چند نکته کلیدی درباره قوانین جدید پروانه کسب
۷ نکته کلیدی درباره قوانین جدید پروانه کسب
انواع تخلفات در فرآیند صدور پروانه
۱: طبق ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی (که درباره مجوزها همه قوانین قبلی را منسوخ کرده)، کل فرایند ثبت درخواست تا صدور پروانه، باید غیرحضوری باشد. اتاقها و اتحادیهها حق ندارند؛ متقاضیان را برای تحویل مدارک (کارت ملی فتوکپی و ….)، حضوری فرابخوانند.
۲: اتحادیههای صنفی حق ندارند از متقاضیان پروانه، مدارک و هزینهای بیشتر از آنچه در درگاه ملی مجوزها mojavez.ir اعلام شده مطالبه کنند. دریافت هزینه و مدرک اضافه بر آنچه در درگاه ملی مجوزها اعلام شده، جرم است و نماینده ویژه دادستان، بطور خودکار و دیر یا زود از وقوع این جرم مطلع میشود و متهم را تحت پیگیرد قرار خواهد داد.
۳: اتاقهای اصناف و اتحادیهها حق ندارند، درخواست متقاضیان را بدون ذکر دلیل و به بهانههایی مثل: اشباع بازار، محدودیت صدور، ممنوعیت صدور و … رد کنند. در صورت رد درخواست یک متقاضی پروانه کسب، اتحادیه باید در سامانه نوین اصناف اعلام کند متقاضی دقیقا شرط شماره چندم اعلام شده در درگاه ملی مجوزها را نداشته است.
۴: همه دریافتها بابت صدور، تمدید …. پروانه کسب و حتی کمک به اتحادیه باید از طریق سامانه نوین اصناف یا سامانه اتاق اصناف ایران اخذ شود. اتحادیههای صنفی حق ندارند از متقاضیان پروانه، بابت هزینههای صدور تمدید تغییر رسته یا نشانی حتی حق عضویت و همیاری وجهی دریافت کنند.
۵: اتحادیههای صنفی و اتاقهای اصناف حق ندارند پروانههای قانونی صادر شده از درگاه ملی مجوزها را به صورت سلیقهای ابطال کنند. ابطال بدون دلیل پروانه، در قوانین جدید تخلف است.
۶: از ۱۴۰۱، پروانه کسب، فقط یک فایل (شناسه یکتا – QR code) است. هیچ مامور و مسئولی از دولت، فراجا، بانکها اتحادیهها و…. حق ندارند؛ از صاحبان پروانه کسب دارای شناسه یکتا، پروانه کسب کاغذی مطالبه کنند. همه دادسراها و شعب بانکها و ادارات دولتی توجیه شدهاند که پروانههای کاغذی فاقد اعتبارند و طبق قانون، فقط شناسه یکتا (دارای صفحه اختصاصی در qr.mojavez.ir) را مجوز میدانند.
۷: اتاقهای اصناف و اتحادیهها حق ندارند، هیچ محدودیت یا ممنوعیتی خارج از موارد مصرح در درگاه ملی مجوزها برای فعالیت رستهها یا کاسبی اشخاص صنفی اعمال کنند.
توجه:
متقاضیان دریافت پروانه کسب در صورت مشاهده تخلف در فرآیند صدور پروانه کسب، از طریق کارپوشه خودشان در درگاه ملی مجوزها (بالا سمت چپ mojavez.ir)، شکایت ثبت کنند تا توسط نهادهای نظارتی بررسی و پیگیری شود.
متقاضیان باید قبل از ثبت درخواست پروانه کسب در درگاه ملی مجوزها، مدارک لازم (آموزش احکام تجارت، سند یا اجاره نامه مغازه و در صورت لزوم، تاییدیه مهارت فنی، تاییدیه بهداشت از سامح و اماکن از پلیس من) را تهیه کرده باشند.
برای راهنمایی بیشتر با پشتیبانی درگاه ملی مجوزها ۶۳۴۶۸۴۰۰-۰۲۱ یا نوین اصناف ۹۱۰۹۶۴۰۳-۰۲۱ تماس بگیرید
منبع: روابط عمومی درگاه ملی مجوز ها