح کردید که الان وقتی در یک قانون چند مورد ضروری اصلاح می‌شود این عیب است من می‌گویم عیب نیست، حسن هم نیست، اما عیب هم نیست.

آقای معصومی، خانم حسنی از شما سوال دارند، پاسخشان را بفرمایید.

معصومی: اجازه بدهید یک توضیح کوتاه عرض کنم، در روابط زوجین اصل بر این است که تعادل بخشی بین حقوق زوجین کاملاً رعایت شود، نگرانی که وجود دارد من به یک ماده قانونی استناد کنم بعد عزیزان به این سوال من هم جواب بدهند، اولاً بحثی که الان جای نگرانی شده این که چرا میزان مهریه در ضمانت اجرای کیفری تعدادش کاهش پیدا کرده، ببینید به چهار دسته که رسیده این یک چیز جدیدی نیست قانونگذار ما در ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده که سال ۱۳۹۱ تصویب شد این موضوع را مصوب و اعلام کرد، اگر زوج ۱۱۰ سکه را پرداخت کند از ضمانت اجرای کیفری مهریه می‌آید بیرون، پس این قانون مربوط به ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ است ما آمدیم در ماده ۹ این قانون این طرحی که الان آوردیم به جای ۱۱۰ سکه ۱۴ سکه، سوال من این است شما سرانگشتی حساب بفرمایید سکه در سال ۱۳۹۱ چه میزان بود، امروز چه میزان است پس اگر این تفاوت قیمت‌ها را بگذاریم می‌بینیم قانونگذار ما، ما در این طرح جدیدی که آوردیم چیز جدیدی را علیه زوجه به کار نبردیم من سال‌ها قاضی بودم این تجربه را دارم.

حسنی: این نگاه کاملاً مردانه شما را نشان می‌دهد.

معصومی: اجازه بدهید من صحبت کنم بعد من گوش می‌کنم شما صحبت کنید، ما مدافع حقوق مردم هستیم برای ما فرقی نمی‌کند که حقوق مرد باشد یا حقوق زن باشد، اما من سال‌ها قاضی بودم شما یک آماری بگیرید ببینید محکوم مالی مهریه که روانه زندان می‌شود اگر مرد روانه زندان می‌شود به جهت عجز از پرداخت مهریه نهایتاً چه استفاده می‌شود برای زوج، زوجه باید سال‌ها منتظر بماند نمی‌تواند از حق طلاق خودشان استفاده کند ما در این قانون یک جنبه حمایتی ویژه برای زوجه گذاشتیم تاکید کنم بانوان عزیز ما به این موضوع دقت بفرمایند گفتیم اگر دو سال از تاریخ ثبت طلاق بگذرد ماده ۱۱ و ۳۰ قانون مدنی ما یک بند به آن اضافه کردیم بند ۶ و یا ۷ آن این است که اگر دو سال از تاریخ ثبت طلاق بگذرد زوجین به طور مستمر جدا از هم باشند زوجه می‌تواند از حق طلاق خودش استفاده کند این جنبه حمایتی نسبت به زوجه نیست؟ این را همین طرح در اختیار زوجه قرار داده است من خواهشم این است که این طرح را به دقت مطالعه بفرمایید همه جوانب آن را بر اساس مقررات قانونی بسنجید.

محمدبیگی: من می‌خواهم راجع به آمار صحبت کنم، باز هم تاکید می‌کنم من نماینده خانواده‌ها هستم نه بحث زنانه داریم و نه بحث مردانه، بیش از ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زوج و زوجه در کشور داریم دو هزار و ۸۰ نفر طبق آخرین آماری که هفته قبل ارائه شد در فراکسیون زنان و خانواده توسط مسئولین امر زندانی مهریه داریم که حتی یکی از آنها هم از نظر ما زیاد است و دوست نداریم باشد، ۸ هزار پرونده باز مهریه در محاکم داریم نسبت اینها با هم جمع شود ۱۰ هزار، الان ده هزار را تقسیم بر ۴۵ میلیون و حدود ۲۰۰،۳۰۰ هزار نفر کنیم آیا روا است برای حل مسئله ۲ هزار یا ۱۰ هزار نفر بیاییم اصل مهریه را برای تمام آحاد ملت ایران که تمام خانواده‌ها در آن درگیر هستند زیر سوال ببریم؟ اصلی که فقهی است، قانونی است، قرآنی است، شرعی است، حقوقی است، فرهنگی و اجتماعی است آیا این پاک کردن صورت مسئله نیست؟ آیا نباید اصلاح رویه قضایی کنیم این مورد اول، پس بهتر است بیاییم اصلاح رویه قضایی برای آن ۲ هزار عزیز کنیم، صندوق حمایت از زوجین برایشان تشکیل بدهیم، صندوق حمایت از زنان معسر یا مردانی که عدم توان پرداخت دارند بگذاریم، بیاییم مهریه را بیمه کنیم برای مهریه‌های بالا مالیات بگذاریم، ضمن عقد آموزش زوجین بدهیم. آقای معصومی، آقای نقدعلی اینها را شما در این قانون اصلاً نیاورده‌اید قانون شما جامع نیست یک سو نگرانه است و صرفاً حقوقی و قضایی است.

نقدعلی: مهمترین مشکل ما این است که تک بعدی به مسائل نگاه می‌کنیم آمار را تحلیل نمی‌کنیم می‌آییم یک عددی می‌گوییم ۱۰ هزار نفر، بعد می‌گوییم در مقایسه با کل جمعیت چقدر می‌شود و حال آنکه این قانون موجود موجب شده است اقبال ازدواج در بین پسران ما از بین برود.

محمدبیگی: مستندی دارید، مدرکی دارید ارائه بفرمایید. یکی از دلایل کاهش ازدواج، مهریه است نه این موضوع.

نقدعلی: یک مدرک ملموس، عدد ازدواج امروز در بعضی از استان‌ها از عدد طلاق عقب افتاده است، دوم شما در ایام شادی در هر کوی و برزنی می‌رفتید سر و صدای عروسی بلند بود امروز سال می‌گذرد، ماه می‌گذرد یک صدای عروسی بلند نمی‌شود، خانم محمد بیگی حضرتعالی را من در قانون جمعیت همراه بودم خانم متدینه‌ای هستید دلسوز خانواده‌ها هستید زحمتی که شما در قانون جمعیت کشیده‌اید جزو زحمت‌های ماندگار شما است واقعاً کاری که شما در داستان کمیسیون مشترک جمعیت کردید حضرتعالی را هم ثواب آخرتی برایتان درست کرد و هم نام خیرتان برای همه باقی ماند. من تقاضا می‌کنم ببینید یکی از بند‌هایی که ما در این قانون اصلاح کردیم بحث حق حبس است یعنی زن امروز عقد کند فردا به استناد حق حبس بگوید من تا کل مهریه را نگیرم منزل تو نمی‌آیم، امروز این حکم که در قانون جاری است خلاف فتوای شخص مقام معظم رهبری است مقام معظم رهبری فتوا می‌دهند که فقط زن حق دارد مهریه را تا نگرفته از تمتع خاص جلوگیری کند می‌خواهم بگویم چرا یک گوشه قانون را چسبیده‌اید ما گفتیم زن وقتی ازدواج کرد مکلف است به خانه شوهر برود امروز بسیاری از دختران عقد می‌کنند فردای ازدواج مهریه را اجرا می‌گذارند، دادگاه هم مرد را محکوم به مهریه می‌کند، هم محکوم به نفقه یعنی آش نخورده و دهن سوخته، ده‌ها و صد‌ها و هزاران جوان هستند که خانمشان دارد از حق حبس استفاده می‌کند و آنها از ازدواج و زندگی زناشویی بی‌بهره‌اند و باید هم نفقه و هم مهریه بدهند.

اگر مهریه حالا الان برای سکه است و سقف ۱۴ سکه، اگر به صورت غیر نقدی باشد مثلاً ملک زمین هر چیز دیگری که تعیین شود این مشمول بودن و این محدودیت برای او اعمال می‌شود؟ ساز وکاری که حالا ما سامانه‌هایی تدارک دیده بودیم یا الزاماتی که باید فراهم شود برای اینکه زوج نتواند اموال و دارایی‌هایش را به نام دیگری بزند برای اینکه فرار از دین داشته باشد آیا همه اینها فراهم شده و همه اصلاح شده است؟

نقدعلی: بله، یکی از کار‌هایی که در این قانون انجام شده همین است اتفاقاً در قانون فعلی می‌گوید تا زمانی که حکم علیه زوج صادر نشده است اگر مالی را منتقل کرد مشمول معامله به قصد فرار از دین و جرم نمی‌شود ما آمدیم با همه مشورت‌هایی که کردیم این را تبدیل کردیم از زمانی که دادخواست مطرح شد ولو اینکه دو سال بعد حکم محکومیت زوج صادر شود هیچ کدام از این نقل و انتقالات اموال را حق ندارد و مشمول حکم کیفری است.

هم خانم حسنی و هم خانم محمدبیگی تایید کردند که چون انتقاد کردند و این روند انتقادی را تا اینجا پیش بردند، اشاره کردند همزمان با هم که یکی از نقاط قوت و مثبت اصلاحات همین مورد است.

نقدعلی: بله، نه فقط این نقطه قوتش است، فرصتی نیست من حاضر هستم تک تک بند‌های این قانون روی صفحه تلویزیون‌ها بیفتد و در منظر، البته این را بگویم نمی‌خواهم همکاران عزیز من و همه بینندگان الان هم زمان دیر نشده اگر این کلیات به فضل خدا حتماً در مجلس شورای اسلامی رای بیاورد، برای جزئیات ما می‌توانیم به تشخیص رئیس محترم مجلس شور دوم قرار بدهیم نظرات این عزیزان را هم بشنویم، اما من می‌خواهم بگویم حتی اگر شور دومی شد و در شور دوم قرار گرفت واقعیات مظلومیت دختر و پسر ما که در اثر بد قانونگذاری کردن ما دارند ستم می‌کشند ما و شما سر سفره عقد می‌نشینیم مسابقه می‌دهیم مهریه را بالا می‌بریم، جوانی که برای گل و شیرینی شب عقدش رفته وام گرفته بدهکار است چندین میلیارد پول او را بدهکار می‌کنیم بعد می‌گوییم برو زندان پشتش را هم خالی می‌کنیم واقعاً این ستمی که ما امروز می‌کنیم تقاضا می‌کنم بانوان گرامی واقعیت را ببینند.

حسنی: آقای نقدعلی بنده به عنوان کنشگر حوزه خانواده این دلگیری را از جنابعالی و دوستان بزرگوار کمیسیون قضایی دارم که بر فرض اینکه خانم‌های مجلس قصوری کردند حالا مشغول لایحه دیگری بودند یا مشغول کار‌های تخصصی خودشان بودند، شما به عنوان افرادی که آنجا هستید صلاح ندانستید که از نظر این دوستان استفاده کنید و دوم اینکه واقعیت در این طرح نظر چند بانوی قاضی، چند وکیل و چند حقوقدان خانم شنیده شد شما درست می‌فرمایید شما صدای مردان جامعه را شنیدید صدای ۲۰۰۰ نفر مرد محبوس زندانی به جهت مهریه را شنیدید ولی صدای بسیاری از زنانی که من دارم صدایشان را در دادگاه می‌شنوم، نشنیدید این دیدی که خودتان تاکید کردید که حتماً باید دید تک بعدی نباشد ما هم تاکید می‌کنیم مسائل خانواده تک بعدی نیست، سیستماتیک است یعنی نمی‌شود شما اینجا مهریه را دست بزنید این طرف اجرت المثل، این طرف نفقه، این طرف اشتغال زنان، مسائل زنان، طلاق و مسائل دیگر روی میز بماند ما ناگزیر هستیم تا زمانی که یک نظام مالی جدیدی تاسیس نکردیم تکه تکه به اینها دست نزنیم، چون فقط یک مسکن کوتاه مدت برای یکی از اعضای خانواده است وقتی ما داریم روی بحث زن تاکید می‌کنیم، چون زن ستون خانه است و آرامش یک خانواده در گرو آرامش این مادر است چگونه من باید دختران خودمان را تشویق کنم به امر ازدواج، به امر مادری اینکه بحث خانه‌داری را بر مشاغل دیگر و فعالیت‌های دیگری که خیلی از دختران ما واقعاً توانایی‌اش را دارند ترجیح بدهند، چطور در بحث جمعیت ما باید دخترانمان را تشویق کنیم به فرزند آوری در صورتی که من و شما حاکمیت و نظام و مجلس امنیت روانی و مالی این دختران را محترم نشمردیم.

آقای معصومی جمع‌بندی بفرمایید.

معصومی: اینطور وانمود می‌شود که کمیسیون حقوقی مخالف حقوق بانوان است و مدافع حقوق مردان است در حالی که واقعاً اینطور نیست ما ****به دنبال تعادل بخشی در روابط زوجین هستیم خواهشم این است اگر صحبتی می‌شود بر مبنای مستندات قانونی حرف بزنیم حقوق مبتنی بر احساسات نیست، سوال من این بود خانم دکتر سوال من را جواب نداد فرق بین ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده و ماده ۹ قانون فعلی که ما طرح کردیم این در چیست، دوم سوال من باز این است اگر فرض کنیم الان قبول، ما ۱۴ سکه را می‌گذاریم کنار زوجی را به خاطر هزار سکه به زندان می‌فرستیم من می‌خواهم بگویم سوال مرا لطفاً پاسخ بگویند اگر ما مردی را بابت هزار سکه فرستادیم زندان بعد نتیجه‌اش چه می‌شود، چه چیزی عاید زوجه در زندان ماندن این مرد برای مدت‌های طولانی خواهد بود؟ لذا تاکید می‌کنم ما مدافع حقوق بانوان هستیم اینطور وانمود نشود که خدای نکرده ما حقوق بانوان را نادیده گرفتیم ما در ماده ۱۱ و ۳۰ قانون مدنی سه بند اضافه کردیم در جهت حمایت از حقوق بانوان.

خانم محمدبیگی جمع‌بندی بفرمایید.

محمدبیگی: قانون گذاری راجع به مهریه به دلیل چند عاملی بودن باید هم بند‌های حقوقی داشته باشد، هم بند‌های فرهنگی، بند‌های آموزشی باید داشته باشد ماده ۷ که فرمودند به عنوان دفاع از حقوق زنان، زن با بذل کلیه حقوق مالی خودش کراهت شدید هم دارد می‌گوید من می‌خواهم طلاق بگیرم بعد جالب است اینجا آمده‌اند این کراهت هم به تشخیص دادگاه گذاشته‌اند یعنی سخت‌ترش کرده‌اند حداقل در ۲ سال متوالی گفتند که دادخواست طلاق حتماً بعد از دو سال ثبت شود یا جدا از هم در این مدت زندگی کنند، شما نمی‌گویید در این دو سال زن بیچاره باید چه کار کند با بچه‌ها و علل طلاق یا علل دادخواست‌های مهریه را بروید ببینید چرا آقایان هیچ حرفی از علل دادخواست نزدند مثل اعتیاد و اینها، ببینید در مجموع این طرح باید برگردد بازنگری اساسی شود با کلیاتش مخالف هستیم، از ۱۰ ماده فقط با چهار ماده موافق هستیم ۶ ماده اشکالات اساسی دارد و به شدت معضلات اجتماعی پیش خواهد آورد.

آقای نقدعلی بفرمایید.

نقدعلی: تقاضا می‌کنم خانم‌ها بحث را زنانه و مردانه نکنند در سه سال مجلس یازدهم و مدتی که در مجلس دوازدهم هستیم از معاونت‌های مختلف بانوان و زنان ریاست جمهوری و از حقوقدانان زن دعوت شد شما می‌آمدید می‌دیدید چه کسانی نظر دادند من تقاضا می‌کنم واقعیت جامعه را ببینید امروز ما باید به سنت پیامبر برگردیم که فرمود مهریه زیاد بذر عداوت و دشمنی را در خانه و خانواده می‌افکند اگر ما واقعاً به شریعت نبوی و قرآن کریم پایبند باشیم باید به جای اینکه به بحث‌های مادی دامن بزنیم به مهر و محبت و اعتمادی که زن و مرد به هم دارند و کاری کنیم که پسران و دختران ما بدانند آنچه زندگی آنها را قوام می‌بخشد اعتماد و محبت و اطمینان است نه مهریه و پول.

حسنی: بحث اول اینکه معاونت زنان دوستان به ما گفتند قرار بوده مباحث زنان در کمیسیون بدون حضور دوستان کاری انجام نشود که این اتفاق افتاد، دوم، ما سه چهار جلسه دوستان کمیسیون قضایی را در جلسات دعوت کردیم می‌آمدند و سوم این که بیانات رهبر انقلاب را در بحث زنان، در بحث ظلم خانگی در زنان، در بحث ظلم در دادگاه‌ها به زنان را خواهشاً به آن احترام بگذاریم.

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام
    چرا یک طرفه نگاه میشه ؟ یه سر به اجرای احکام بزنید ۹۰ درصد مراجعین مادران دارای فرزند هستند که با وجود فرزند به ستوه آمده اند، مجبور شدن از طریق مهریه امورات زندگی شونو بگذرونن از مهریه یک سکه تا چندین سکه ، از مهریه شاخه گل تا سکه و..همه زندگی مجبورشون کرده به این مرحله برسن، در عوض حق طلاق ، حق حضانت و..همه حقوق در اختیار زوج هست ، من خودم یک مادر هستم نفقه بچه رو هم به عهده گرفتم تا کودک ابزار نشه، با این وجود همسرم جدا ازدواج دوم داره ،و قانون انتظار داره از من مادر بعد از ۶ سال زندگی مشترک با پذیرفتن مسئولیت و نفقه بچه هیچ حقی نخوام مهریه نباشد چگونه امرار معاش کنم؟؟؟همسرم محکومیت قطعی به شلاق و حبس داره ولی قانون میگه باید ۵ سال حبس باشه! این چه قوانینی هست خواهش میکنم صدای مادران بشنوید،وقتی با یه ازدواج خانم همه اختیاراتش زیر دست آقا می‌ره چطور انتظار می‌ره آمار ازدواج بالا بره؟ با یه ازدواج حق خروج از کشور ، حق طلاق ، حضانت طفل ، حق تحصیل ، حق کار و..همه زیر دست زوج میره ، و در عوض یک حق مهریه خانم دائما هرساله همین یه حق خانوم کلی مانور جهت کمتر دیده شدن مهریه میشه ، خواهش میکنم صدای مادران و بانوان شنیده بشه

  2. باسلام
    بنده موافق اصلاح قانون به ۱۴ سکه می باشم. همسرم بعد از ۱ سال زندگی حلالیت طلبید از همسایگان و رفت و مهریه به اجرا گذاشت .
    الان ۱۵ سال است که تا چشم باز کردم در دادگاه ها هستم و هیچ لذتی از زندگی نبردم.
    بنده کارمند بانک هستم و متاسفانه همسر سابق و خانواده اش فکر کردند که با بانک ازدواج کرده اند و پول مردم برای کارمندان بانک است.
    بخدا ما حقوق بگیریم و با این هزینه ها با یک حقوق باید زندگی کنیم.
    با قیمت سکه ۷۰ میلیونی و هر هشت ماه یک سکه می بایست ۱۰ میلیون بابت سکه ماهانه کنار بگذاریم.
    اگر خالص حقوق ۳۰ میلیون یا ۴۰ میلیون باشد ۱۰ میلیون بابت مهریه می رود و این بر این فرض است که قیمت سکه ۷۰ تومن بماند و بالا نرود.
    خونه و ماشین و زندگیمو ازم گرفت اونم سال ۹۰ .
    انواع و اقسام شکایت هارا کرد ولی بنده تبرئه شدم. به جز مهریه .
    به بچه ۶ ماهه خودش رحم نکرد و فقط به خاطر پول زندگی شو رها کرد.
    زمانی که از ۲ هزار زندانی صحبت می کنیم ، صحبت از ۲ هزار خانواده و فامیل و مردم است که درگیر این موضوعات مشوند . اعصاب و روان زوج و زوچه سالها درگیر میشود. بچه هایی که این وسط قربانی می شوند.
    شما برید در کاشان ببینید وضعیت زنان مطلقه به چه صورت است به چه سر و وضعی می آیند توی اجرای احکام و می گویند سکه مارو بده بریم. و خیلی از شهرهای دیگه این نمونه ای بود که خودم دیدم.
    به هر حال ۱۴ سکه برای ضمانت اجرا است ولی محدودیت توافق ندارد. و کاملا جامعه با این بزرگواری که مجلس و نمایندگان محترم می کنند موافق هستند.
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا