اخبار قوه قضاییه

رئیس دیوان عالی کشور: تعدادی از همکاران در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها برخورد شایسته‌ای با مردم و مراجعین ندارند

وکلاپرس–  رئیس دیوان عالی کشور در جلسه امروز هیئت عمومی دیوان عالی کشور با انتقاد از عدم برخورد شایسته در در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها با مردم و مراجعین تاکید کرد: یکی از اصول مسلم قوه قضاییه تکریم ارباب رجوع و حسن خلق با مردم است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری میزان، جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری و قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور و حجت‌الاسلام سید محسن موسوی نماینده دادستان کل کشور، به منظور بررسی پرونده‌های اصراری- کیفری مورخ ۷ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

رئیس دیوان عالی کشور در نطق پیش از دستور جلسه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد (ع) به حدیثی از ایشان اشاره کرد و گفت: امام جواد (ع) میفرمایند: وَبِالاْدَبِ یَبْلُغُ الرَّجُلُ الْمَکارِمَ الاْخْلاقِ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ، وَیَصِلُ بِهِ اِلَی الْجَنَّهِ به این معنا که انسان به وسیله ادب به کمالات اخلاقی می‌رسد؛ و نیز با رعایت ادب به بهشت دست می‌یابد، از نگاه آن حضرت برای نیل به مکارم اخلاق و ورود به بهشت یک نردبان وجود دارد و آن ادب است.

وی با بیان اینکه اوج مکارم اخلاق در روش و منش و سلوک پیامبر اسلام (ص) وجود داشت، تصریح کرد: حدیثی از پیامبر اکرم (ص) است که در آن، هدف از بعثتش را تکمیل فضایل اخلاقی بیان کرده است. در این حدیث آمده است: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق؛ من از آن جهت برانگیخته شدم که شرافت‌های اخلاقی را کامل کنم.

بیشتر بخوانید:

کثرت و سختی کار در مجموعه قضایی نباید موجب برخورد نامناسب با مراجعین شود

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با ذکر این مقدمه بر رعایت حقوق ارباب رجوع و تکریم و برخورد مناسب با مراجعین تاکید کرد و گفت: کثرت و سختی کار در مجموعه قضایی نباید موجب برخورد نامناسب با مراجعین شود، گاهی ممکن است اصحاب پرونده، چون حقی از آنها ضایع شده با الفاظ نامناسبی مطالب خود را بیان کنند و یا تحمل و تاب آوری نداشته باشند، سعی کنید سعه صدر داشته باشید و اوضاع را مدیریت کند.

 متاسفانه تعدادی از همکاران در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها برخورد شایسته‌ای با مردم و مراجعین ندارند

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: اگرچه بسیاری از قضات و کارکنان اداری، معمولاً رفتار شایسته و توأم با احترامی با ارباب رجوع دارند، اما در بازرسی‌ها و گزارشات ارسالی متاسفانه تعدادی از همکاران در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها برخورد شایسته‌ای با مردم و مراجعین ندارند در حالی که یکی از اصول مسلم ما در قوه قضاییه تکریم ارباب رجوع و حسن خلق با مردم است، لذا به هیچ وجه نگذارید سختی و سنگینی کار در حُسن رفتار شما با مردم کوچک‌ترین خللی را ایجاد کند.

وی با افزود: دغدغه اصلی ما خدمت به مردم است که لازمه آن تکریم است، از شما قضات باتجربه دیوان عالی کشور انتظار می‌رود در همایش روسای دادگستری‌ها که در مشهد مقدس برگزار خواهد شد، اصول و مبانی که قاضی بایستی در رسیدگی به دعاوی مردم رعایت کند به قضات منتقل کنید، اطمینان داشته باشید، نصایح و رهنمود‌های شما با بیش از سی سال سابقه کاری حتما اثرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بررسی پرونده ای باموضوع قتل عمد

در ادامه جلسه گزارش پرونده‌های اصراری – کیفری قرائت شد و پرونده اول با موضوع قتل عمدی مربوط به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به جهت اختلاف با شعبه ۴۸ دیوان عالی کشور در هیئت عمومی مطرح شد و پس از بحث و تبادل نظر قضات شعب کیفری در نهایت با اکثریت اعضای حاضر در جلسه هیئت عمومی، رای شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه مبنی بر اینکه عمل ارتکابی متهم منطبق با دفاع مشروع است و محکوم به پرداخت دیه و مجازات نخواهد شد با استناد به ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی مورد تائید قرار گرفت.

بررسی پرونده ای باموضوع تجاوز عنف

پرونده دوم با موضوع تجاوز عنف مربوط به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی به جهت اختلاف با شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور در هیئت عمومی مطرح شد و پس از بحث و تبادل نظر قضات شعب کیفری در نهایت با اکثریت اعضای حاضر در جلسه هیئت عمومی، رای شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور مبنی بر عدم احراز وقوع زنای به عنف را به استناد ماده ۱۲۰ و ۱۲۱ قانون مجازات اسلامی مورد تائید قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری میزان

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. آقای رییس،نگو تعدادی بد برخورد میکنند،بگو تعداد کمی خوب برخورد می‌کنند و در تمامی ادارات دارند با مردم بد برخورد می‌کنند.آقای رییس اگر پیام من و میبینی یا کسی هست به گوش شما برسانند لطفاً در مورد مدیران اسنپ و تپسی هم ورود کنید که همه جوره دارند به راننده ها ظلم می‌کنند و به هیچ وجه راننده حق اعتراض ندارد

  2. مقدمه توجیهی:

    با عنایت به اصل ۱۶۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که تأکید دارد محاکمات باید به‌صورت علنی و با حضور عموم برگزار شود، مگر در موارد استثنایی که حفظ نظم یا اخلاق اقتضا کند، و با توجه به لزوم شفافیت، پاسخگویی و سلامت نظام قضایی به منظور جلوگیری از تخلفات و تأمین حقوق شهروندان، این لایحه با هدف اصلاح ساختاری در فرآیند دادرسی قضایی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌گردد.

    ماده واحده:

    اصلاح ماده ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و الحاق مواد مکمل به شرح ذیل:

    ۱. ماده ۳۵۲ اصلاحی:
    از زمان تشکیل هرگونه جلسه دادرسی، تحقیق، بازپرسی، دادیاری، دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر در کلیه دعاوی کیفری و حقوقی، کلیه فرآیندها باید به‌صورت کامل فیلم‌برداری و صوت‌برداری شده و فایل‌های آن با قفل رمزنگاری‌شده به‌عنوان جزء لاینفک پرونده قضایی ثبت و در بایگانی الکترونیکی قوه قضائیه نگهداری شود.

    ۲. الحاق ماده ۳۵۲ مکرر ۱:
    محرمانه اعلام کردن جلسه دادگاه یا محدود کردن علنی بودن آن صرفاً در چارچوب استثنائات مصرح در اصل ۱۶۵ قانون اساسی و با ذکر دلایل مستند و مکتوب امکان‌پذیر خواهد بود و باید به تأیید مرجع عالی نظارت قضایی برسد.

    ۳. الحاق ماده ۳۵۲ مکرر ۲:
    در تمامی موارد اعاده دادرسی مدنی و کیفری، اختیار تصمیم‌گیری و ارجاع نباید در اختیار قاضی یا شعبه‌ای قرار گیرد که قبلاً در همان پرونده اظهارنظر کرده‌ است. مرجع رسیدگی باید مستقل و فاقد هرگونه تضاد منافع باشد.

    ۴. الحاق ماده ۳۵۲ مکرر ۳:
    در صورت فقدان مستندات صوتی و تصویری در هر مرحله از دادرسی، رأی صادره فاقد اعتبار قانونی است و مستوجب توقف رسیدگی و بررسی انضباطی برای مقام مسئول در آن مرحله خواهد بود.

    تبصره‌ها:

    ۱. تبصره ۱:
    عدم رعایت این قانون از سوی هر یک از مقامات قضایی، مشمول ماده ۸ قانون نظارت بر رفتار قضات بوده و حتی در صورت وقوع اشتباه سهوی، مستوجب توبیخ با درج در سابقه پرسنلی خواهد بود.

    ۲. تبصره ۲:
    قوه قضائیه مکلف است زیرساخت فنی اجرای این قانون را ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تصویب تأمین و اجرا نماید.

    ۳. تبصره ۳:
    کلیه دعاوی مفتوح از زمان اجرای این قانون نیز مشمول مفاد این قانون خواهند شد.

    با تقدیم احترام،
    احمد نکوکاریان
    یک شهروند با تحصیلات دیپلم علوم تجربی و کارآفرین در بخش زیرساخت‌های توسعه‌ای (ابنیه)

  3. برعکس فرمودی جناب تعدادی برخورد خوبی دارند مورد بعدی هم جای تأسف دارد که حالا حضرتعالی خبردار شدی

  4. والا ارباب رجوع میاد میگه کار من رو انجام بدید تا بهش میگی که آقا یا خانم هنوز از مهلت قانونی ابلاغ باقی مونده باید مهلت منقضی بشه اگه اعتراض نشد پرونده به اجرای احکام ارسال میشه. که طرف شروع میکنه به داد و فریاد و توهین به کارمند و خانواده اش، خوب من کارمند الان چیکار باید یکنم. به خودم توهین میشه باشه اشکالی نداره، پدر و مادر و زن و بچه ام چه گناهی کردن. اگه ی مورد بود چشم پوشی میکردیم، ولی همه مراجعین یاد گرفتن،، من با گوش خودم در آسانسور اداره شنیدم که یکی میگفت اگه کارات راه نمیفتی برو حیغ و داد کن قاضی و کارمند از شکایت میترسن… این میشه تکریم ارباب رجوع

  5. رئیس دیوان عالی کشور سلام. بله حرف شما درست. انشالله پیگیری بکن. قاضی دردادگاه باید حوصله داشت باش نه. نمی شود حرف زد. میگه. برو رو کاغذی حرف بنویس. این که نشد حرف.

  6. سلام من از سال ۹۵یه چک ۲۰میلیونی برگشت کردم فقط دو سال طول کشید تا دست خط اجرای احکام که برای شورای حل اختلاف نجف آباد نوشته بود رو تونستن بخونن برخورد پیشکش پیگیری پیشکش حداقل آدمهای رو بزارید که یکم اطلاعات داشته باشند

  7. خدارا شکر که متوجه شدید برخورد قوه قضائیه با مردم خوب نیست این هم یک پیشرفت محسوب می شود.

  8. سلام چون سیستم پیگیری پرونده ها بصورت الکترونیکی هست وسخت می‌توان مدراک واسناد درصورت حجیم بودن مدارک پرونده را به قاضی پرونده ارسال کرد و از نظر تحویل فیزیکی مدراک را قاضی تحویل نمی‌گیرد واین معضل باعث می‌شودکه ارباع رجوع نتوان حق خودرابگیرد لطفا پیگیری نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا