هوراس مان؛ وکیل دادگستری سیاست مدار و پدر آموزش عمومی آمریکا

فهرست
وکلاپرس– هوراس مان؛ وکیل دادگستری و سیاست مدار و پدر آموزش عمومی آمریکا شناخته میشود.
به گزارش وکلاپرس، هوراس مان (Horace Mann) یکی از مهمترین چهرههای تاریخ آموزش و پرورش در ایالات متحده آمریکا است و به عنوان “پدر آموزش عمومی آمریکا” شناخته میشود.
وی دانش آموخته حقوق دانشگاه براون (Brown University) بود که در عرض ۳ سال موفق به کسب مدرک حقوق با بالاترین امتیاز شد.
وی دارای ملیت آمریکایی بوده و بعنوان سیاستمدار، آموزگار، وکیل، رئیس کالج آنتیوک (Antioch College)، فعال اجتماعی و آموزشی و دارای سمت مهمی بعنوان اولین دبیرکل هیئت آموزش ایالت ماساچوست شد.
وی اصلاحات گستردهای در نظام آموزشی آمریکا به اجرا گذاشت
هوراس مان در سال ۱۸۳۷ بهعنوان اولین دبیرکل هیئت آموزش ایالت ماساچوست منصوب شد و در طول دوران فعالیت خود، اصلاحات گستردهای در نظام آموزشی آمریکا به اجرا گذاشت از جمله فعالیتهای آموزشی و اصلاحات او عبارتند از:
۱. تأسیس هیئت آموزش ماساچوست (۱۸۳۷)
در سال ۱۸۳۷، با تصویب مجلس ایالتی ماساچوست، «هیئت آموزش» (Board of Education) تأسیس شد و هوراس مان بهعنوان نخستین دبیرکل آن منصوب گردید. این نهاد، نخستین تلاش رسمی برای سیاستگذاری آموزشی در سطح ایالتی بود.
بیشتر بخوانید:
۲. اصول ششگانهی آموزش عمومی
هوراس مان در گزارشهای سالانهاش، شش اصل بنیادین آموزش عمومی را مطرح کرد:
۱. آموزش باید برای همه باشد.
۲. آموزش باید توسط دولت تأمین مالی شود.
۳. باید جهانی و بدون تبعیض باشد.
۴. باید بر مبنای اصول اخلاقی (نه مذهبی خاص) باشد.
۵. باید با روشهای علمی و روانشناختی انجام شود.
۶. معلمان باید آموزشدیده و حرفهای باشند.
۳. تأسیس مدارس تربیت معلم (Normal Schools)
هوراس مان معتقد بود آموزش معلم پایهٔ کیفیت آموزشی است. او در سال ۱۸۳۹ نخستین مدرسه تربیت معلم در آمریکا را در لکسینگتون، ماساچوست بنیان نهاد.
۴. ترویج آموزش رایگان، همگانی و غیردینی
مان بر این باور بود که آموزش باید «همگانی، رایگان، و غیرفرقهای» باشد تا مردم بتوانند در دموکراسی نقش فعال ایفا کنند. او نقش آموزش را در برابرسازی فرصتها کلیدی میدانست.
نکته جالب درخصوص وی درمورد تصویر بسیار منتشر شده در مورد وی است که در آن بچهها با شادی از مدرسه بیرون میدوند، به احتمال زیاد نمادی از تعطیلات تابستانی است، و تصویر هوراس مان در کنار آن، ممکن است این برداشت اشتباه را القا کند که او “مخترع” این تعطیلات بوده در حالی که همانطور که گفتیم: هوراس مان پایهگذار آموزش نوین در آمریکاست، اما تعطیلات تابستانی را اختراع نکرده و هیچ سندی وجود ندارد که او چنین پیشنهادی داده باشد.
شکل گیری تعطیلات تابستانی مدارس
در قرن ۱۹ میلادی مدارس روستایی در آمریکا معمولاً زمستان و تابستان تعطیل بودند، تا بچهها بتوانند در مزرعه کمک کنند. در شهرها، مدارس تقریباً تمام سال باز بودند، ولی حضور در مدرسه اختیاری بود، با گذشت زمان، سیستم آموزشی آمریکا تلاش کرد این دو مدل را یکی کند. در این روند تابستان، که هوای گرم و نامناسبی داشت زمانی برای استراحت معلمان و دانشآموزان شد و همچنین زمانی برای نگهداری و تعمیر مدارس و در نهایت، تابستان به عنوان تعطیلی رسمی در تقویم مدرسهای شکل گرفت.
بیشتر بخوانید:
هوراس مان مستقیماً پیشنهاددهنده تعطیلات تابستانی مدارس نبود
وی مستقیماً پیشنهاددهنده تعطیلات تابستانی مدارس نبوده، اما اصلاحات آموزشی او در میانه قرن ۱۹ (بهویژه در ماساچوست) زمینهساز شکلگیری سیستم مدرسهای منظم با تقویم مشخص شد که در نهایت، تعطیلات تابستانی بخشی از آن شد.
بیشتر بخوانید:
اصلاحات آموزشی او عبارتنداز:
- آموزش رایگان و عمومی برای همه،
- استانداردسازی تقویم آموزشی،
- نظمبخشی به ساختار مدارس دولتی
که باعث شد که تقویم آموزشی واحدی در مدارس آمریکا ایجاد شود، که بعدها شامل تعطیلات تابستانی هم شد.
بیشتر بخوانید:
این ترکیب تصویری احتمالاً برای تأکید بر نقش تاریخی او در شکلگیری نظام آموزشی بهکار رفته است، نه برای نسبتدادن مستقیم تعطیلات تابستانی به او.
